موج لغو مجوز تشکل‌های دانشجویی در آستانه سال جدید تحصیلی

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۰

همزمان با موج اخراج استادان و صدور احکام «تعلیق از تحصیل» دانشجویان معترض، گزارش‌ها حاکی از لغو مجوز و منع فعالیت شماری از تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ایران است.

در تازه‌ترین این موارد، مقام‌های دانشگاه علامه تهران ضمن «لغو مجوز انجمن دانشجویی آزاداندیش» این دانشگاه، اقدام به تصرف و تخلیه دفتر این انجمن در دانشکده اقتصاد کردند.

کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» که خبرهای مربوط به فعالان دانشجویی در ایران را پوشش می‌دهد، گزارش داد که «در پی انتشار خبر لغو مجوز انجمن آزاداندیش توسط معاونت فرهنگی دانشگاه علامه، حراست دانشکده اقتصاد بدون توجه به فرایندهای حقوقی و بدون اطلاع قبلی اقدام به تخلیه دفتر انجمن آزاداندیش دانشکده اقتصاد کرده است.»

این گزارش می‌افزاید که «حراست دانشکده اقتصاد درحالی خودسرانه اقدام به تخلیه دفتر انجمن آزاداندیش کرده که هیچ پاسخی در مورد اقدام خود ارائه نکرده و «باعث مفقود شدن برخی وسایل شخصی دانشجویان» حین تصرف و تخلیه دفتر این انجمن شده است.

انجمن آزاداندیش دانشگاه علامه نیز در بیانیه‌ای «یورش نیروهای حراست به دفتر این انجمن در دانشکده اقتصاد» این دانشگاه را محکوم کرد و تاکید داشت که «تعرض به تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی، در حکم تعرض به حیات سیاسی و کنش جمعی دانشجویان» است.

فعالان دانشجویی در چند هفته گذشته و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، از موج منع فعالیت و در مواردی لغو کامل مجوز انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف گزارش داده‌اند.

آرمین جلالی روشن، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در مصاحبه‌ای با سایت انصاف‌نیوز در تهران، ضمن اشاره به «تشکیل ۲۰۰ پرونده انضباطی» و صدور ده‌ها حکم «تعلیق از تحصیل» برای دانشجویان این دانشگاه، گفت که سه تشکل منتقد در دانشگاه امیرکبیر وجود دارد که یکی از آنها، انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه، عملا منحل شده است و دو تشکل دیگر هم رسما اجازه‌ فعالیت و انتخابات» ندارند.

در دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز به گفته فعالان دانشجویی «در مجموع سه تشکل دانشجویی وجود داشته است که دو تشکل آن همسو» با دولت بوده و مقام‌های این دانشگاه فعالیت‌های یک تشکیل دیگر یعنی «انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان» را محدود کرده‌اند.

همچنین مقام‌های این دانشگاه، مهران احمدبیگی دبیرکل فعلی این انجمن را پس از اعتراضات زن، زندگی، آزادی به «۶ ماه تعلیق و منع استفاده از امکانات رفاهی تا پایان دوره تحصیل» محکوم کرده‌اند و برای دبیرکل سابق آن، عرفان عظیم‌پور، نیز حکم «۲۴ ماه تعلیق از تحصیل و تغییر محل تحصیل» صادر کرده‌اند.

در دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم رئیس هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه در ۲ مرداد ماه سال جاری، حکم «توقف فعالیت‌های انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز به مدت ۶ ماه» را ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه تاکید شده بود که «حکم قطعی بوده و از زمان ابلاغ، لازم الاجرا است» و به این ترتیب فعالیت این انجمن در دانشگاه علوم پزشکی تبریز متوقف و ممنوع شد.

مهران سلیمانی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها در ایران، گفت که نشریه دانشجویی رادیکال متعلق به این انجمن «توقیف» و حتی «صفحه اینستاگرام این نشریه دانشجویی» به دستور مقامات از فعالیت منع شده است.

به گفته این فعال دانشجویی، مقام‌‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز علاوه بر منع فعالیت انجمن اسلامی این دانشگاه، از طریق کمیته انضباطی اقدام به صدور حکم «تعلیق از تحصیل و انتقال به دانشگاه‌های دیگر» برای دبیر این انجمن، دبیر سیاسی و مسئول روابط عمومی‌ آن کرده‌اند.

در دانشگاه علم و صنعت تهران نیز مقام‌های این دانشگاه با شکایت رییس حراست و یکی از اعضای هیئت نظارت، به «تعلیق ۵ ماهه انجمن دانشجویی رویش» حکم دادند.

در حکم منع فعالیت انجمن دانشجویی رویش، دلیل صدور این حکم بیانیه این انجمن در «اعتراض به فضای سرکوب و ارعاب ایجاد شده در دانشگاه» عنوان شده است.

همچنین مدیران دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاهی که یکی از کانون‌های کنشگری دانشجویی در سال‌های اخیر به شمار می‌آید، اقدام به «لغو مجوز» و منع فعالیت «انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی» این دانشگاه کردند.

بنابر گزارش کانال دانشجویان متحد، مقام‌های دانشگاه نوشیروانی بابل حتی دستور لغو مجوز این انجمن را به صورت کتبی اعلام نکردند و آن را «بر خلاف روال قانونی فقط به صورت شفاهی به اعضای انجمن» اعلام کرده‌اند.

این موارد در حالی است که موج گسترده اخراج استادان منتقد در دانشگاه‌های مختلف ایران همچنان ادامه دارد.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *