فاجعه ورود مخفیانه هزاران “استاد بسیجی” به دانشگاه‌های ایران/ این فاجعه یعنی مثلا تزریق ۱۰۰ نفر به هر دانشگاه علوم پزشکی

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۷

پیش از این، نمایندگان مجلس خواهان جذب استادان «انقلابی و متدین» شده بودند

علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف، با اشاره به جذب استادان هیئت علمی همسو با نظام گفت: «در گروه‌های دانشگاهی سندی منتشر شد که نشان می‌دهد دولت رئیسی مخفیانه فرایند جذب ۱۵۰۰۰ عضو هیئت علمی همسو را به صورت سهمیه‌ای، فوری، و خارج از چارچوب علمی موجود دانشگاه‌ها آغاز کرده است.»

این استاد دانشگاه شریف در صفحه توییتر خود هشدار داد: «این فاجعه یعنی مثلا تزریق ۱۰۰ نفر به هر دانشگاه علوم پزشکی. سکوت جامعه علمی خیانت به ایران است.»

پیش از این افشاگری زارچی، چندی پیش خبری در رسانه‌های داخل ایران مبنی بر جذب ۱۵۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی منتشر شده بود. علی حسینی، رئیس امور هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اعلام نیاز به جذب هیئت علمی برای دانشگاه‌های پزشکی گفته بود: «طی چهار سال اخیر به‌صورت میانگین سالانه حدود ۱۲۰۰ نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور جذب‌ شده‌اند و در سال جاری پیش‌بینی می‌شود تعداد جذب اعضای هیئت علمی به ۱۵۰۰ نفر افزایش یابد.»

او در ادامه، در حالی که از جذب ۱۵۰۰ نفری هیئت علمی سخن می‌گفت، اعلام کرد که با توجه به توسعه رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی حدود ۹ هزار عضو هیئت علمی در وزارت بهداشت کمبود داریم. اکنون شریفی زارچی اعلام کرده است که این استخدام مخفیانه در حال رخ دادن است. جذب ۱۵۰۰ نفر استاد حوزه پزشکی برای هیئت علمی‌ها می‎‌تواند زنگ خطری برای آینده پزشکی ایران باشد، آینده‌ای که این روزها، در پی مهاجرت بیش از انتظار پزشکان و استادان و کادر درمان، چندان هم روشن به نظر نمی‌رسد.

پس از مهاجرت چشمگیر پزشکان متخصص و هم‌زمان افزایش استادان دانشگاه‌ها، زمزمه موج جدید انقلاب فرهنگی نیز شنیده می‌شود. بهمن ماه سال گذشته، هم‌زمان با بازداشت و اخراج و پرونده‌سازی امنیتی علیه استادان دانشگاه‌ها، مرتضی فرخی، معاون حقوقی وزارت علوم، مدعی شد که این اخرا‌ج‌ها علمی بوده است نه سیاسی. فرخی مدعی شد که از اخراج استادان دانشگاه‌ها پس از اعتراض‌های اخیر هیچ آماری وجود ندارد.

او در عین حال ادعا کرد که اگر مواردی از اخراج استادان مطرح شده، دلیل آن «ناتوانی علمی و دریافت‌ نکردن پایه‌ها در زمان مقرر» بوده است. اظهارنظری که منطبق با واقعیت به نظر نمی‌رسد و هدف آن فریب افکار عمومی ایران و جهان است‌، زیرا از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، صدها تن از استادان دانشگاه‌های ایران به اتهام همراهی با این خیزش مردمی و انتقاد از نظام سرکوبگر جمهوری اسلامی با تعلیق یا اخراج یا بازنشستگی اجباری مواجه شده‌اند.

تعلیق و اخراج استادان دانشگاه‌ها از همان روزهای آغاز خیزش سراسری تا فصل تعطیلی دانشگاه نیز ادامه یافته است. روز چهارشنبه نیز اعلام شد یک استاد جامعه شناسی دیگر نیز به جمع استادان اخراجی اضافه شد. بر همین اساس، اعلام شد که به دلیل حمایت مهدی خویی، استاد جامعه‌شناسی این دانشگاه، از دانشجویان معترض، مدیران دانشگاه علامه تهران با ارسال نامه «قطع همکاری» او را اخراج کردند. این استاد دانشگاه در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: «من مهدی خویی، معلم جامعه‌شناسی در‌ دانشگاه علامه که به کسی باجی نداد و خدایش می‌داند که خود را تنها و فقط به مردم و دانشجو متعهد می‌دید، بعد از ۷ سال تدریس نامه‌ قطع همکاری (اخراج) گرفته‌ام. از خانه‌‌ام، یعنی دانشگاه، درحال رانده شدن هستم و مستاصلم که از این ظلم شکایت به کجا برم.»

هفته گذشته نیز اعلام شد که راحله علیمرادزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیر آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه و از موسسان بیمارستان فیروزآبادی، به‌ اتهام حمایت از خیزش سراسری و دانشجویان معترض فقط با ارسال یک پیامک از ادامه تدریس منع شده است. میلاد پورعیسی، روزنامه‌نگار آزاد، در صفحه توییتر ضمن اعلام این خبر نوشت: «در این پیامک، هیئت جذب اعضای هیئت علمی به او گفته شده در اولویت جذب نیستید.» مسئول هیئت جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به‌صورت شفاهی دلیل تمدید نکردن قرارداد او را «عدم التزام به نظام» عنوان کرده است.

نهاد شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارشی از اخراج چهار تن از استادان معترض در دانشگاه‌های ایران خبر داد و نوشت که بهارک اختردانش و محمدمهدی علومی، استادان گروه دام‌پزشکی دانشگاه باهنر کرمان، به‌دلیل حمایت از دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی حکم انفصال و اخراج گرفته‌اند.

از سوی دیگر و در کنار این اخراج‌ها و تصفیه‌ها در دانشگاه، زمزمه‌هایی از جذب استادان انقلابی شنیده می‌شود. هفته گذشته ولی اسماعیلی، نماینده مجلس، خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خواستار دریافت گزارش از برنامه این دانشگاه برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و همچنین برنامه دانشگاه در خصوص جذب استادان انقلابی در تراز انقلاب اسلامی شد.

این سخنان در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بعدازظهر یکشنبه ۲۲ مرداد با حضور محمدمهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفته شد. علاوه بر این نماینده مجلس، عباس گودرزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز بر جذب «استادان انقلابی» تاکید کرد و گفت: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های غیردولتی باید برای تربیت اساتید انقلابی و دانشجویان متدین کارگروه تشکیل دهند.»

حسین رجایی، دیگر نماینده مجلس، نیز ضمن اشاره به اینکه فقط ۳۰ درصد استادان این دانشگاه از نیرو‌های «انقلابی و متدین» هستند، خطاب به رئیس دانشگاه آزاد گفت که باید توجه ویژه‌ای به جذب استادان انقلابی و متدین داشته باشد. پیش از این و هم‌زمان با خیزش سراسری مردم ایران، برخی از استادان نزدیک به حکوم به‌طور ضمنی از تصفیه دانشگاه‌ها حمایت کرده و خواستار آن شده بودند که استادان همسو با نظرات علی خامنه‌ای کاری بکنند.
ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *