ابوالفضل شکارچی ,سخنگوی نیروهای مسلح: اگر احساس خطر کنیم، بسیج دست به سرکوب خواهد زد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۵

«برای تقویت و ارتقای توان بسیجی‌ها کارهای بسیار اساسی انجام شد»

به‌رغم مشارکت گسترده نیروهای بسیج در سرکوب اعتراض‌های مردمی، ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح، مدعی شد وضع در ایران این‌قدر هم حاد نیست که بسیج بخواهد مستقیم وارد عمل شود.

جمهوری اسلامی ایران سازمان بسیج مستضعفین را که زیرمجموعه سپاه پاسداران است، با عنوان «دفاع از مرزهای کشور» و «کمک به مردم هنگام حوادث و بلایای طبیعی» تاسیس کرد اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، این بود که نیروهای بسیجی به بازوی سرکوب مردم در داخل کشور تبدیل شدند. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز با اذعان بر اینکه بسیج برای «دفاع گسترده» از جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده است، ادعا کرد نیروهای بسیجی «گاهی اوقات» به نیروهای فراجا کمک می‎‌کنند.

این مقام نظامی نقش بسیجی‌ها در سرکوب اعتراض‌های مردمی را تلویحا انکار کرد و گفت صحنه‌های کشور تاکنون وارد مرحله امنیتی نشده است که نیاز به حضور بسیج باشد. او در آستانه نخستین سالگرد خیزش سراسری و احتمال شروع دوباره اعتراض‌ها با لحنی تهدیدآمیز تاکید کرد که «بسیج در هر شرایطی از آمادگی بالایی برخوردار است».

شکارچی از برنامه ستاد کل نیروهای مسلح برای تقویت بسیج پرده برداشت و گفت که برای تقویت و ارتقای توان بسیجی‌ها کارهای «بسیار اساسی»انجام شده است. او در ادامه افزود: «توان روحی و معنوی بسیج از قبل آماده بوده و در حال حاضر نیز قوی‌تر از گذشته است».

سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح بدون اشاره به برنامه‌ریزی هدفمند جمهوری اسلامی برای شست‌وشوی مغزی نوجوانان و جوانان و جذب آن‌ها به‌عنوان نیروی بسیجی مدعی شد که سازمان بسیج از «بدنه مردمی» تشکیل شده و همواره با «معاندان و منافقان» در حال مبارزه است.

ابوالفضل شکارچی مانند دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، اعتراض‌های مردمی در جریان خیزش سراسری را «اغتشاش» خواند و مدعی شد کشور در سال گذشته از «وضعیت انتظامی عبور نکرد و به اصلا به حوزه امنیتی نرسید».

سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه، از «آمادگی و تجربه» نیروهای فراجا برای خاموش کردن اعتراض‌های مردمی دم زد و افزود: «تمام تلاش دشمن این است که پشت مردم مخفی شود و تمام تلاش ما این است که دشمن پشت مردم مخفی نشود.»

او در ادامه ادعاهایش که خبرگزاری تسنیممنتشر کرد، گفت: «سال گذشته برای اینکه مردم آسیب نبینند، بخشی از اتفاق‌ها افتاد. نه اینکه جمهوری اسلامی توان امنیتی پایینی دارد بلکه تمام ملاحظات برای این بود که مردم آسیب نبینند.»

شکارچی رزمایش نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس را نیز «هشدار» جمهوری اسلامی خواند و با متهم کردن کشورهای دیگر به ایجاد «آشوب» در این منطقه، آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را تهدید کرد و گفت: «به سطحی از قدرت رسیده‌ایم که حتی در مناطق دور می‌توانیم امنیت یک منطقه را برقرار کنیم، پیرامون کشور خودمان که کاری ندارد؛ هم می‌توانیم و هم نشان دادیم.»

مقام‌های بریتانیایی پیش‌تر از برنامه‌های «خرابکارانه» جمهوری اسلامی ایران در داخل کشورشان خبر داده بودند. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۹ ژوییه (۲۸ تیرماه) در یک سخنرانی گفت کشورش در ماه‌های گذشته هدف ده‌ها حمله خرابکارانه از سوی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و سرویس‌های امنیتی بریتانیا دست‌کم از اجرای ۱۵ عملیات آدم‌ربایی ماموران جمهوری اسلامی در خاک این کشور جلوگیری کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور مخالفان و منتقدانش را هدف قرار می‌دهد و شواهد آشکار می‌کند که نیروهای بسیج به‌عنوان بازوهای اجرایی حکومت در ناامن‌سازی‌ها نقش مهمی دارند.

سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح مدعی است که در جریان خیزش سراسری وضعیت آن‌قدر حاد نشد که بسیج بخواهد ورود پیدا کند، حال‌ آنکه گزارش سازمان‌های حقوق بشری آشکار می‌کند حکومت به حدی از استیصال رسید که شماری از کودکان و نوجوانان بسیجی را نیز به قصد سرکوب اعتراض‌ها به خیابان‌ها اعزام کرد. ضمن اینکه حضور نیروهای بسیج در دانشگاه‌ها نیز محرز بود.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *