کره جنوبی و آمریکا در جست‌وجوی «راهی برای آزاد کردن هفت میلیارد دلارِ ایران» هستند

By | ۱۴۰۲-۰۳-۰۹

منابع دیپلماتیک و دولتی کره جنوبی روز دوشنبه، هشتم خرداد، به یک روزنامه اقتصادی این کشور گفتند سئول و واشینگتن در جست‌وجوی راهکارهایی برای آزاد کردن هفت میلیارد دلار پول راکدمانده ایران نزد بانک‌های کره جنوبی هستند.

گزارش روزنامه اقتصادی «کورین اکونومیک دیلی» در شرایطی منتشر شده که سفر دو روزه سلطان عمان در هفته جاری به ایران با اهدافی برای میانجی‌گری بین تهران و غرب و شماری از کشورهای عربی تعبیر شده بود.

این گزارش همچنین همزمان با سفر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پایتخت آمریکا برای مذاکره با صندوق بین‌المللی پول انتشار یافته است.

منابع دیپلماتیک و دولتی سئول به این روزنامه کره جنوبی گفتند در مذاکراتی با هدایت واشینگتن، مقامات دولت کره جنوبی و بلندپایگان آمریکایی بحث‌های کاری برای آزادسازی منابع مالی مسدودشده نزد بانک‌های کره را دنبال می‌کنند.

این منابع افزودند، در صورت دستیابی به راهکاری برای این امر، شرایطی سخت‌گیرانه برای استفاده ایران از پول‌ها درنظر گرفته می‌شود.

بر اساس این گزارش، اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، پول ایران نه مستقیم به داخل ایران، که به شعبه‌های بانک‌های ایرانی در کشورهای همسایه ایران منتقل خواهد شد و استفاده تهران از آن تحت نظارت جدی خواهد بود.

این روزنامه با استناد به رسانه‌های خاورمیانه افزود موافقت احتمالی آمریکا بر اساس تحقق شرط‌هایی است که از ایران می‌طلبد؛ آزادی یک شهروند آمریکایی که به اتهام جاسوسی در زندان ایران نگاه‌ داشته می‌شود و از نظر آمریکا «گروگان در دست ایران» است، و محدود شدن غنی‌سازی اورانیوم ایران که در حال حاضر به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

سه شهروند آمریکا، سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی هنوز در زندان ایران هستند. معلوم نیست آزادی کدام یک از آن‌ها مورد نظر واشینگتن است یا آن‌ که آمریکا رهایی هر سه تن را که همواره بر آن تأکید داشت، شرط خود قرار داده است.

در پی خروج آمریکا از برجام از بهار پنج سال پیش و تجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مناسبات تهران با کره جنوبی حول پول‌های راکد مانده ایران نزد بانک‌های این کشور آسیایی تیره بوده است.

هفت میلیارد دلار رقم مربوط به پول نفت صادراتی ایران به کره جنوبی است، که تهران در پنج سال اخیر در جست‌وجوی فرمول‌هایی برای مالکیت دوباره بر آن بوده است. سئول تا پیش از خروج آمریکا از برجام یکی از مشتریان پروپاقرص نفت ایران بود.

یک مقام کره جنوبی، که این روزنامه چاپ سئول از او نام نبرده، گفت: «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار داریم روابط تیره ما با ایران به میزان قابل توجهی بهبود یابد.»

سونگ ایل کوانگ، یک استاد دانشگاه کره جنوبی گفت، کشورش از خصومت با ایران چیزی به‌ دست نمی‌آورد بلکه بالعکس، با دسترسی به بازار ایران، سود خواهد برد.

آمریکا به گزارش این روزنامه واکنش نشان نداده است. اما تحلیلگران به «کورین اکونومیک دیلی» گفتند جو بایدن در حال تقویت جایگاه آمریکا در خاورمیانه، در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری سال آتی آمریکا و جلوگیری از نفوذ بیشتر چین در خاورمیانه است.

تهران هم تاکنون به گزارش یادشده واکنش نشان نداده است. اما اعلام کرده که سفر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران، به واشینگتن، برای شرکت در نشست صندوق بین‌المللی پول و گفت‌وگو با مقامات این نهاد مهم مالی جهانی است، به‌ویژه که ایران در حال حاضر عضو هیئت مدیره آن است.

آقای فرزین همراه با هیئتی از مقامات بانک مرکزی دو روز پیش تهران را به سوی واشینگتن ترک کرد.

زمزمه وجود مذاکرات احتمالی پشت پرده برای آزادسازی اموال بلوکه ایران در کره جنوبی از هفته گذشته با نزدیک شدن سفر سلطان عمان به تهران بیشتر به گوش رسید.

عمان میانجی‌گر معامله هفته گذشته میان ایران و بلژیک بود که از یک ‌سو بلژیک اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی محکوم شده در عملیات تروریستی را در مسقط به ایران تحویل داد و جمهوری اسلامی ایران نیز اولیویه فانده کاستیل، یک امدادگر بلژیکی را که در ایران به ۳۸ سال حبس محکوم شده بود، به بلژیک برگرداند.

با استفاده از کوریِن اکونومیک دِیلی، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *