تجمع اعتراضی در ده‌ها شهر جهان هم‌زمان با نخستین سالگرد خیزش انقلابی و قتل مهسا ژینا امینی

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۶

ایرانیان خارج از کشور در روز شنبه ۲۵ شهریور در شماری از شهرهای جهان تجمع اعتراضی برگزار کردند. قرار است تجمع‌های اعتراضی در نخستین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی و شکل گرفتن خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در دست‌کم ۷۰ شهر جهان برگزار شوند.

تجمعات جهانی با توجه به تفاوت ساعات قاره‌ها، از صبح روز شنبه به وقت ایران در کشورهایی مانند استرالیا و نیوزیلند آغاز شد و در ساعات بعدی در کشورهایی مانند نروژ، اسپانیا، بلژیک، فنلاند، هلند، ژاپن، بریتانیا، اتریش، کره جنوبی، دانمارک، آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئد ادامه پیدا کرد.

برپایی این تجمع‌ها در شرایطی است که در آستانه سالگرد قتل مهسا ژینا امینی، شماری از کشورها به سرکوب‌های سیستماتیک در ایران واکنش نشان دادند و آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌ها و نهادهای دخیل در سرکوب معترضان ایرانی وضع کردند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تعدادی از مقام‌های سیاسی جهان نیز با انتشار بیانیه‌هایی مقاومت مردم ایران را ستودند.

نروژ؛ اسلو

ایرانیان ساکن نروژ در اسلو، پایتخت این کشور تجمع کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند.

اسپانیا؛ بارسلونا، مادرید

بارسلونای اسپانیا یکی از شهرهای اروپایی است که روز شنبه شاهد حضور گروه‌هایی از ایرانیان معترض به جمهوری اسلامی بود.

در مادرید هم شماری از ایرانیان تجمع کرده و گروهی از آنان مقابل موزه ملکه سوفیا پرفورمنس هنری اجرا کردند.

سوئیس؛ ژنو

ایرانیان مقیم سوئیس در حالی دست به برگزاری راهپیمایی در ژنو زدند که شهردار این شهر نیز به سخنرانی در تجمع آنان پرداخت.

بریتانیا؛ لندن، نیوکاسل

ایرانیان مقیم لندن راهپیمایی اعتراضی برگزار کرده و شعارهایی با خواست «سرنگونی جمهوری اسلامی» سر دادند.

تجمع‌کنندگان قرار است به سمت دفتر نخست‌وزیری بریتانیا حرکت کنند.

گروهی دیگر از ایرانیان نیز در میدان ترافلگار لندن تجمع کردند و قرار است چهره‌های سیاسی نیز آنجا سخنرانی کنند.

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند ایرانیان در شهر نیوکاسل بریتانیا نیز تجمع کرده و شعارهایی چون «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» سر دادند.

بلژیک؛ بروکسل

بروکسل، پایتخت بلژیک یکی دیگر از شهرهایی است که ایرانیان در آن و مقابل مقر اتحادیه اروپا، دست به برگزاری تجمعی هماهنگ با سایر نقاط جهان زدند.

هلند؛ لاهه، خرونینیگن

ایرانیان مقیم هلند در شهرهای لاهه و خرونینیگن در حمایت از خیزش «زن، زندگی، آزادی» تجمع کردند و خواهان محکومیت جهانی مقام‌های جمهوری اسلامی شدند.

قرار است دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک نیز در این تجمع سخنرانی کند.

فنلاند؛ هلسینکی

در هلسینکی پایتخت فنلاند نیز گروهی از ایرانیان تجمع کرده و نام «مهسا امینی» را فریاد زدند.

اتریش؛ وین

بر اساس ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، شماری از ایرانیان مقیم شهر وین اتریش در سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعارهایی چون «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند.

سوئد؛ استکهلم، گوتنبرگ، مالمو

گروهی از ایرانیان گوتنبرگ سوئد در سالگرد خیزش انقلابی مردم ایران، پرفورمنس هنری اجرا و تصاویر جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان را نمایش دادند.

در شهر مالمو نیز تجمع‌کنندگان با سر دادن فریادهای «زن، زندگی، آزادی» و «مهسا امینی» راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

شماری از ایرانیان ساکن استکهلم، پایتخت کشور سوئد هم تجمع کرده و عکس کشته‌شدگان خیزش انقلابی را برای زنده‌ نگاه داشتن یاد آن‌ها نمایش دادند.

تعدادی از هنرمندان هم طوماری ۱۳ متری از اخبار خیزش انقلابی مردم ایران را به نمایش گذاشتند که حاضران در تجمع، در حاشیه آن مطالبی در همراهی با خیزش انقلابی مردم نوشتند.

قرار است طومارهای مشابهی نیز در بیش از ۱۰ شهر جهان به نمایش در بیاید.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده همچنین قرار است چهار تجمع متفاوت به مناسبت سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی در این شهر برگزار شود.

آلمان؛ برلین، هامبورگ، هانوفر، هایدلبرگ، فرانکفورت

در شهرهای برلین و هامبورگ گروه‌هایی از ایرانیان تجمع کرده و با نمایش عکس زندانیان سیاسی و کشته‌شدگان خیزش انقلابی و سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتراض خود را به جمهوری اسلامی نشان دادند.

هانا نویمن، نماینده آلمان در اتحادیه اروپا و چند تن دیگر از نمایندگان پارلمان این کشور نیز قرار است در جمع ایرانیان برلین حاضر شده و سخنرانی کنند.

در فرانکفورت آلمان گروهی از ایرانیان مقابل کنسول‌گری جمهوری اسلامی در این شهر تجمع کردند و شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» و «خس و خاشاک تویی، دشمن این خاک تویی» سر دادند.

در هایدلبرگ نیز ایرانیان مقیم تجمع اعتراضی برگزار کرده‌ و شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

ایرانیان مقیم شهر هانوفر این کشور هم، روز ۲۵ شهریور تجمع اعتراضی برگزار کرده و نام مهسا را فریاد زده و شعار «زن زندگی آزادی» را سر دادند.

هم‌زمان با این تجمع، صفحه رسمی اینستاگرام اولاف شولتس، صدراعظم آلمان شعار «زن، زندگی، آزادی» را به زبان آلمانی منتشر کرد.

دانمارک؛ کپنهاگ

ایرانیان ساکن دانمارک روز شنبه تجمعی اعتراضی در شهر کپنهاگ برگزار کردند.

کره‌جنوبی؛ سئول

شماری از ایرانیان ساکن کره جنوبی مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سئول دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع‌کنندگان شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند.

فرانسه؛ پاریس

مراسم بازگشایی پارکی در منطقه دهم پاریس با نام «مهسا امینی» همزمان با تجمع ایرانیان برای یادبود و گرامیداشت او و خیزش انقلابی پیش از ظهر شنبه برگزار شد.

پارک ویلمن پاریس با حضور ان هیدالگو، شهردار پاریس و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی سیاسی، به پارک مهسا ژینا امینی تغییر نام داد.

حاضران در این مراسم شعارهایی مانند «زن،‌ زندگی، آزادی» سر دادند.

ایتالیا؛ بولونیا، رم

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان از حضور گسترده ایرانیان در تجمع اعتراضی شهر رم ایتالیا دارد.

معترضان روز شنبه در این تجمع ترانه‌های «برای» و «سرود زن» را هم‌خوانی کردند.

بیش از ۲۰ انجمن و سازمان حقوق بشری در بولونیای ایتالیا هم‌زمان با سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی تجمع برگزار کردند.

در این تجمع که با حضور ایرانیان و ایتالیایی‌ها برگزار شد، تجمع‌کنندگان به زبان ایتالیایی شعار «الان و همیشه؛ مقاومت» سر دادند.

قرار است ایرانیان ساکن ایتالیا بعدازظهر شنبه مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر میلان نیز تجمع کنند.

نیوزیلند؛ اوکلند، کرایست‌چرچ و …

ایرانیان مقیم نیوزیلند روز شنبه در اعتراض به جمهوری اسلامی در شهرهای اوکلند و کرایست‌چرچ تجمع برگزار کردند و پلاکاردهایی با نام و عکس کشته‌شدگان خیزش انقلابی را به نمایش گذاشتند.

در اوکلند تجمع‌کنندگان ترانه‌های اعتراضی مختلفی از جمله ترانه «روسری‌تو در بیار» مهدی یراحی را پخش کردند.

هم‌زمان با تجمع‌های این کشور، گلریز قهرمان، نماینده ایرانى‌تبار پارلمان نیوزیلند در پیامی ویدیویی، یاد مهسا ژینا امینی و سایر کشته‌شده‌های خیزش انقلابی ایران را گرامی داشت و از همه کشورهای جهان خواست در کنار معترضان آزادی‌خواه ایران ایستاده و جمهوری اسلامی را برای جنایت‌هایش پاسخگو کنند.

استرالیا؛ ملبورن، پرت، آدلاید، بریزبن، سیدنی و …

ایرانیان مقیم استرالیا در چند شهر از جمله سیدنی، بریزبن، پرت، ملبورن و آدلاید تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌ها،‌ ایرانیان ساکن ملبورن پس از تجمع در میدان مرکزی این شهر، به سمت پارلمان ایالتی راهپیمایی کردند.

در شهر پرت، تظاهراتی با سر دادن شعارهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در خیابان‌های این شهر شکل گرفت.

ویدیوهای منتشر شده از شهر آدلاید استرالیا نشان می‌دهند تجمع‌کنندگان نام «مهسا امینی» را فریاد می‌زنند.

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز روز شنبه ویدیویى از صحبت‌هاى خود در مجلس سناى استرالیا منتشر کرد که در آن می‌گوید: «جمهورى اسلامى باید مسوولیت اقدام‌های خود را بپذیرد و به صدای مردم خود گوش دهد. زن، زندگی، آزادی!»

ژاپن؛ توکیو

در ژاپن نیز شماری از ایرانیان مقیم توکیو امروز مقابل سفارت جمهوری اسلامی در این شهر تجمع کردند.

در هفته‌های گذشته فراخوان‌های متعددی برای تجمع اعتراضی ایرانیان در سراسر جهان منتشر شده است. از جمله انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی که فراخوانی برای تجمع هماهنگ در ۷۰ شهر جهان منتشر کرد و نوشت: «نامش را فریاد کن! نامشان را فریاد کن! نام آن‌ها که ایستاده‌اند. نام دختران و پسران شجاع ایران را. نام آن‌ها که به خاک افتادند. نام آن‌ها که گفتند نه. نام آن‌ها که در زندان‌اند. نام آن‌ها که می‌جنگند.»

این انجمن با تاکید بر اینکه «این مبارزه تا سقوط دیکتاتور ادامه دارد» نوشت: «شنبه، ۲۵ شهریور برابر با ۱۶ سپتامبر به خیابان‌های جهان می‌آییم تا صدای ایران باشیم. ما نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

همچنین ایرانیان خارج کشور فراخوانی با عنوان «اتحاد بزرگ فراجناحی در سراسر جهان» برای برگزاری تجمع‌های هماهنگ در ۵۰ شهر جهان در سالگرد قتل مهسا ژینا امینی منتشر کردند.

فراخوان‌های جداگانه‌ای نیز از سوی احزاب، تشکل‌ها و نهادهای کُرد و دیگر فعالان مدنی و سیاسی برای تجمع اعتراضی در روز ۲۵ شهریور منتشر شده بود.

مهسا ژینا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز بود که ۲۲ شهریور در جریان سفر خانوادگی به تهران از سوی گشت ارشاد بازداشت شد، به کما رفت و سه روز بعد در روز ۲۵ شهریور جان خود را از دست داد.

از زمان قتل حکومتی او و با اعلام خبر جان باختنش، تجمع‌های اعتراضی مردم در مقابل بیمارستان کسری تهران و روز بعدش در سقز، هنگام دفن مهسا آغاز شد و خیزش انقلابی ایرانیان را رقم زد.

با وجود تلاش حکومت برای سرکوب معترضان با بازداشت‌های گسترده، کشتار، اعدام و مجروح کردن صدها شهروند اعتراضات در ایران ادامه یافت و در سالروز قتل حکومتی مهسا منجر به شکل‌گیری موج دیگری از تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف جهان شد.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *