سازمان بهزیستی: سن اعتیاد در ایران به ۱۰ سال رسید

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۱

معاون سازمان بهزیستی روز شنبه ۳۱ تیر اعلام کرد که سن اعتیاد در ایران به ۱۰ سال رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهری موسوی، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، با اشاره به «تغییر مدل اعتیاد در دههٔ اخیر» در کشور دربارهٔ کاهش سن اعتیاد به ۱۰ سال و همچنین «زنانه‌شدن اعتیاد» هشدار داد.

این مقام مسئول در بهزیستی دربارهٔ مبنای آمار خود توضیحی نداد، ولی برخی دیگر از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی نیز در سال‌های گذشته دربارهٔ کاهش سن اعتیاد و روی‌ آوردن بیشترِ زنان به مواد مخدر به‌ویژه از نوع صنعتی هشدار داده‌اند.

حسین فنودی، نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها، شهریور پارسال از کاهش سن اعتیاد در این استان خبر داده و گفته بود که «در حال حاضر دانش‌آموزان دورهٔ ابتدایی هم درگیر شده‌اند».

چند سال پیش نیز، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌‌جمهور وقت ایران در امور زنان و خانواده، «میانگین سن اعتیاد» در بین دختران را ۱۳ سال اعلام کرده بود.

موضوع پایین آمدن سن اعتیاد به زیر ۱۸ سال از چندین سال پیش در ایران مطرح است، اما جمهوری اسلامی هرگز آمار‌های دقیقی مربوط به مصرف مواد مخدر در میان دانش‌‌آموزان ایرانی منتشر نکرده و وزارت آموزش و پرورش هم معمولاً در این زمینه سکوت می‌کند.

مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش هفت سال پیش گفته بود که ۱۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان ایران در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر هستند و از این تعداد ۳ هزار و ۶۰۰ نفر حداقل یک بار مواد مخدر مصرف کرده‌اند.

مهری موسوی، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، در سخنان اخیر خود مهم‌ترین دلایل کاهش سن اعتیاد در کشور را «قیمت پایین مواد مخدر»، «صنعتی شدن» و «تغییر الگوی مصرف مواد مخدر» عنوان کرد و گفت که «قیمت مواد مخدر با توجه به تورم سال‌های اخیر چندان افزایش نداشته است».

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیوفردا؛ ف.ع/ ر.ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *