جایزه حقوق بشری گوانگجو ۲۰۲۳ به یک تشکل صنفی معلمان ایران اهدا می‌شود

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۵

بنیاد ۱۸ مه،‌ سازمان فعال حقوق بشری در کره جنوبی، جایزه ویژه صلح گوانگجو امسال خود را به طور مشترک به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و چا هانگ‌تونگ فعال دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگی اهدا کرد.

مراسم اهدای این جایزه روز ۱۸ ماه مه در گوانگجو کره جنوبی برگزار خواهد شد.

در بیانیه این بنیاد آمده که اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران «با تبعیض و نابرابری مبارزه می‌کنند تا حداقلی از حقوق بشر را با بهبود سیستم آموزشی تضمین کنند.»

در بیانیه داوران این جایزه به بازداشت بیش از ۲۰۰ معلم طی یک سال گذشته و وثیقه‌های سنگین معلمان آزاد شده اشاره شده و «فعالیت‌های جنبش معلمان در دفاع از آزادی بیان، آزادی، حق تشکل‌یابی، دسترسی عمومی به آموزش رایگان و باکیفیت و مقابله با خصوصی‌سازی آموزش، سرکوب و بازداشت دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان و فعالان اتحادیه‌های کارگری در ایران» را ستوده است.

چا هانگ‌تونگ فعال دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگی، دیگر برنده این جایزه هم به دلیل فراخوان برای بزرگداشت سالگرد قیام میدان تیان‌آن‌من به ۱۵ ماه زندان محکوم شده است.

کمیته داوران این جایزه از دولتهای هنگ کنگ و ایران خواست تا بازداشت چا هانگتونگ و معلمان ایرانی را لغو کنند و آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز را تضمین کنند.

این نهاد مدافع حقوق بشر امیدوار است که «ابراز علاقه و توجه و حمایت آنها بتواند کمک کوچکی در مسیر دشوار برای ساختن دموکراسی در ایران و هنگکنگ باشد.»

جایزه سالانه حقوق بشر گوانگجو را “بنیاد یادبود ۱۸ ماه مه” از سال ۲۰۰۰ و به یاد کشته شدگان اعتراضات روزهای ۱۸ تا ۲۷ ماه مه سال ۱۹۸۰ اهدا می کند. هدف از راه‌اندازی این بنیاد، فعالیت در جهت صلح و حقوق بشر در سراسر جهان است.

پیشتر این جایزه حقوق بشری به گروه مادران خاوران،‌ بازماندگان اعدام شدگان دهه ۶۰ در ایران تعلق گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *