اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به شرایط معیشتی: حقوق بالاتر از خط فقر باشد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۱

بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه تجمع‌های خود در روز یکشنبه که به «یکشنبه‌های اعتراضی» شهرت یافته است، در دست‌کم چهار شهر ایران تجمع و به شرایط معیشتی خود اعتراض کردند.

بر اساس تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در کانال‌های تلگرامی تشکل‌های بازنشستگان و اتحادیه آزاد کارگران ایران، این تجمع‌ها در مقابل اداره‌های تامین اجتماعی شهرهای اهواز، شوش، کرمانشاه و رشت برگزار شدند. در تجمع شوش هم بازنشستگان تامین اجتماعی هفت‌تپه شرکت کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آنها همچنین خواستار «ترمیم مستمری و دریافت حقوق بالاتر از خط فقر، برخورداری از خدمات درمانی رایگان، ارتقای خدمات رفاهی و اعاده‌ استقلال سازمان تامین اجتماعی» شدند.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز ، جمایت خود را از فرزانه زیلابی، وکیل کارگران هفت‌تپه، بازنشستگان و معلمان در استان خوزستان، اعلام کردند و خواستار لغو احکام فضایی علیه او شدند.

خانم زیلابی از سوی دادگاه به یک سال و شش ماه زندان محکوم شده است.

در ماه‌های اخیر، اعتراض‌های بازنشستگان تامین اجتماعی، مخابرات، فولاد، و صندوق کشوری گسترش یافته است.

به اعتراف برخی از نمایندگان مجلس و مقام های دولتی در ماه‌های اخیر، شرایط معیشتی در ایران بحرانی شده است.

در این ارتباط، هادی موسوی نیک، مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، که ویدئوی سخنانش در وب‌سایت «نود اقتصادی» منتشر شده است، اعلام کرد که ۵۷ درصد از جمعیت ایران سوءتغذیه دارند و ۲۱۰۰ کالری لازم دریافت نمی‌کنند.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، روز ۲۶ تیر گفت: «گرانی‌ها سبب شده تا قدرت خرید مردم کاهش یابد.»

او با اعلام اینکه «وضعیت حقوق بازنشستگان مناسب نیست و قدرت خرید آنها پایین است» افزود: «نمی‌توان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود. در حال حاضر، ۸۰۰ هزار تن از بازنشستگان، کمتر از چهار میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس، هم روز شنبه ۳۱ تیر، با اعلام اینکه «بحث گرانی‌ها از حد و حدود گذشته و از هر ۴ تن، سه تن از گرانی‌ها می‌نالند» گفت: «مردم پول ندارند اجاره خانه را پرداخت کنند و افزایش اجاره بها، کمر مردم را می‌شکند. ما مسئولین فردا باید به حوزه‌های انتخابیه سرکشی کنیم، کدام یک از ما می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم؟»

این گونه سخنان در شرایطی ابراز شدند که به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۲۵ تیر در شهر یاسوج گفته بود: «دولت به هیچ وجه اجازه نخواهد داد حقوق کارگران و بازنشستگان ضایع شود و این مهم جزو اولویت‌ها است.»

او در حدود دو سالی که از ریاست جمهوری‌اش می‌گذرد، بارها سخنان مشابهی عنوان کرده است و این در شرایطی است که به گفته محمد باقری بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجاس، خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان برسد. علاوه بر این، فرامرز توفیقی، عضو سابق شورای عالی کار و فعال کارگری، پیشتر هزینه زندگی در شهرهای ایران را بیش از ۲۰ میلیون تومان در ماه اعلام کرده بود.

این ارقام تاکنون از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی تکذیب نشده است.

در این شرایط، حداقل دستمزد ماهانه کارگران مشمول قانون کار، متاهل و دارای فرزند، حدود هشت میلیون تومان در ماه است.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *