پیروان یمانی کیستند؟ در انفرادی و زندان چه بر آن‌ها می‌گذرد؟

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۶

طی سال‌های اخیر فشار بر پیروان اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران شدت بیشتری پیدا کرده است. «بهاییان»،‌ «منداییان» و نوکیشان مذهبی همواره در صدر فشارها از سوی حکومت در ایران بوده‌اند. یکی از آیین‌های مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینه‌سازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

یکی از پیروان یمانی به «ایران‌وایر» می‌گوید:‌ «حکومت ایران برای شناسایی پیروان یمانی عملیات امنیتی گسترده در سطح کشور انجام داده و در حضور فرزندان خردسال و همسران این افراد، با خشونت آن‌ها را بازداشت کرده، مورد ضرب و شتم قرار داده و به مدت طولانی در انفرادی نگه داشته است.»

جدیدترین گزارش‌های آزادی ادیان و مذاهب در دنیا نشان می‌دهند که شرایط اقلیت‌های دینی و مذهبی در جمهوری اسلامی ایران بدتر از سال‌های اخیر شده است.

ایمان به دعوت «سید احمد الحسن یمانی» و تبلیغ و نشر این آیین از جمله موارد اتهامی گروهی از طلبه‌ها و استادان حوزه علمیه قم است که در ۱۰ سال اخیر به شدت مورد فشار و بازجویی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داشته‌اند. بعضی از این طلبه‌ها از شاگردان مراجع تقلید نیز بوده‌اند. آن‌ها به دلیل اعتقاد به آیین یمانی بازداشت شده و در سلول‌های انفرادی روزگار گذرانده‌اند. این طلبه‌ها خلع لباس شده و شماری هم به دلیل مواجه شدن با احکام سنگین زندان، متواری هستند. تعدادی از آن‌ها در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» می‌گویند اطلاعات سپاه تلاش کرده از آن‌ها اعترافات اجباری ضبط کند و حتی به برخی پیشنهاد آزادی در قبال جاسوسی از میان طلبه‌های حوزه علمیه را داده است.

رسیدگی به پرونده این افراد تنها در دادگاه ویژه روحانیت انجام شده است.

یکی از این طلبه‌ها به «ایران‌وایر» می‌گوید: «دادگاه ویژه روحانیت به صورت واضح خلاف قانون رفتار می‌کند و آزادی مشروط و مرخصی پیروان یمانی را نمی‌پذیرد. وثیقه‌های سنگین تا ۹۰۰ میلیون تومان برای‌شان در نظر می‌گیرد، آن‌ها را شکنجه می‌کند و حبس‌های طولانی مدت به آن‌ها می‌دهد.»

برای امنیت این فرد، نام «محمد» را برای او انتخاب کرده‌ایم.

به گفته محمد، پیروان یمانی حتی در کشور عراق توسط نیروهای «حشدالشعبی» با نفوذ جمهوری اسلامی بازداشت می‌شوند و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، علی‌رغم این که انسان‌های با نفوذ و آبرومندی هستند.

اومی‌گوید: «با مداخله ایران در عراق، فشار‌ها بر پیروان آیین یمانی بسیار افزایش پیدا کرده است، به طوری که به مراکز رسمی انصار یمانی در عراق توسط حشدالشعبی یا همان بسیجی‌های عراق با تحریک ایران حمله می‌شود، پرچم‌های آن‌ها را پاره، به دفاترشان حمله و اعضای آن‌ها را زندانی می‌کنند.»

این فرد که از حدود ۱۰ سال پیش به آیین یمانی معتقد است، می‌گوید: «سال ۱۳۹۴ در یک روز بیش از ۳۰۰ نفر از مومنان به یمانی را دستگیر کردند. دست‌کم طی ۱۲ سال گذشته بازداشت‌های بسیاری از میان پیروان این گروه رخ داده است. در سال ۱۳۹۴ حکومت جمهوری اسلامی از افزایش هواداران یمانی در ایران احساس ترس کرد و به همین دلیل برای شناسایی و بازداشت آن‌ها عملیات امنیتی انجام داد.»

محمد می‌گوید: «به دلیل گرویدن شماری از افراد امنیتی به آیین یمانی، برخی از آن‌ها از طراحی عملیات‌های مختلف توسط نیروهای امنیتی و حکومت برای برچیدن بساط دعوت یمانی پرده برداشته‌اند. این افراد به ما گفتند در سراسر کشور رصد انجام شده و با شناسایی پیروان این آیین در سراسر کشور در اکثر شهرهایی که مطلع بودند پیرو یمانی در آن هستند، افرادی را دستگیر کردند.»

فعالیت حکومت ایران در عراق برای فشار بر پیروان یمانی

به گفته پیروان سید احمدالحسن، دعوت یمانی زمینه‌ساز ظهور حضرت «مهدی»، امام دوازدهم شیعیان است.

در واقع یمانی همان مهدی است که اهل سنت می‌گویند آخر‌الزمان متولد می‌شود و مسیحیان اعتقاد دارند فرستاده‌ای از طرف حضرت «عیسی» است که در «انجیل» از او به عنوان «بره راضی» یا «بره خدا» یاد می‌شود و در قرآن از او با عنوان «احمد» یاد شده است.

«محمد بن حسن عسکری»،‌ بنابر باور شیعیان ۱۲ امامی، دوازدهمین و آخرین امام و همان مهدی موعود است.

پایگاه خبری «انصاف‌نیوز» منتسب به اصلاح‌طلبان، تیر ۱۳۹۸ در گزارشی با عنوان «احمد‌الحسن کیست و احمدالحسنی‌ها در ایران چه می‌کنند؟»، به نقل از وب‌سایت خبری «مشرق‌نیوز» منتسب به اصول‌گرایان تندرو در ایران نوشت: «جریان یمانی دست‌پرورده دستگاه‌های جاسوسی انگلستان است که همواره تلاش برای ایجاد تفرقه و جنگ داخلی ایران داشته‌اند.»

این گزارش می‌گوید «احمد اسماعیل گاطع الهمبوشی» که اتباعش او را به نام مستعار «الامام السید احمدالحسن الیمانی» می‌خوانند، همان احمد‌الحسن است.

به گفته پیروان یمانی، سید احمدالحسن به عنوان یمانی و فرستاده حضرت مهدی نزدیک به ۵۳ جلد کتاب نوشته‌ است. این کتاب‌ها که برای مسلمانان، مسیحیان و آتیست‌‌ها به نگارش در آمده، در مورد «الحاد» و نشانه‌های خداوند در هستی ادله ارایه کرده‌ و به گفته معتقدان به آیین یمانی، دعوتی کاملا علمی و عقیدتی است، به دور از هرگونه تنش و برخوردهای فیزیکی و خشن.

به گفته محمد، در ایران از بین روحانیون، طلبه‌ها، استادان دانشگاه و از قشرهای مختلف مردم به یمانی ایمان آورده‌اند که از طرف حکومت فشارهای بسیار زیادی بر آن‌ها وارد شده است و طی سال‌های گذشته صدها نفر از پیروان این جریان توسط حکومت ایران بازداشت و در انفرادی نگه داشته و بازجویی شده‌اند.

محمد می‌گوید فشار حکومت بر پیروان یمانی که از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند، مخصوصا استادان دانشگاه و روحانیون بیشتر است: «دو کشور ایران و عراق با حاکمیتی‌ که مدعی هواداری از تشیع هستند، بیشترین فشار را بر مومنین به دعوت یمانی وارد می‌کنند.»

شماری از استادان حوزه و طلبه‌ها که به آیین یمانی پیوسته‌اند، در زندان قم، در بند ویژه روحانیون در بازداشت به سر می‌برند. مقام‌های قضایی معتقدان به آیین یمانی را از سایر زندانیان جدا کرده‌اند.

یکی از پیروان این آیین توضیح می‌دهد که حکومت ایران برای یمانی‌ها آزادی مشروط را اجرایی نمی‌کند و در دوران کرونا حتی این افراد از مرخصی هم محروم بوده‌اند.

بر اساس «قانون مجازات اسلامی»، هنگامی که برای شخصی حکم مجازات حبس صادر می‌شود، در صورت وجود شرایط مقرر قانونی، پیش از اتمام مدت حبس، او می‌تواند از آزادی برخوردار شود.

اعتصاب غذا در زندان، تلاش برای احقاق حق

«سیدحسن هاشمی»، یکی از مدرسان حوزه علمیه قم بود که به گفته محمد، بعد از ایمان به آیین یمانی بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شد. با سپری کردن سه سال از دوران محکومیت‌،‌ این فرد بارها درخواست آزادی مشروط داده است ولی مسوولان قضایی قم و تهران درخواست او را رد کرده‌اند.

محمد می‌گوید: «این زندانی عقیدتی در اعتراض دست به اعتصاب غذای تر زد اما بعد از ۲۳ روز او را به اجبار به مرخصی فرستادند تا اعتصاب غذای خود را بشکند. سید حسن هاشمی گفته این کار دادگاه ویژه روحانیت نوعی حقه است و تاثیری بر روند کار او ندارد و به اعتصاب غذای خود حتی در دوران مرخصی ادامه داده است. این پیرو یمانی می‌گوید قانون باید شامل حال همه شود ولی برای پیروان یمانی اجرا نمی‌شود.»

کودکان زندانیان عقیدتی قربانیان بی‌گناه سرنوشت محتوم خویش

به نظر می‌رسد مراجع قضایی در زمان بازداشت افراد دستورالعمل خاصی برای مواجهه با کودکان فرد متهم در اختیار ماموران انتظامی و امنیتی قرار نمی‌دهند. بیشتر متهمان می‌گویند در حضور فرزند یا فرزندان خود، اعم از خردسال یا نوجوان، با شرایط ناخوشایندی دستگیر شده اند.

پیروان یمانی هم از این دسته هستند که می‌گویند هر بار با هجوم افراد امنیتی و لباس شخصی به در خانه بازداشت شده‌اند. یکی از این افراد می‌گوید کودک من از هر صدای زنگ دری می‌ترسد.

محمد توضیح می‌دهد:‌ «خانواده بسیاری از پیروان یمانی که زندانی یا متواری هستند، گرفتار استرس و بیماری‌های روحی شده‌اند. این افراد صحنه‌های بسیار بدی در زمان ورود نیروهای امنیتی به منازل خود تجربه می‌کنند. در زمان بازداشت، مقابل همسران و کودکان این افراد اصلا مراعات نمی‌کنند و با خشونت وارد عمل می‌شوند.»

در زندان‌های ایران چه می‌گذرد؟

پیروان یمانی می‌گویند برخوردهای امنیتی و قضایی با این افراد به دور از انصاف است. آن‌ها در زندان مورد آزار و اذیت بسیاری قرار می‌گیرند، به آن‌ها توهین و فحاشی می‌شود و تفتیش عقاید می‌شوند. محمد از شخصی به نام «شیخ عباس فتحیه» نام می‌برد که دورانی طولانی را در زندان و سلول انفرادی گذرانده است و بعد از آزادی فقط با مصرف قرص اعصاب زندگی می‌کند. او در حال حاضر متواری است.
ثمانه قدرخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *