حجاب اجباری؛ تشکیل پرونده برای باران کوثری و شقایق دهقان

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۸

رسانه‌های ایران از تشکیل پرونده قضایی برای دو بازیگر دیگر سینمای ایران به اتهام “کشف حجاب” خبر دادند. جانشین مصباح یزدی از “کم‌کاری‌های نهادهای متولی” انتقاد کرد و خواهان برخورد جدی مسئولان سه قوه با زنان بی‌حجاب شد.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت از تشکیل پرونده قضایی برای باران کوثری بازیگر سینما گزارش داد. تصاویر حضور او  بدون حجاب اجباری در مراسم تشییع حسام محمودی، همکار خود، در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد. پرونده باران کوثری برای رسیدگی به مجتمع قضایی ارشاد ارسال شده است.

خبرگزاری مهر نیز نوشت که در همین روز برای شقایق دهقان، یک بازیگر دیگر سینما و تلویزیون ایران “به دلیل کشف حجاب” پرونده قضائی تشکیل شده است. او روز گذشته بدون حجاب به کافه کتاب یکی از انتشاراتی‌ها رفت.

حضور بی‌حجاب بازیگران زن، از جمله افسانه بایگان، فاطمه معتمدآریا، پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی در مراسم گوناگون و اماکن عمومی از جمله خبرهای جنجالی در رابطه با مقاومت زنان در برابر حجاب اجباری در روزهای اخیر بوده است. برای آنها هم پرونده قضایی تشکیل شده است.

خواست تشدید سختگیری در برخورد با زنان بی‌حجاب

محمود رجبی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی “امام خمینی” که تحت مدیریت مصباح یزدی اداره می‌شد، روز ۱۷ اردیبهشت در بیانیه‌ای‌ از مسئولان سه قوه و نهادهایی که برای تحمیل حجاب اجباری تشکیل شده‌اند خواست با این امر برخوردی جدی‌تر کنند.

او با اشاره به مبارزات زنان برای آزادی پوشش نوشت: «کلیدواژۀ “حجاب اجباری” بدون شک از سوی دشمنان ملت و نظام ما طراحی شده و از خارج مرزها هدایت می‌شود.» جانشین مصباح یزدی می‌گوید همین امر مسئله حجاب را از یک حکم شرعی “فراتر برده و به یک مسأله امنیتی و ضد هویت ملی طراحی شده از سوی دشمنان ملت تبدیل کرده است.”

محمود رجبی مدافعان حقوق زنان و مخالفان حجاب اجباری را “اغتشاشگر” نامیده و در این رابطه به چهره‌های هنری، ورزشی و فرهنگی اشاره کرده که “با سخن یا قلم یا قدم خود، همسو با آنان ابراز وجود” کرده‌اند.

به گفته جانشین مصباح یزدی، تورم، گرانی و معضلات معیشتی مردم که به گفته او “باید به رفع آنها اهتمام داشت و ما هم از مسئولان خواسته و می‌خواهیم که به جد درصدد حل آنها باشند، نباید بهانه‌ای شود که کسانی به جای دفاع از حکم شرعی و قانون حجاب، آدرس‌های غلط بدهند و هرگونه دفاع از مسأله حجاب را به حاشیه برانند”.

این در حالی است که امام جمعه شیراز روز گذشته در جریان یک همایش، مسائل اقتصادی را ارجح بر حجاب دانست و گفت: «صد البته که حجاب برای ما مهم است؛ اما این مسئله اصلی نیست و مهار تورم به فرموده مقام معظم رهبری موضوع اصلی جامعه است.»

جانشین مصباح یزدی اما رؤسای قوای سه‌گانه را موظف به پیاده کردن قانون حجاب اجباری دانسته و خواستار این شده که با “معدود قانون‌شکنان و متجاهران به بی‌حجابی، اهانت‌کنندگان به حجاب و بانوان باحجاب، ترویج‌کنندگان بی‌حجابی و بدحجابی که آگاهانه و احیانا برنامه‌ریزی شده” دست به این اقدامات می‌زنند، برخورد شود.

محمد رجبی از رؤسای دانشگاه‌ها و نهادهای نمایندگی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها خواسته با اجرای حجاب اجباری همکاری کنند. او همچنین از “کم‌کاری‌های نهادهای متولی این امر که موجب تأخیر در اجرای” آن شده‌اند انتقاد کرده و گفته باید “با عزم راسخ و اقدامات مناسب” تاخیر خود را “جبران” کنند.

نافرمانی مدنی زنان در برابر حجاب اجباری به شکل گسترده و علیرغم تهدیدهای مداوم، جمهوری اسلامی را درگیر چالشی بزرگ کرده است.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *