بازداشت محمد صادقی، بازیگر تلویزیون، پس از انتقادهایش از حجاب اجباری

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۶
محمد صادقی، بازیگر، پس از انتشار چند استوری اینستاگرامی که در آن با محکومیت حجاب اجباری از گشت ارشاد انتقاد کرده بود با حمله ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد. او در لایو اینستاگرام با وجود قطع و وصل مکرر تصاویر، مراحل حمله و بازداشتش را به نمایش گذاشت.
صادقی در اینستاگرام خود خطاب به ماموران نیروی انتظامی گفت: «برای چی حقوق می‌گیری دختر مردم را سوار ون کنی ببری کجا؟»
او ادامه داد: «شما دوباره شروع کردید، چرا باید اول روزش را با ویدیویی شروع کند که یک زنی دارد یک زن دیگری را به زور می‌برد سوار ون کند؟»
این بازیگر همچنین خطاب به مردم هشدار داد: «در این وضعیت، آن مردی که به همسرش، به دخترش، به خواهرش، به هر کسی می‌گوید این شال رو بذار دور گردنت که اگر یک وقت بهت گیر دادند بذاری سرت، احمقه.»
پس از این اظهرات ماموران به خانه صادقی هجوم آوردند و او وقتی متوجه حضور ماموران شد قصد داشت خود را از طبقه سوم به پایین پرت کند که با حضور آتش‌نشانی و مقام قضایی از تصمیم خود منصرف و دستگیر شد.
فیلمی که او از حمله ماموران منتشر کرد، شدت خشونت ماموران را نشان می‌دهد.
بازداشت این بازیگر موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.
اشکان خطیبی بازیگر تئاتر و سینما که خود در جریان اعتراض‌های پس از قتل مهسا امنیی ناگزیر به ترک ایران شد در توییترش نوشت: «وسط لایو محمد‌ صادقی به خونه‌ش حمله میکنن، شیشه ها رو میشکنن، وقتی میخواد از بالکن فرار کنه ماشین آتش نشانی میارن، در خونه ش رو میشکنن و‌دستگیرش میکنن. همه این تلاش بی‌شائبه نیروی انتظامی و اطلاعات یک کشور نه برای دستگیری یک قاتل خطرناکه بلکه برای دستگیری یک بازیگر تئاتره..»
بازداشت صادقی همزمان با انتشار خبر بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌های ایران منتشر شده است.
همچنین در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، فشارهای حکومت علیه هنرمندان حامی این خیزش نیز افزایش یافت.
به تازگی، کانون کارگردانان و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در بیانیه مشترکی حکم صادر شده در قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای آزاده صمدی، بازیگر، را محکوم کردند و آن را «توهین به شعور تمام اهالی سینما» خواندند.
روز جمعه ۲۳ خرداد تصویری از حکم نامتعارف دادسرای تهران برای آزاده صمدی، بازیگر سینما به دلیل «کشف حجاب» منتشر شد که واکنش‌های بسیاری در پی داشت.
بر اساس این حکم،‌ صمدی برای «شش ماه» نمی‌تواند از «فضای مجازی و گوشی همراه» خود استفاده کند و تمامی صفحات منتسب به او در شبکه‌های اجتماعی «توقیف» می‌شود.
پیشتر زندانی شدن برخی دیگر از هنرمندان از جمله ترانه علیدوستی نیز موجی از محکومیت‌های بین‌المللی را به دنبال داشت.
علاوه بر بازداشت‌ها، ده‌ها هنرمند دیگر نیز به دلیل حمایت از خیزش انقلابی، ممنوع‌الخروج یا از کار ممنوع شدند.
با وجود تلاش جمهوری اسلامی برای سرکوب و افزایش فشار بر زنان مخالف حجاب اجباری و صدور احکام عجیب، مبارزه زنان در ایران برای به دست آوردن حق انتخاب پوشش ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *