پارلمان سوئد به طرح «تلاش برای رفتن سپاه به لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا» رای داد

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۰

پارلمان سوئد به تروریستی خواندن سپاه پاسداران رای مثبت داد
احزاب پارلمان سویٔد، یعنی همه ۳۴۹ نماینده این پارلمان، روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه به طرحی که دولت این کشور را ملزم می‌کند در چارچوب اتحادیه اروپا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی بشناسد، رای مثبت دادند.

نمایندگان پارلمان سوئد طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن دولت این کشور ملزم می‌شود در چارچوب اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی بشناسد. هر هشت حزب حاضر در پارلمان سوئد به این طرح و تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران رای مثبت دادند.

این طرح که از سوی کمیته سیاست خارجی پارلمان سوئد ارائه شده بود، ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت) به وقت محلی به رای گذاشته و تصویب شد.

این در حالی است که در چند ماه گذشته نمایندگان پارلمان سوئد در جلسات مختلف به تحولات ایران واکنش نشان داده‌اند و از اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده‌اند.

اواخر دی‌ ماه گذشته، نمایندگان پارلمان اروپا قطعنامه ۳۲ بندی محکومیت سرکوب اعتراضات در ایران و قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کردند.

در بند یازدهم این قطعنامه آمده است که پارلمان اروپا از شورای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه می‌خواهد سپاه پاسداران و نیروهای تابعه آن از جمله شبه‌نظامیان بسیج و نیروی قدس را به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کنند و هر گونه فعالیت اقتصادی و مالی مربوط به تجارت و فعالیت‌های تجاری مرتبط با آن را ممنوع کنند.

هم‌زمان مقامات آلمانی از کارشناسان اروپایی خواستند تا امکان تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دلیل انفجار سال ۱۳۷۵ در الخبر عربستان سعودی بررسی کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اما روز پنج‌شنبه ۲۹ دی گفت:‌ «ما بارها گفته‌ایم سپاه پاسداران یک سازمان رسمی و مستقل است که نقش اصلی آن برای تضمین امنیت ایران است. اقدامات پارلمان اروپا برای قرار دادن این سازمان در فهرست تروریستی به نوعی تیری به پای خود اروپا است.»

با وجود درخواست‌های متعدد و راهپیمایی‌های مختلف از سوی ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی، هنوز اتحادیه اروپا سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام نکرده است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سپاه را یک سازمان تروریستی دانست که این طبقه‌بندی همچنان در دوران ریاست جمهوری جو بایدن معتبر است.

طرح پارلمان سوئد در حالی است که دولت سوئد نیز در چارچوب اتحادیه اروپا، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خیزش مردمی علیه حکومت به اجرا گذاشته است.

به تازگی اعدام حبیب چعب (اسیود) نیز به متشنج شدن روابط تهران و استکهلم انجامید و وزارت امور خارجه سوئد در اعتراض به اعدام این شهروند ایرانی-سوئدی، کاردار جمهوری اسلامی را احضار کرد.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، در واکنش به اعدام حبیب چعب در توییتی نوشت که اعدام «یک مجازات غیرانسانی و غیرقابل برگشت» است و سوئد همراه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا اعدام را «تحت هر شرایطی محکوم می‌کند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *