سیستان و بلوچستان در قله بیکاری تابستان ۱۴۰۲

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۸
جدیدترین آمار از نرخ بیکاری در استان‌های کشور؛

طبق تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نرخ بیکاری کل کشور در تابستان 1402 کاهش یافته و به 7.9 درصد رسیده است. از میان 31 استان کشور، سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بیکاری را ثبت کرده است.به گزارش اکو ایران،بیش‌ترین افزایش نرخ بیکاری در تابستان امسال نسبت به تابستان 1401 مربوط به استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری است.

در سمت دیگر ماجرا، استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را به نام خود رقم زده‌اند. بیش‌ترین کاهش در این نرخ مربوط به استان هرمزگان است. نرخ بیکاری این استان در تابستان 1402 به اندازه 11.1 واحد درصد نسبت به تابستان 1401 کاهش یافته است. با این حال، همچنان دومین نرخ بیکاری بالا در استان‌های کشور برای هرمزگان است.

بالاترین نرخ بیکاری تابستان 1402 در سیستان و بلوچستان
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در تابستان 1402 به 7.9 درصد رسیده است. این نرخ نسبت به تابستان سال گذشته کاهش یک واحد درصدی را تجربه کرده است.از میان 31 استان کشور، نرخ بیکاری 12 استان در تابستان 1402 بالاتر از میانگین کشوری بوده است. بالاترین سطح این شاخص نیز در استان سیستان و بلوچستان دیده شده است. نرخ بیکاری سیستان و بلوچستان در تابستان امسال به 12.5 درصد رسیده در حالی که در تابستان سال گذشته 11.5 درصد بوده است.

نرخ بیکاری تهرانی‌ها نیز 0.3 واحد درصد نسبت به تابستان 1401 افزایش یافته و به 7.5 درصد در تابستان 1402 رسیده است. اگر استان‌های کشور را از بالاترین به پایین‌ترین نرخ بیکاری مرتب کنیم، پایتخت ایران در رتبه شانزدهم قرار می‌گیرد.در مقابل، خراسان شمالی و آذربایجان غربی با ثبت نرخ بیکاری 5.1 درصدی در تابستان امسال، کمترین نرخ بیکاری را میان استان‌های کشور رقم زده‌اند. نرخ بیکاری خراسان شمالی در تابستان امسال 4.1 واحد درصد از این نرخ در تابستان سال گذشته کمتر است.

کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در هرمزگان
در تابستان 1402 نرخ بیکاری 21 استان کاهش یافته در حالی که این نرخ در 10 استان با افزایش مواجه شده است.بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بیش‌ترین «افزایش» در نرخ بیکاری برای استان‌های گلستان و چهارمحال و بختاری رخ داده است. نرخ بیکاری هر دو استان در تابستان امسال 2 واحد درصد بالاتر از تابستان سال گذشته برآورد شده است.

در سمت دیگر ماجرا، بیش‌ترین «کاهش» در نرخ بیکاری مربوط به استان هرمزگان است. نرخ بیکاری این استان در تابستان امسال 11.1 واحد درصد نسبت به تابستان سال گذشته کمتر شده است. با این وجود، هنوز این استان در رتبه دوم بالاترین نرخ بیکاری در کشور (11.5 درصد) قرار گرفته است.از دیگر استان‌هایی که نرخ بیکاری آن‌ها بیش‌تر از 3 واحد درصد کاهش یافته می‌توان به خوزستان و کرمانشاه اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *