قاچاق گندم تشدید و سهمیه آرد نانوایی۶۰ درصد کم شد؛ آژیر قرمز «نان» به صدا درآمد

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۶

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی سهمیه آرد نانوایان خبر داد و تاکید کرد که نانوایان را با «ریش سفیدی» راضی به ادامه فعالیت و باز نگه داشتن واحد صنفی کرده‌ایم.

محمد سلیمانی تاکید کرده که «سهمیه آرد نانوایان هر ۱۰ روز یکبار کمتر می‌شود» و از نگاه او دغدغه‌های روزانه نانوایان در حال افزایش است. این فعال صنفی تاکید کرده که «فرمانداری و هیچ نهادی» خود را ملزم به پاسخگویی به نانوایان نمی‌داند.

سلیمانی از احتمال کمک هزینه ۱۵ درصدی از سوی دولت به نانوایان خبر داد و اعلام کرد که این شیوه هم پاسخگو نخواهد بود. او تاکید کرده است: «من با ریش سفیدی نانوایان را ترغیب به ادامه کار می‌کنم و به آنها وعده اعلام نرخنامه جدید را می‌دهم.»

موضوع گندم و آرد و نان در چند هفته اخیر به یکی از موضوعات مورد توجه تبدیل شده است و قاچاق گندم هم به این موضوع دامن زده است. اتفاقی که رئیس بنیاد گندم‌کاران کشور دلیل آن را قیمت پایین گندم اعلام کرد و گفت: «گندم در افغانستان، پاکستان و عراق بین ۱۹ تا ۲۵ هزار تومان است.» این اظهارات عطا الله هاشمی در حالی است که دولت قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری را ۱۵ هزار تومان تعیین کرده است و همین نکته باعث بی میلی کشاورزان به تحویل محصول به دولت شده است.

هرچند در ۲۹ فروردین ماه سال جاری سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفته بود که اگر قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از ۱۵ هزارتومان اعلام شود، استفاده از گندم به‌عنوان خوراک دام و همچنین قاچاق افزایش پیدا خواهد کرد، اما خبرهای منتشر شده نشان می‌دهد در حال حاضر «بخش قابل توجهی از گندم برداشت شده در جنوب کشور به دلالان فروخته می‌شود» و «قاچاق این کالای استراتژیک شدت گرفته است.»

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی که ۱۸ اردیبهشت ماه منتشر کرد به نقل از کشاورزان نوشت: «گندم را کیلویی ۲۰ هزار تومان به سوداگر دادم که او هم گندم را با هر کیلو ۳۵ هزار تومان به عراق قاچاق می‌کند. به این ترتیب دلال به اندازه کشاورز سود می‌کند.»

به نوشته خبرگزاری مهر «در کنار بازار داغ دلال‌ها برخی از گندم‌کاران هم عنوان کرده‌اند گندم را نگه می‌دارند و پاییز به دامداری‌ها می‌فروشند زیرا جو را باید هر کیلو ۲۰ هزار تومان خریداری کنند؛ علاوه بر اینکه کشت گندم با نرخ پایین‌تر از ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد.»

وب‌سایت تجارت‌نیوز در نقد عملکرد دولت در این زمینه نوشته است: «با ادامه این شرایط چندان بعید نیست که کشور در تأمین گندم و مواد غذایی مورد نیاز خود با بحران‌ها و تهدیدهای جدی‌تری مواجه شود و حتی نتواند این محصول را از کشورهای دیگر تأمین کند.»

از نگاه این وب‌سایت با تداوم رفتار دولت در نهایت «علاوه بر کشاورزان، این مردم هستند که باید هزینه چنین سیاست‌هایی را با کوچک‌تر شدن سفره‌های خود بپردازند.»
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *