مرکز آمار ایران: ۴۰ درصد کل بیکاران تحصیلات دانشگاهی دارند

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۳

سهم زنان بیکار دارای تحصیلات دانشگاهی از مردان، و در نقاط شهری در قیاس با نقاط روستایی، بالاتر است

به گزارش مرکز آمار ایران، در بهار ۱۴۰۲، سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران در ایران، ۴۰.۸ درصد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سهم زنان بیکار دارای تحصیلات دانشگاهی از مردان، و در نقاط شهری در قیاس با نقاط روستایی، بالاتر است. همچنین، این نرخ در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته، ۱.۱ درصد افزایش داشته است.

بیش از ۴۰ درصد فارغ‌التحصیل بیکار، به این معنا است که این افراد حتی یک ساعت در هفته نیز کار نکرده‌اند.

پیش‌تر، حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، درباره کاهش نرخ بیکاری در ۱۴۰۱ گفته بود که اگر ملاک اشتغال، کار تمام‌وقت باشد، نرخ بیکاری بیش از ۴۰ درصد است. او گفته بود که در شرایط کنونی با توجه به افت وضعیت اشتغال متعارف در کشور، نرخ بیکاری به بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد می‌رسد.

به گزارش تسنیم و به نقل از مرکز آمار ایران، در بهار ۱۴۰۲، سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاخص، ۲۶.۵ درصد بوده است. این سهم در بین زنان در قیاس به مردان، و در نقاط شهری در قیاس با نقاط روستایی، بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که این شاخص در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، یک‌دهم درصد کاهش یافته است.

اشتغال فارغ‌التحصیلان، یکی از مصوبات هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال است که بر اساس آن، رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق کاریابی تخصصی و به‌کارگیری مشوق‌های بیمه‌ای، یارانه دستمزد و کارورزی، در دستورکار دولت قرار گرفته است.

در مصوبه دوم شورای عالی اشتغال، معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری موظف شد با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازوکار شناسایی و هدایت اشتغال فارغ‌التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد زیر ۴۰ سال را با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و از طریق فعالیت کاریابی تخصصی و به‌کارگیری مشوق‌های بیمه‌ای یارانه دستمزد و یارانه کارورزی، ایجاد کند.

مرکز آمار ایران می‌گوید که در بهار ۱۴۰۲، نرخ بیکاری افراد ۱۵ سال به بالا، ۸.۲ درصد بوده است که در قیاس با فصل مشابه سال گذشته، یک درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار ایران در حالی مدعی کاهش نرخ بیکاری است که به گزارش خبرآنلاین، کاهش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر، بیش از آنکه ثمره ایجاد اشتغال جدید باشد، نتیجه انصراف جمعیت فعال اقتصادی از حضور در بازار کار و خروج آن‌ها از چرخه فعالیت اقتصادی بوده است. این مسئله مستقیما به معنای کاهش شدید بهره‌وری نیروی کار و اتلاف آن در اقتصاد ایران است.

همچنین، در بهار سال جاری خورشیدی، ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

این مرکز مدعی است که نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۲ در قیاس با فصل مشابه سال گذشته، سه‌دهم درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۳۰۶ هزار نفر بوده که در قیاس با فصل مشابه سال قبل، ۷۲۸ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۲، بخش خدمات با ۵۱.۳ درصد، بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ۳۳.۱ درصد، و کشاورزی با ۱۵.۵ درصد، قرار دارند.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *