اعتصاب کارگران صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و مس با وجود تهدیدها به چهارمین روز رسید

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۵

روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی اعتصاب خود را ادامه دادند. این کارگران برای چهارمین روز متوالی است که در اعتراض به مشکلات معیشتی و قوانین «برده‌وار» کارگاه‌های خود را تخلیه کرده‌اند.

کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خواستار افزایش دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود بر اساس افزایش ۷۹ درصدی هستند و بر همین اساس، دست به اعتصابی گسترده و هماهنگ از روز شنبه زده‌اند.

بر اساس ویدیوی رسیده کارگران شرکت «چگالش» در «پالایشگاه تهران» روز سه‌شنبه در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزدها در سال جدید، به اعتصاب سراسری کارگران پیمانی پیوسته و کارگاه را تخلیه کردند.

ویدیوی منتشرشده حاکی است کارگران شرکت «نصب نیرو» از شرکت‌های گروه مپنا که در «نیروگاه برق رمیله» در حومه شهر بصره عراق مشغول کارند نیز به اعتصابات سراسری پیوسته و دست از کار کشیدند.

کارگران شرکت «مپنا» در «پالایشگاه گاز بیدبلند ۲» در شهر بهبهان هم در اعتراض به افزایش نیافتن حقوق خود در سال جدید به اعتصابات کارگران پیمانی پیوستند.

کارگران شرکت «رامکو» شاغل در «پتروشیمی پارس»، شرکت «تیام صنعت» شاغل در «پتروشیمی گچساران» و کارگران شرکت «صنعت‌پردازان ثمین» شاغل در «پتروشیمی سلمان فارسی» نیز روز پنجم اردیبهشت دست به اعتصاب زدند.

در صنایع سنگین دیگر مانند مس هم کارگران شاغل در «مس سرچشمه»، پیمانکارهای «اژدر و طهماسبی» و همچنین کارگران شرکت «مس درالوی کرمان» نیز به اعتصابات پیوستند.

در صنعت فولاد نیز کارگران شرکت «پارس نصب کارون» شاغل در پروژه‌ «فولاد خوزستان»، کارگران شرکت «تام‌کار» شاغل در پروژه «مجتمع فولاد خیام نیشابور»، کارگران «فولاد شادگان» و کارگران «گندله‌سازی مادکوش بندرعباس» به اعتصابات پیوستند و دست از کار کشیدند.

اعتصاب گسترده در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد از روز شنبه دوم اردیبهشت با ترک کار کارگران پروژه‌ای شاغل در چندین پروژه عسلویه، دهلران، گچساران، کنگان و … آغاز شد.

«پتروشیمی دهلران»، «صنایع نفتی کنگان»، «پروژه‌های پتروشیمی گچساران»، «کیان صنعت»، شرکت پیمانکاری نفت و گاز «پارس کیهان»، در فاز ۱۴ عسلویه شرکت «اکسیرصنعت»، پتروشیمی «صدف» و همچنین پتروشیمی «آپادانا»ی عسلویه، «هیدروسازان»، «پتروفولاد جهان‌پارس»، «آذر فلز» و … از جمله شرکت‌ها و مجتمع‌هایی بودند که کارگرانشان در روز شنبه به اعتصاب پیوستند.

ادامه این اعتصاب‌ها در شرایطی است که شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه‌ای به اعتصابات جاری در «بیش از ۶۰ شرکت پیمانکاری و کارگاه» اشاره کرد و با هشدار درباره «تفرقه‌افکنی‌‌ها» نوشت: «جریانات معلوم‌الحال همچون دفعات قبل با روش‌هایی عقب‌مانده و تبلیغات ارتجاعی عملا فضای اعتراض را مخدوش و باعث تفرقه در صفوف اعتراضاتی ما کارگران می‌شوند، که در برابر چنین تلاش‌هایی باید هوشیار بود.»

در این بیانیه که عصر دوشنبه منتشر شد، به نمونه‌هایی از این «دسیسه‌بازی‌ها» اشاره شده که در میان آن‌ها می‌توان به تلاش‌ها برای دامن زدن به اختلافات قومیتی اشاره کرد.

این شورا همچنین به «جریاناتی به اسم کمپین» اشاره کرد که در تلاش‌اند «اعتراضات و خشم ما را مهار کنند و از هم‌اکنون به کارفرمایان و دولت خاطر جمعی می‌دهند که بعد از این کارزار دیگر اعتصابات تابستانی که در سال‌های گذشته داشتیم، انجام نخواهد گرفت.»

در این بیانیه آمده: «روشن است که پشت چنین گفته‌هایی زدوبندهایی با بالا نهفته است. ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که ما برده نیستیم که کسی به عنوان صاحب ما از زبان ما سخن بگوید.»

این شورا برخورد تهدیدآمیز با کارگرانی که هنوز وارد اعتصاب نشده‌اند، از جمله از طریق انتشار تصاویر آنان و خانواده‌هایشان در فضای اجتماعی، را نیز محکوم کرد و آن را «خط قرمز» برشمرد.

این بیانیه از کارگران خواست در مقابله با تلاش حکومت برای ایجاد تفرقه میان آنان به دو اقدام «اعتصاب و تجمع» بپردازند تا به خواسته‌هایشان برسند. از جمله مطالباتی که در این بیانیه ذکر شده می‌توان به افزایش ۷۹ درصدی دستمزد، ۲۱ روز کار، ۱۰ روز استراحت و همچنین آزادی از سیطره پیمانکاران و «قوانین برده‌وار» حاکم در مناطق ویژه اقتصادی اشاره کرد.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *