هیئت تحریمی‌ها در نیویورک؛ هواپیماهای شرکت معراج،ابراهیم رئیسی، غلامحسین اسماعیلی

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۹

رئیسی در حالی وارد خاک آمریکا شد که خودش، رئیس دفترش و هواپیمایش در فهرست تحریم‌ها قرار دارند

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، شامگاه یکشنبه با هواپیمای شرکت هواپیمایی معراج از طریق فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران را ترک کرد تا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شود. با ورود او به ایالات متحده، بار دیگر پای هواپیمایی تحریم‌شده جمهوری اسلامی به آمریکا باز شد.

ایالات متحده آخرین بار در خرداد ۱۳۹۷ چند فروند از هواپیماهای شرکت معراج را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در آن سال اعلام کرد تحریم‌هایی را تصویب کرده است که همه بخش‌های مرتبط با ارائه خدمات حمل‌ونقل هوایی و تامین قطعات هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی ماهان، کاسپین، معراج و پویا ایر مشمول‌ آن‌ها می‌شوند.

بر این اساس، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۳۱ فروند هواپیمای متعلق به این چهار ایرلاین ایرانی شامل پنج فروند از هواپیماهای شرکت معراج، ۹ فروند متعلق به شرکت کاسپین، پنج فروند از هواپیماهای پویاایر و ۱۲ فروند از هواپیماهای ماهان‌ ایر را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کرد.

ریچ گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، با اشاره به ورود رئیسی به آمریکا با هواپیمای معراج در شبکه‌ اجتماعی اکس نوشت: «رئیس‌جمهوری تحریم‌شده ایران با یک هواپیمای تحریم‌شده و با ویزای موردتایید بایدن، به آمریکا پرواز می‌کند؛ جایی که فعالانه در حال طراحی حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکایی است. شش میلیارد دلار تا زمان ورود او به حساب‌های بانکی جمهوری اسلامی وارد می‌شوند و بایدن اعلام خواهد کرد که ماموریت انجام شده است.»

اورشلیم پست نیز در گزارشی اعلام کرد که ابراهیم رئیسی با یک ایرباس ای۳۴۰ پرواز می‌کند. ایرباسی که در اختیار هواپیمایی معراج است؛ این رسانه اسرائیلی نوشت: «جست‌وجوی تحریم‌های مربوط به معراج‌ایر نشان می‌دهد که یک فروند ای۳۰۰ از سال ۱۹۹۵ مشمول تحریم‌های ثانویه ایالات متحده شده است. مشخص نیست که آیا ای۳۴۰ نیز مشمول تحریم است یا خیر. گزارشی در موسسه واشنگتن در سال ۲۰۱۸ اشاره کرده که شرکت‌های تحریم‌شده شامل ماهان ایر، کاسپین ایرلاینز، معراج ایر، دنا ایرویز، پویا ایر و بلو ایرویز بودند. دومی فقط یک شرکت صوری بدون ناوگان است. معراج، کاسپین و پویا (یاس‌ایر سابق) همگی در اوت ۲۰۱۴ برای حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه تشکیل شدند.»

این اولین بار نیست که ابراهیم رئیسی و حتی رئیس دولت قبل از هواپیماهای شرکت معراج برای سفرهایشان استفاده می‌کنند. دولتمردان جمهوری اسلامی برای سفرهای برون‌مرزی معمولا به سراغ هواپیمایی معراج می‌روند.

با این حال معراج تنها تحریمی واردشده به خاک آمریکا نیست. ابراهیم رئیسی شخصیتی معروف‌تر از هواپیمای تحریمی‌‌اش است. او در حالی وارد خاک آمریکا شد که وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۹۸ او را به همراه هشت تن دیگر در فهرست تحریم‌هایش قرار داد. این ۹ نفر «نزدیکان سید علی خامنه‌ای» نامیده شدند.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری، این افراد در «سرکوب‌های داخل و خارج از ایران» نقش داشته‌اند. در این بیانیه در مورد رئیسی آمده که او از چهره‌های موردعلاقه سیدعلی خامنه‌ای است و نامش با «نقض حقوق بشر» گره خورده‌ است. عضویت ابراهیم رئیسی در «هیئت قضایی اعدام‌های سال ۶۷» و ادامه «مجازات‌های سنگدلانه»، «بازداشت‌های غیرقانونی»، «شکنجه و بدرفتاری» با متهمان در دستگاه قضایی تحت هدایت او، از جمله موارد دیگری‌اند که در این بیانیه به آن‌ها اشاره شده‌ است.

جن ساکی، سخنگوی وقت کاخ سفید، پیش‌تر در ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، هم‌زمان با ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، در پاسخ به این سوال که ابراهیم رئیسی برای اعدام‌های زندانیان در دهه ۶۰ در فهرست تحریم‌های آمریکا است. با او چه می‌کنید؟، از پاسخ صریح خودداری کرد و در پاسخی کلی گفت: «البته که رئیس‌جمهوری جدید باید پاسخگوی نقض حقوق بشر زیرنظرش باشد.»

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی، نیز او را در این سفر همراهی کرده است. او که پیش‌تر رئیس سازمان زندان‌ها و سخنگوی قوه قضاییه بود، نیز در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. اتحادیه اروپا او را در ۲۳ فروردین ۱۳۹۰، به دلیل نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی تحریم کرده بود. بر اساس این تحریم، او حق ورود به کشورهای اتحادیه اروپا را نخواهد داشت و دارایی‌هایش در این کشورها نیز توقیف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *