تالاب گاوخونی «صد در صد» خشک شد

By | ۱۴۰۲-۰۳-۱۸

یک مقام حفاظت محیط زیست می‌گوید بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، تالاب گاوخونی «صد در صد» خشک است و شاید دو یا سه درصدِ قسمت شمالی آن «کمی مرطوب» باشد.

حسین اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه افزود: در طول سال گذشته تنها هفت میلیون متر مکعب «زهاب و پساب» همراه با هشت میلیون متر مکعب آب به‌صورت کوتاه‌مدت و موقت به تالاب رها شد که در عمل این رهاسازی بی‌نتیجه بود.

مرداد پارسال نیز منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، اعلام کرده بود که ۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک شده است.

گاوخونی، از مشهورترین تالاب‌های بین‌المللی ایران، در استان‌های اصفهان و یزد واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود که محلی برای اقامت پرندگان مهاجر و جانوران آبی است.

این تالاب از زاینده‌رود، بزرگ‌ترین رودخانه مناطق مرکزی ایران، تغذیه می‌کرد اما در سال‌های اخیر در نتیجه سدسازی‌ها و سپس خشک‌ شدن زاینده‌رود، این تالاب نیز تقریبا خشک شده است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از نابودی تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور منتشر شده است و کارشناسان، در کنار خشکسالی، مدیریت ناکارآمد و سدسازی‌های بی‌رویه و غیراصولی را عامل آن عنوان کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *