احضار مدیر مسئولان دو روزنامه «اعتماد» و «جهان صنعت» به دادسرا

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۵

مدیر مسئول روزنامه‌های «اعتماد» و «جهان صنعت» به دلیل انتشار مطالبی که از آن به عنوان «مطالب غیرمستند» نام برده شده به دادسرا احضار شدند.

به نوشته مرکز رسانه قوه قضائیه مدیران مسئول این دو روزنامه باید روز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ضمن مراجعه به مرجع قضایی، «باید مستندات و توضیحات لازم درباره مطالب ادعایی منتشرشده را ارائه دهند.»

هنوز جزئیات بیشتری درباره ماهیت مطالب مورد انتقاد مقام‌های قضایی منتشر نشده است. این دو روزنامه پیشتر هم به دلیل انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌های انتقادی سابقه توقیف و تعطیلی را در کارنامه خود دارند.

روزنامه جهان صنعت آذر گذشته به دلیل انتشار یادداشتی در ۲۹ آبان‌ماه توقیف شد. هیئت نظارت بر مطبوعات مطلب منتشر شده را شامل «اتهاماتی به نیروهای انتظامی و حافظان امنیت کشور» ارزیابی کرده بود. نویسنده یادداشت هم به دادسرا احضار شده بود.

به تازگی انتشار کاریکاتور احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران، در روزنامه همشهری موجب صدور قرار جلب و کیفرخواست علیه مدیرمسئول این روزنامه شد.

یک روزنامه‌نگار داخل ایران پیشتر با ارسال نوشتاری به بخش فارسی صدای آمریکا از تشدید فشارها بر مطبوعات ایران خبر داده و انتظار حکومت ایران از رسانه‌ها را «تولید بولتن‌های تبلیغاتی» توصیف کرده است.

به نوشته این روزنامه‌نگار، رسانه‌ها به دلیل انتشار «تحلیل‌های نقادانه»، با عناوینی مبهم همچون «سیاه‌نمایی» تحت فشار قرار می‌گیرند و اطلاعات سپاه به یکی از شاکیان عمده مطبوعات تبدیل شده است.

رسانه‌ها و خبرنگاران محلی هم از این فشارها در امان نیستند.


مدیرمسئول سایت خبری «بامداد خوزیان» که اخبار شوشتر را پوشش می‌دهد، با شکایت یکی از قضات شوشتر ، به دادسرا احضار شده است.

خبرگزاری هرانا که به پوشش اخبار حقوق بشری در ایران می‌پردازد هم به تازگی از بازداشت حسن عباسی، خبرنگار محلی در بندرعباس، خبر داده است.

حسن عباسی در پی احضارش در پیامی ویدیویی گفته بود که اگر خبرنگاری جرم است، در رسانه‌ها را ببندند.

بر پایه تازه ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران از لحاظ آزادی رسانه‌ها، در میان ۱۸۰ کشور جهان، در رده ۱۷۷ قرار گرفته است. بر این اساس، آزادی رسانه‌ها تنها در سه کشور ویتنام، چین و کره شمالی از ایران بدتر است.

گزارشگران بدون مرز وضعیت آزادی رسانه‌ها در ایران را «نگران‌کننده» خوانده و جمهوری اسلامی را «یکی از سرکوبگرترین دولت‌های جهان» در این باره نامیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *