همه امکانات برای تبلیغ فرزند‌آوری؛ ممنوعیت تبلیغ و ترویج زندگی مجردی در تبلیغات شهری

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۹

شهرداری تهران سهم تبلیغات فرهنگی را هم به تشویق افزایش زاد‌‌وولد و فرزندآوری اختصاص داد

در ادامه سیاست‌های حکومت ایران برای افزایش «زاد‌وولد» و اجرای دستورات علی خامنه‌ای برای افزایش جمعیت کشور، مدیرکل سلامت شهرداری تهران از «ممنوعیت تبلیغ و ترویج زندگی مجردی در تبلیغات شهری» خبر داد و گفت که «همه ظرفیت‌ها و امکانات شهرداری تهران در راستای فرزندآوری و تبلیغات مرتبط با آن» به کار گرفته خواهد شد.

حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، یکشنبه، ۸ مرداد (۳۰ ژوئیه)، با بیان اینکه «تبیین اهمیت فرزند و فرزندآوری نسبت به گذشته رشد بالایی داشته است»، افزود: «در حال حاضر شاهد تاثیرات مثبت تبیین فرزندآوری بر نرخ باروری مردم و مثبت شدن روند فرزندآوری هستیم.»

این مقام شهرداری تهران با تاکید بر اینکه «رویکرد نظام اسلامی توجه به حوزه جمعیت و فرزندآوری است»، گفت که در این راستا «همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها ذیل قانون جوانی جمعیت»، به حوزه «افزایش فرزندآوری ورود کرده‌اند».

حمید صاحب همچنین گفت که برای تشویق مردم به افزایش فرزندآوری، «در آینده‌ای نزدیک و با بهره‌گیری از فرایند‌های زیبایی‌شناسی و به شکل هنرمندانه، شهر رنگ کودکی به خود خواهد گرفت»، و افزود: «در حال مذاکره با شرکت اتوبوسرانی و مترو هستیم که موضوع جمعیت و فرزندآوری را بعد از ایام سوگواری ماه محرم اجرایی کنیم.»

این مقام شهرداری تهران، همزمان با اعلام ممنوعیت تبلیغات «سبک زندگی مجردی» و به‌کارگیری «همه ظرفیت‌ها و امکانات شهرداری تهران در راستای فرزندآوری و تبلیغات مرتبط با آن»، گفت که حتی «از ظرفیت ۱۵ درصدی تبلیغات شهری اختصاص‌یافته به حوزه فرهنگی و اجتماعی، برای تبلیغ و اکران محتوای مرتبط با جوانی جمعیت» استفاده خواهد شد.

این اقدامات شهرداری تهران که با فعالیت‌های گسترده دستگاه‌های دولتی و حکومتی برای افزایش زادوولد همراه و همزمان است، در پی تاکیدهای مکرر علی خامنه‌ای بر لزوم افزایش جمعیت ایران انجام می‌شود.

اظهارات خامنه‌ای در این زمینه، به تغییر سیاست‌های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران از یک دهه پیش انجامید و تصویب «قانون جوانی جمعیت» و انواع بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای افزایش زاد‌وولد، بخشی از این روند است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه بر اساس رویکرد کلان نظام، مسئولیت‌ها ونقش‌های مختلفی به دستگاه‌ها در حوزه جمعیت و فرزندآوری سپرده شده است، افزود که در این رویکرد «دو نقش مهم برای شهرداری‌ها ذیل قانون جوانی جمعیت» و بر اساس مواد ۲۵ و ۳۲ این قانون، تعیین شده است.

این مقام شهرداری تهران در ادامه گفت که شهرداری برای افزایش فرزندآوری و «سامان دادن به برنامه‌ها و سیاست‌های قانون جوانی جمعیت»، اقدام به تشکیل «ستاد جمعیت شهر تهران» کرده است. به گفته او، این ستاد با حکم علیرضا زاکانی، شهردار تهران، تشکیل شده و دبیرخانه‌ای برای «پیگیری مصوبات مرتبط با موضوع جمعیت و فرزندآوری» راه‌اندازی کرده است.

حمید صاحب در ادامه گفت که در سال‌های گذشته، شورای شهر و شهرداری تمایلی به اجرای برخی الزامات افزایش فرزندآوری  نداشتند، و افزود: «مصوبه‌ تشکیل ستاد جمعیت در شهرداری از سال ۹۴ وجود داشت، اما به آن توجهی نشده بود.» او سپس تاکید کرد که در دوره شهرداری زاکانی، توجه ویژه‌‌ای به «مسئله فرزندآوری» شده و «مصوبه خاک‌خورده شورای شهر وقت»، بازنگری شده و با اعمال اصلاحاتی در محتوا و فرم، برای ارائه به شورای شهر و تصویب و اجرای نهایی آماده شده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران همچنین گفت که «رویداد‌هایی در حوزه جمعیت و فرزند‌آوری در ابعاد مختلف، از سطح محله تا مناطق تهران، در حال برگزاری است» و برای نخستین بار، شهرداری تهران در هفته سلامت، پویشی را «در حوزه سبک زندگی و سلامت روان با هدف اصلاح سبک زندگی و افزایش فرزندآوری» اجرا کرده است.

حمید صاحب همچنین به اقداماتی چون «ارائه خدمات و بلیت مترو به مادرانی که فرزند سوم خود را به دنیا بیاورند» و «اعطای تخفیف در عوارض شهرداری و صدور پروانه‌ها» به زوج‌های دارای بیش از سه فرزند» و «راه اندازی اتاق‌فکر مادر و کودک» در بوستان‌ها به مثابه اقدامات شهرداری تهران برای افزایش زادوولد اشاره کرد.

علی خامنه‌ای نخستین بار در مرداد ۱۳۹۰ خواهان افزایش پرشتاب جمعیت ایران شد و گفت: «من معتقدم که کشور ما با امکاناتی که داریم، می‌تواند ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشد. هر اقدام و تدبیری که می‌خواهد براى متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از ۱۵۰ میلیون نفری شدن کشور انجام بگیرد.»

او در مهر ۱۳۹۱ نیز سیاست قبلی جمهوری اسلامی ایران را در دهه هفتاد برای «کنترل جمعیت»، اشتباه خواند و گفت: «یکی از خطاهایی که خود ما کردیم، این بوده که تحدید نسل، از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این‌ باره اشتباه کردند و خودم هم سهیم هستم.»

اما تصویب و اجرای «قانون جوانی جمعیت» برای جلب نظر علی خامنه‌ای،  علاوه بر پیامدهایی در تشدید برخی از محدودیت‌های اجتماعی و ممنوعیت‌ها، در حوزه سلامت نیز، از جمله با افزایش نوزادان معلول به دلیل حذف «غربالگری جنین» از خدمات وزارت بهداشت، پیامدهای گسترده‌ا داشته است.

ابعاد این پیامدها به گونه‌ای است که نهادهای حکومتی، مانند مرکز آمار و سازمان بهزیستی، به‌ویژه در دو سال اخیر، از ارائه گزارش آماری کامل از جمعیت افراد مبتلا به نارسایی‌های جسمی و ذهنی امتناع می‌کنند. اما آمارهای پراکنده برخی مقام‌های مسئول، از افزایش تولد نوزادان مبتلا به نارسایی‌های جسمی و ذهنی، در پی اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت، نشان دارد.

علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی، هفته گذشته آمار مربوط به نوزادان دارای این‌گونه نارسایی‌ها را «محرمانه» خواند، و  مرکز آمار ایران نیز انتشار گزارش آماری از جمعیت معلولان کشور را متوقف کرده است.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *