پررنگ شدن دوباره نقش انریکه مورا در رایزنی‌ با جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۱

رویترز پیش‌تر گزارش داده بود که دیدار مورا و باقری در دوحه «بخشی از تلاش‌ها برای دستیابی به درک دوجانبه برای خروج از بن‌بست است»

انریکه مورا، دستیار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دوره‌ای خارج شدن از زیر نورافکن رسانه‌ها، دوباره به میدان بازگشته است و تصاویر ملاقات‌های خود را با علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی و مذاکره‌کننده هسته‌ای، منتشر می‌کند.

دیدار انریکه مورا و علی باقری در دوحه

مورا که از جمله مقامات اروپایی مدافع احیای برجام و معامله با تهران است و پیش‌تر نارضایتی نمایندگان جمهوری اسلامی از حضور معترضان ایرانی در مقابل محل مذاکرات در وین را به اطلاع مقامات اتریش رسانده بود، با به اشتراک گذاشتن تصویری از دیدار روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با باقری در دوحه، پایتخت قطر نوشت که درباره طیفی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با او گفت‌و‌گو کرده است.

مورا که مسئولیت هماهنگی‌ها بین تیم‌های مذاکره‌کننده ایران، بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه را در مذاکرات هسته‌ای بر عهده دارد، این موضوعات را شامل برنامه جامع اقدامات مشترک موسوم به برجام توصیف کرد.

رویترز پیش‌تر گزارش داده بود که دیدار مورا و باقری در دوحه «بخشی از تلاش‌ها برای دستیابی به درک دوجانبه برای خروج از بن‌بست است».

باقری هم گفته است که مجموعه دیدارهای سازنده‌ای با مورا داشته و دو طرف درباره مذاکره برای لغو تحریم‌ها رایزنی کرده‌اند.

باقری هفته قبل هم گفته بود که با همتایان خود از بریتانیا، آلمان و فرانسه در امارات متحده عربی دیدار کرده است.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها به تماس‌های مقامات تهران و اروپا برای دستیابی به نوعی توافق اشاره کرده بودند. رایزنی‌های ایران و اروپا که آمریکا به‌طور غیرمستقیم در آن حضور داشت، تا حمله نظامی روسیه به اوکراین به‌طور علنی در جریان بود. اما پس از این حمله، مذاکرات هم پیشرفتی نداشت و با آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در شهریورماه گذشته، برای چند ماه این مذاکرات به‌طور علنی پیگیری نشد.

اکنون باگذشت زمان و فروکش کردن خیزش سراسری، مورا نیز بار دیگر رایزنی‌های خود را علنی کرده است.

منابع متعدد خبری گزارش داده‌اند که رایزنی‌های دولت بایدن با جمهوری اسلامی برای نوعی معامله به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در عمان و قطر جریان دارد و برخی رسانه‌ها از جمله المانیتور نیز به بریتانیا به عنوان میانجی اشاره کرده‌اند.

باوجود اینکه تصاویر ملاقات مورا و باقری، نشان‌دهنده در جریان بودن رایزنی‌ها برای نوعی توافق است، مقامات دولت بایدن در موضع‌گیری‌های علنی می‌کوشند از پاسخ دقیق به پرسش‌ها در این زمینه خودداری کنند.

چهره‌هایی مانند رابرت مالی که به مواضع نزدیک به جمهوری اسلامی شهرت دارد هم در این مدت بیشتر سکوت اختیار کرده‌اند.

برخی کارشناسان براین باورند که دولت بایدن می‌کوشد باتوجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری از درگیری مستقیم با کنگره بابت یک توافق بزرگ با جمهوری اسلامی اجتناب کند. به عقیده این گروه از تحلیلگران، هدف در شرایط فعلی نوعی توافق برای کاهش تنش‌ها و آزادی گروگان‌ها در مقابل رفع توقیف پول‌های مسدود شده ایران در کشورهایی مانند کره جنوبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *