جواد کاشی ,استاد دانشگاه و پژوهشگر: کسی که توان کتک‌زدن‌ دارد، قاعده انضباطی محیط دانشگاه را هم تعیین می‌کند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۸

جواد کاشی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه علوم سیاسی، به‌دنبال کوباندن سر یک دانشجوی معترض دانشگاه علامه طباطبایی تهران به پله‌ها توسط یکی از مأموران حراست، نوشت: «ماجرا به کنترل و تنبیه دانشجو منحصر نیست».

آقای کاشی در کانال تلگرامی خود نوشته: «کوبیدن سر یک دانشجو به دیوار اسم رمز تحول دانشگاه است. ترجمان آنکه آنجا قرار نیست علم اقتدار ایجاد کند. دانش رفتارها را تنظیم کند. آنکه سری را به دیوار می‌کوبد، هم اوست که به من هم فرمان می‌دهد چطور تدریس کنم. او می‌داند علم چیست، اوست که روش تحقیق می‌آموزد. اوست که نشان می‌دهد خط قرمزها کجاست. اوست که الفبای دانش را می‌آموزد و همه ما را برای آموختن ردیف می‌کند.»

او اضافه کرده: «آنکه توان کتک زدن دارد، هم اوست که قاعده انضباطی محیط دانشگاه را معین می‌کند. اگر گفتند کتک زدن یک استثناء بوده است، کارل اشمیت را به یاد آرید. او دریافته بود آنچه استثناء است قاعده را تعیین می‌کند. ماجرا به کنترل و تنبیه دانشجو منحصر نیست. ماجرای قاعده‌ای است که کلیت دانشگاه را هدف گرفته است.»

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در یک «فضای تحقیرشده» آموزش علوم انسانی «غیرممکن» است، افزوده: «شرط تولید و ترویج و اموزش علوم انسانی، تفکر آزاد است و پیش شرط تفکر آزاد شجاعت فکر کردن. در یک محیط تحقیر شده، شجاعت همراه با تفکر دود می‌شوند و به هوا می‌روند.»

کاشی نوشته: «محیط هتک حرمت شده، استاد و دانشجوی هتک حرمت شده می‌زاید. آنگاه یکی توضیح دهد هدف از اینهمه هزینه برای اداره امور چنین دانشگاه‌هایی چیست. فارغ التحصیلان چنین فضایی دردی از جامعه درمان نخواهند کرد.»

در پی کوباندن سر یک دانشجوی معترض در دانشگاه علامه طباطبایی تهران به پله‌ها توسط یکی از مأموران حراست در یکی از دانشکده‌های این دانشگاه، انتشار بیانیه‌های اعتراضی دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها ادامه دارد.

جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال روز سه‌شنبه، ششم تیر، در محکومیت این «گستاخی حراست دانشگاه علیه دانشجوی دانشگاه علامه»، به ضربه‌ای که به سر مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، زده شد و جرقه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» را زد و همچنین ضربات نیروهای بسیجی به سر دانشجویان اشاره کردند و افزودند «باید کاری کنیم» تا ضربه به سر دانشجوی دانشگاه علامه «آخرین» حمله از این دست باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *