دیدار قصاب‌ها در «قصرالشعب» دمشق؛ ابراهیم رئیسی به بشار اسد: روابط ما با «خون حاج قاسم» گره خورده‌!

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۳

-ابراهیم رئیسی با وزرای خارجه، دفاع، نفت، راه و شهرسازی و ارتباطات به اضافه رئیس دفترش و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی به دمشق رفت.
-بشار اسد به رئیسی گفته «روابط تهران و دمشق حتا در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، با ثبات و پایدار بود».
-یک روز پیش از سفر رئیسی به دمشق، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد تکلیف طلب ۳۰ میلیارد دلاری این کشور از سوریه باید مشخص شود.
-یک تحلیلگر سیاسی مقیم تهران به روزنامه «فایننشال تایمز» گفته: «سفر رئیسی یک نمایش قدرت است برای اینکه بگوییم ما توانستیم به حفظ اسد در قدرت کمک کنیم و به حضور قدرتمند خود در منطقه ادامه خواهیم داد. ایران می‌خواهد در زمان صلح نیز دست بالا داشته باشد».

دیدار اسد و رئیسی در «قصرالشعب» کاخ ریاست جمهوری سوریه

رؤسای جمهوری رژیم‌های ایران و سوریه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در دمشق دیدار کردند. در این دیدار ابراهیم رئیسی به بشار اسد گفت: «سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشت و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.»

رئیسی با بیان اینکه روابط ایران و سوریه با «خون شهدا» به‌خصوص قاسم سلیمانی گره خورده‌، آن را «اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور» خواند و تأکید کرد «جمهوری اسلامی همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود خواهد ماند.»

به گزارش ایرنا، بشار اسد نیز خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگزده شد و گفت: «روابط تهران و دمشق حتا در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، با ثبات و پایدار بود.»

در این سفر دو روزه غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که ریاست کمیسیون مشترک ایران و سوریه را بر عهده دارد، جواد اوجی وزیر نفت، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی به اصطلاح بخش خصوصی در این سفر ابراهیم رئیسی را همراهی کرده‌اند.

در این میان، اسنادی نیز در مورد «برنامه همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی و سوریه» امضاء شد.

اسد بعد از جنایت در سوریه به «قصاب دمشق» مشهور و ابراهیم رئیسی از اواخر دهه ۶۰ خورشیدی به «قصاب اوین» و «قاضی مرگ»! هر دو رژیم با ریختن خون مردم در سوریه و ایران در این مقام قرار گرفته و مانده‌اند و ستون مشترک هر دو «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» است.

یک روز پیش از سفر رئیسی به دمشق، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد تکلیف طلب ۳۰ میلیارد دلاری این کشور از سوریه باید مشخص شود.

سفر رئیسی به دمشق نخستین سفر یک رئیس دولت جمهوری اسلامی به سوریه پس از آغاز جنگ داخلی در این کشور است که بیش از ۱۲ سال به طول انجامید. او پیش از اینکه عازم دمشق شود در یک مصاحبه گفته بود «در منطقه برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ستون مستحکمی به حساب می‌آید که همه می‌توانند به این ستون مستحکم اعتماد کنند.»

رئیسی با اشاره به اینکه «روابط ما با سوریه امروز یک روابط معمولی نیست» تأکید کرد «بشار اسد نشان داد که بنای مقاومت دارد.»

منابع لبنانی گزارش دادند قرار است رئیسی درباره همکاری اقتصادی و بطور مشخص مسئله انرژی با اسد صحبت کند و در کنار آن توافقات نظامی مهمی نیز امضاء خواهد شد.

پیشتر علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفته بود سفر رئیسی به سوریه در راستای استمرار تقویت محور مقاومت خواهد بود. با اینهمه در یک ماه اخیر  حملات ارتش اسرائیل به مواضع نیروهای «قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های نیابتی و ارتش اسد به شکل گسترده افزایش پیدا کرد.

سپاهی‌ها می‌گفتند «مدافعان حرم» به سوریه اعزام می‌شوند تا حجاب نرود اما زنان بی‌حجاب به استقبال ابراهیم رئیسی رفتند

روزنامه «فایننشال تایمز» با یادآوری اینکه سفر رئیسی برای اولین بار پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ بود تأکید کرده «رژیم سوریه به دنبال بازسازی و رژیم ایران به دنبال گسترش نفوذ بر متحد دیرینه خود است.»

یک تحلیلگر سیاسی مقیم تهران به این روزنامه گفته: «سفر رئیسی یک نمایش قدرت است برای اینکه بگوییم ما توانستیم به حفظ اسد در قدرت کمک کنیم و به حضور قدرتمند خود در منطقه ادامه خواهیم داد. ایران می‌خواهد در زمان صلح نیز دست بالا داشته باشد.»

وزیر خارجه عربستان ماه گذشته میزبان همتای سوری خود در ریاض بود، در حالی که عربستان سعودی نیز با عادی‌سازی روابط با رژیم ایران تحت یک «توافق امنیتی» با میانجیگری چینی‌ها موافقت کرده است.

حمایت نظامی و مالی تهران از بشار اسد در جنگ او علیه شورشیان نقش تعیین‌کننده داشت و پیوند سوریه را با جمهوری اسلامی تقویت کرد.

کیوان کاشفی یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران که دست اندرکار روابط تجاری با سوریه است، گفته است: «امیدواریم سفر رئیسی بتواند به ایجاد مکانیزمی کمک کند که از طریق آن بتوانیم وام‌ها و خطوط اعتباری را به سوریه [در زمان جنگ] بازگردانیم. ما به بستر جدیدی نیاز داریم که به وسیله آن ایران بیشتر در تجارت با سوریه مشارکت کند و به بازسازی آن کشور کمک کند.»

اگرچه هیچیک از رؤسای جمهوری اسلامی در طول جنگ به دمشق سفر نکرد، اما اسد از سال ۲۰۱۱ دو بار برای دیدار با علی خامنه‌ای به ایران رفت. رهبر جمهوری اسلامی به عنوان بخشی از استراتژی خود برای مهار اسرائیل که آن را دشمن اصلی منطقه‌ای خود می داند، فراتر از مرزهای ایران، از سوریه و شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان حمایت تزلزل‌ناپذیر به عمل آورده است.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *