هزینه سنگین تداوم جمهوری اسلامی؛ مردم ناچار لباس و موبایل را هم اجاره می‌کنند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۴

گزارش‌ها حاکی از آن است که با پایین آمدن قدرت خرید مردم، بخش زیادی از آن‌ها به اجاره نیازهای روزمره روی آورده‌اند

با افزایش روزافزون بحران اقتصادی در ایران و پایین آمدن قدرت خرید، اجاره مایحتاج روزمره به امری عادی تبدیل شده است. پیش‌ازاین، گزارش‌هایی مبنی بر اجاره خودرو و موتور برای مسافرکشی منتشر شده بود و اکنون اعتماد آنلاین در خبری اعلام کرده است که بخشی از مردم در ایران به اجاره لباس روی آورده‌اند. به گزارش اعتماد آنلاین، این روزها قیمت پوشاک به حدی بالا رفته است که برخی لباس برای مهمانی‌ها اجاره می‌کنند.

اجاره پوشاک برای مراسم عروسی پیش‌ازاین نیز وجود داشت، اما اخیرا افراد زیادی برای حضور در مهمانی‌ها و مراسم‌های دیگر نیز، به اجاره لباس روی آورده‌اند. بر اساس این گزارش، قیمت اجاره لباس مجلسی بستگی به مدل لباس و همچنین محل تهیه دارد که از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا شبی ۷۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

اجاره‌کنندگان لباس برای این کار عموما باید کارت ملی خود را به‌عنوان امانت در اختیار مغازه‌ها قرار دهند. پلتفرم‌هایی مانند دیوار و شیپور که سایت‌هایی برای فروش اجناس دست‌دوم محسوب می‌شوند، یکی از مکان‌هایی است که می‌توان انواع و اقسام لباس‌ها برای اجاره را در آن پیدا کرد.

در بخشی دیگر از آگهی‌های این پلتفرم‌ها می‌توان اجاره پشت‌بام را نیز پیدا کرد. در یکی از آگهی‌ها پشت‌بامی با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان یعنی متری سه میلیون و ۶۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. این پشت‌بام ۹۶ مترمربعی در حالی برای فروش گذاشته شده است که منتشرکننده آگهی عنوان کرده که حاضر است این پشت بام را با پراید یا تیبا نیز معاوضه کند.

حق مسکن کارگران در سال جاری ۶۵۰ هزار تومان تعیین شد، اما اگر مستاجران بخواهند ۶۵۰ هزار تومان اجاره بدهند باید ده‌ها برابر حقوق یک کارگر پول پیش بدهند تا بتوانند یک خانه نقلی در تهران اجاره کنند. افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها سال گذشته صدای برخی از مستاجران را درآورد، افرادی که درآمدشان با تورم و افزایش اجاره‌خانه همخوانی نداشت و آن‌ها را راهی خانه‌های کوچک‌تر یا مناطق ارزان‌تر کرد. همین موضوع باعث شده است تا خرید و اجاره پشت‌بام تنها راهکار افرادی باشد که قصد زندگی و کار در پایتخت را دارند و درآمد آن‌ها کفاف اجاره خانه را نمی‌دهد.

تجارت‌نیوز در گزارشی با اشاره به این موضوع، به نقل از یک مشاور املاک نوشت: «یک ۱۵ متری بالای پشت‌بام در راه‌آهن دارم. سرویس بهداشتی با یک طبقه پایین مشترک است. ۱۵ میلیون رهن و دو میلیون تومان هم اجاره. برای اجاره ۶۵۰ هزارتومانی می‌تواند صاحب‌خانه را راضی کند و قابل‌تبدیل است. اما با فرمول املاکی‌ها به ازای هر ۱۰ میلیون تومان رهن، ۳۰۰ هزار تومان اجاره می‌شود؛ یعنی برای اجاره همین واحد ۱۵ متری روی پشت‌بام باید حدود ۶۰ میلیون برای رهن پس‌انداز داشت.»

پشت‌بام خوابی، خانه‌های اشتراکی و حتی خودرو و اتوبوس خوابی، پدیده‌هایی است که تحت‌فشار اجاره‌بها و مبلغ رهن سنگین خانه‌ها به برخی شهروندان کم‌بضاعت تحمیل می‌شود. روند پشت‌بام خوابی چنان صعودی شده که حتی توجه نمایندگان مجلس را به خود جلب کرده است، توجهی که به حرف در مورد آن خلاصه می‌شود و عملا اتفاقی مثبت در این زمینه برای شهروندان رخ نمی‌دهد.

 اسماعیل زهی، نماینده مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در‌این‌باره می‌گوید: «اخیرا در رسانه‌ها خواندم مردم به دلیل ناتوانی در پرداخت کرایه‌خانه به سمت خانه‌های اشتراکی رفته و چند خانواده در کنار هم زندگی کرده و اجاره را پرداخت می‌کنند، یا اخباری در خصوص پشت‌بام خوابی منتشر شده که به‌هیچ‌عنوان شایسته و زیبنده مردم کشورمان نیست.»

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، متوسط افزایش اجاره‌بها برای کسانی که تمدید قرارداد داشتند در زمستان ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد بود. به عبارتی اگر کسی دو میلیون تومان اجاره می‌داد با تمدید قرارداد باید سه میلیون تومان اجاره دهد. اما افزایش ۴۴ درصدی حق مسکن در سال جاری ، با این میزان افزایش اجاره‌بها، تورم بیش از ۴۰ درصد و خط فقر‌، همخوانی ندارد. تاکنون آمار متفاوتی از خطر فقر و جمعیت زیر خطر فقر در کشور منتشر شده است. پیش‌تر مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد‌، گفت که خط فقر در سال ۱۳۹۹ به ۱۰ میلیون تومان رسید.

با توجه به افزایش قیمت گوشی موبایل و لپ‌تاپ‌، بسیاری از شهروندان برای رفع نیازهای خود سراغ اجاره این اقلام الکترونیکی می‌روند. به‌عنوان‌مثال، در یکی از این آگهی‌ها اجاره روزانه یک لپ‌تاپ ایسوس ویوو بوک k۵۴۰ حدود ۶۰۰ هزار تومان عنوان شده است.

تیتر‌کوتاه با اعلام این خبر نوشت که اجاره لپ‌تاپ با قیمت‌های پایین‌تر، حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان، هم امکان‌پذیر است. اجاره گوشی موبایل از برندهایی مانند لنوو هم با قیمت‌های حدود ۲۰۰ هزار تومان انجام می‌شود.

بازار وسایل الکترونیکی در ایران نیز اوضاع خوبی ندارد. سیر صعودی قیمت‌ها باعث شده است که گوشی‌های آیفون اپل که مدت‌ها محبوب کاربران ایرانی بودند، جای خود را به برند سامسونگ بدهند و با گذشت زمان، گوشی‌های چینی با قیمت پایین‌تر به انتخاب اول کاربران تبدیل شوند.

بازار لپ‌تاپ ایران هم پس از شدت‌گرفتن تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت دلار تعریفی نداشت و بیشتر کاربران به‌دنبال خرید لپ‌تاپ‌هایی ضعیف با پردازنده‌هایی مانند سلرون رفتند. کاربرانی که نیازهای سنگین‌تری داشتند هم ترجیح دادند به‌جای خرید لپ‌تاپ بالا رده نو، سراغ گزینه‌های کارکرده بروند. پس از گران شدن لپ‌تاپ‌های کارکرده، اکنون اجاره آن‌ها تنها راه‌حل کاربران است.

به گزارش گجت‌نیوز، در وب‌سایت‌های اجاره‌دهنده کالاهای فناوری، امکان اجاره لپ‌تاپ با قیمت ۱۵۰ هزار تومان نیز ممکن است. البته این لپ‌تاپ‌ها ازنظر مشخصات فنی و ویژگی‌ها، گزینه‌های خوبی محسوب نمی‌شوند. بازار اجاره گوشی‌های هوشمند هنوز خیلی پررونق نیست، اما برخی از کاربران گوشی‌هایی مانند لنوو را با قیمت حدود ۲۰۰ هزارتومان اجاره می‌کنند. البته بازار اجاره گوشی‌های هوشمند، یک روی ترسناک‌تر هم دارد.

بر اساس این گزارش بسیاری از کاربران برای مهمانی‌ها و دورهمی‌هایشان، به گوشی‌های بالا رده آیفون و سامسونگ نیاز دارند و برخی از سایت‌ها و فروشگاه‌ها، این گوشی‌ها را به همراه ایرپاد با قیمت حدودی روزانه دو تا سه میلیون تومان اجاره می‌دهند.

خرید پرینتر، دستگاه کپی یا دستگاه فکس هم دیگر برای بسیاری به‌صرفه نیست. این دستگاه‌ها با قیمت ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به‌صورت روزانه اجاره داده می‌شوند. در سایت‌های فروش و اجاره این محصولات، علاوه بر موارد فوق می‌توان دستگاه‌های مختلفی مانند پروژکتور، کنسول‌های بازی و… هم در فروشگاه‌های مختلف اجاره کرد.

پیش‌ازاین نیز در اردیبهشت‌ماه گزارش‌هایی در مورد اجاره موتور و پراید برای مسافرکشی منتشر شده بود. برخی از مردم برای مسافرکشی، پراید و برخی برای کار در پیک‌موتوری‌ها، موتورسیکلت اجاره می‌کنند. برای اجاره پراید ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و برای اجاره موتور هم ماهانه سه تا چهار میلیون تومان هزینه می‌پردازند.

برخی هم ودیعه سنگین نمی‌گیرند، اما به‌جای آن اجاره را بیشتر کرده‌اند. یکی از کسانی که پراید اجاره می‌دهد، اعلام کرد که روزانه ۵۰۰ هزار تومان بهای اجاره پرایدش است. مسئول یکی از شرکت‌های اجاره خودرو در گفت‌وگو با این رسانه تعداد متقاضیان برای اجاره پراید را کم نمی‌داند.

موتورهایی که برای استفاده در پیک اجاره داده می‌شوند چندی پیش سوژه گزارش تجارت‌نیوز شده بودند. یکی از اجاره‌دهندگان اعلام می‌کند که موتور هوندا مدل ۹۲ را به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ودیعه نقدی و ۱۱۵ هزار تومان روزانه، اجاره می‌دهد. این در حالی است که اگر افراد بخواهند همین موتورهای اجاره‌ای را بخرند، باید حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *