جواد روحی، معترضی که به سه بار اعدام محکوم شده بود، جان باخت

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۹

جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، که حکم سه بار اعدام او چندی پیش در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بامداد روز پنجشنبه نهم شهریور، جان باخت.

خبر درگذشت آقای روحی را نخستین بار ظهر پنجشنبه نهم شهریور، وکیل او مجید کاوه، در حساب کابری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد و نوشت که بر اساس اطلاع خانواده او، جواد روحی «ساعاتى پیش در زندان نوشهر فوت شده است».

ساعتی بعد خبرگزاری ایسنا به نقل از روابط عمومی زندان نوشهر خبر داد که جواد روحی ساعت ۳:۴۵ بامداد پنجشنبه ۹ شهریور ماه «به دلیل تشنج» از زندان به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شده و پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است.

جزئیات جان باختن آقای روحی مشخص نیست، و رادیوفردا هنوز مستقلاً قادر به تأیید جزئیات منتشر شده در خبرگزاری‌های دولتی ایران نیست و وکیل آقای روحی هم تاکنون به نقل از خانوده‌اش تنها به تأیید جان باختن او «در زندان نوشهر» اکتفا کرده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، دیگر منبع خبری حکومتی است که از انتقال او به بیمارستان «به دلیل تشنج»، و جان با ختن او در بیمارستان خبر داده است.

این خبرگزاری هم‌چنین مدعی شد که «با دستور قضایی مقرر شده است که دوربین‌های مدار بسته زندان بازبینی و بررسی شوند و وسایل شخصی متوفی از جمله یادداشت‌ها و داروهای وی مستندسازی شود.»

بنا بر اعلام تسنیم «جسد آقای روحی برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم‌شناسی به پزشکی قانونی ارسال شده و نسبت به کالبدشکافی و نمونه‌گیری اقدام شده است.»

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از شکنجه شدید جواد روحی در بازداشت خبر داده بود. این گزارش عنوان می‌کرد که ماموران سپاه پاسداران آقای روحی را در حالی که به یک میله بسته شده بود با شلاق ضرب و شتم کردند و با گذاشتن یخ روی بیضه‌هایش او را مورد آزار جنسی قرار دادند.

گزارش عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید که ماموران سپاه پاسداران بارها با گذاشتن اسلحه به روی شقیقه او و تهدید به شلیک خواستار «اعتراف» وی شدند و آقای روحی در نتیجه همه این شکنجه‌ها دچار اختلال گفتاری و حرکتی، عوارض گوارشی، بی‌اختیاری ادرار و آسیب‌دیدگی عضلانی شد.

جواد روحی، شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بازداشت و به سه بار اعدام محکوم شد. این حکم بعدتر در دیوان عالی کشور نقض شد.

با این حال اواسط مرداد ماه، دو ماه پس از رای دیوان عالی کشور، وکیل او گفت که این پرونده «در یک دور اداری عجیب سرگردان» مانده است.

مجید کاوه در مصاحبه با روزنامه شرق از پاس‌کاری پرونده جواد روحی در شعب مختلف دادگاه‌های انقلاب ساری، تنکابن و آمل خبر داد و مسئولان این دادگاه‌ها را به «بی‌توجهی به رای دیوان عالی کشور» متهم کرد.

وی همان زمان نسبت به وضعیت سلامت جواد روحی هشدار داد و گفت: «او بدون تبدیل قرار تامین کیفرى از ٣٠ شهریور ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۳۱۵ روز است که در زندان نوشهر تحت بازداشت موقت قرار دارد و این شرایط باعث بروز مشکلات عدیده جسمى و روحى براى او و خانواده‌اش شده است».

جواد روحی تازه‌ترین نامی‌ست که به فهرست بلند زندانیان سیاسی و عقیدتی که طی سال‌های اخیر در زندان‌های جمهوری اسلامی جان باخته‌اند، اضافه می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل سپتامبر ۲۰۲۱ در گزارشی آمار این زندانیان از ژانویه ۲۰۱۰ تا آن زمان را دست‌کم ۷۲ نفر اعلام کرد و در گزارش خود به موارد متعدد شکنجه اشاره داشت که منجر به مرگ این زندانیان شده است.

با استفاده از توئیتر، خبرگزاری تسنیم و رادیوفردا؛ ف.ع/ م.ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *