خامنه‌ای در دیدار با سلطان عمان: از ازسرگیری روابط با مصر استقبال می‌کنیم

By | ۱۴۰۲-۰۳-۰۸
رسانه‌های داخلی ایران خبر می‌دهند که سلطان عمان روز دوشنبه در دیدار با علی خامنه‌ای، از تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی خبر داده و رهبر جمهوری اسلامی از این موضوع استقبال کرده است.

هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، روز دوشنبه در تهران با علی خامنه‌ای دیدار کرد و بنابر گزارش‌ها، رهبر جمهوری اسلامی در مورد «تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی» گفته است که «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.»

سلطان عمان که هفته گذشته در سفر به قاهره با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، دیدار و گفت‌وگو کرده بود عصر یکشنبه، هفتم خرداد، برای سفری دو روزه وارد ایران شده است.

عمان روابط نزدیکی با ایران دارد و بارها بر سر اختلافات میان جمهوری اسلامی با دولت‌های عربی و غربی میانجی‌گری کرده است.

روزنامه نشنال، چاپ امارات متحده عربی، روز چهارشنبه سوم خرداد به نقل از مقامات مصری نوشت که ایران و مصر طی چند ماه آینده تبادل سفیر می‌کنند، تحولی که با میانجی‌گری عمان در شرف وقوع است.

گزارش این روزنامه به نقل از دو مقام مصری می‌گوید که توافق اصولی برای دیدار میان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به دست آمده است.

به گفته این مقامات، دیدار روسای جمهور ایران و مصر احتمالا تا اواخر سال جاری میلادی انجام شود.

روابط ایران و مصر از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ و سرنگونی حکومت محمدرضا پهلوی به این سو پرتنش بوده است، اگرچه دو کشور تماس‌های دیپلماتیک خود را حفظ کرده‌اند. آخرین شاه ایران سال ۱۳۵۹ در مصر درگذشت و در قاهره به خاک سپرده شد که همین امر به تنش‌ها میان تهران و قاهره دامن زد.

روابط دو طرف پس از آن‌که حکومت ایران نام خالد اسلامبولی را بر یکی از خیابان‌های تهران گذاشت تیره‌تر شد. خالد اسلامبولی رهبری تیم ترور انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر در سال ۱۹۸۱ را بر عهده داشت. مصر بارها از ایران خواسته که نام خالد اسلامبولی را از آن خیابان بردارد، اما جمهوری اسلامی آن را نپذیرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *