افزایش هزینه‌های درمان«یک بیماری ساده می‌تواند طبقه اقتصادی ما را تغییر دهد»

By | ۱۴۰۲-۰۳-۰۵

مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه اردیبهشت را ۵۴/۶ درصد اعلام کرد. گرانی کالاها و خدمات اما در همه بخش‌ها مردم را تحت فشار قرار داده است به طوری که بر اساس گزارش روزنامه هم‌میهن، اگر شهروندی این روزها درگیر یک سرماخوردگی ساده شود، برای درمان باید نیم میلیون تومان هزینه کند.

روز پنج‌شنبه چهارم خرداد روزنامه هم‌میهن در گزارشی به هزینه‌های درمان بیماری‌های «غیر خاص» پرداخت و نوشت یک شهروند برای درمان یک سرماخوردگی ساده شامل هزینه‌های ویزیت پزشک، خرید دارو، تزریقات، مکمل‌های تقویتی و رفت‌ و آمد به مرکز درمانی باید مبلغی حدود نیم میلیون تومان هزینه کند.

بر اساس این گزارش، ویزیت پزشک عمومی در درمانگاه دولتی با بیمه، ۱۰ هزار تومان و بدون بیمه ۲۳ هزار تومان است و قیمت خرید دارو و تزریقات هم در این دو حالت مبلغی بین ۱۳۰ تا ۱۹۰ هزار تومان می‌شود اما در کنارش بیمار به مکمل‌هایی مثل قرص یا شربت ویتامین سی، شربت‌های گیاهی سرفه و … هم نیاز دارد که هزینه‌ای جداگانه دارند.

در درمانگاه‌های غیردولتی همه چیز گران‌تر است و بیمار حتی با داشتن بیمه، باید فقط حدود ۹۰ هزار تومان هزینه برای ویزیت پزشک عمومی بپردازد اما بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان ناچارند به دلیلی شلوغی بیش از حد مراکز دولتی، سراغ گزینه‌های گران‌تر بروند.

این روزنامه به نقل از یک شهروند ساکن پرند در اطراف تهران نوشته است: «برای مشکل زنان چند بسته قرص د.ث، یک مکمل برای کیست تخمدان و چند داروی دیگر برای عفونت زنان گرفتم که حدود یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد.»

این زن که هم‌میهن نام او را «شیرین» ذکر کرده، همچنین با اشاره به این که «برای یک آزمایش کلی و سونوگرافی» نیز در مجموع حدود یک میلیون تومان پرداخته است، گفت: «یک بیماری ساده می‌تواند طبقه اقتصادی ما را تغییر دهد.»

شهروند مسن دیگری نیز با اشاره به هزینه‌های بالای عمل چشم خود گفته است: «گاهی در بعضی نقاط زندگی به‌دلیل شرایط اقتصادی تصمیم می‌گیری که درمان را رها کنی.»

در ماه‌های گذشته به دلایلی چون حذف ارز ترجیحی، قیمت دارو و درمان به شدت افزایش پیدا کرد و بسیاری از داروها در ایران کمیاب شد.

علاوه بر هزینه درمان اما تورم افسار گسیخته در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران هم ادامه دارد و بر اساس گزارش‌ها، با کاهش قدرت خرید مردم، بازار فروش لوازم خانگی تا ۸۰ درصد افت کرده است.

همچنین بسیاری از شهروندان از گران شدن روز به روز قیمت مواد غذایی انتقاد می‌کنند و می‌گویند بسیاری از خوراکی‌های معمول را از سبد خرید خود خط زده‌اند.

بالا رفتن قیمت مواد غذایی در ایران و افزایش تورم باعث شده تا بسیاری از مردم این روزها زندگی سختی داشته باشند.

مخاطبان ایران‌اینترنشنال با ارسال ویدیوهایی می‌گویند قیمت نان و کنسرو در عرض چند روز به شدت افزایش پیدا کرده است.

مرکز آمار ایران نیز به تازگی نرخ تورم سالانه در اردیبهشت را ۴۹/۱ درصد اعلام کرد و گفت که نسبت به ماه قبل ۱/۵ درصد افزایش یافته است.

تورم نقطه به نقطه در این ماه نیز ۵۴/۶ درصد اعلام شده که در مقایسه با ماه قبل ۰/۹ درصد کاهش یافته است.

این مرکز اما در انتشار نتایج نرخ تورم اسفند ١۴٠١ و فروردین امسال تاخیر داشت و در توجیه آن اعلام کرد که فرایند تغییر سال پایه از ۱۳۹۵ به ١۴٠٠ موجب این تاخیر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *