بازار مسکن: لابد گورخوابی در شأن مردم است!

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۹

بازار مسکن در یک وضعیت رکود تورمی قرار دارد و کارشناسان امر هرکدام پیش بینی متفاوتی درخصوص آینده این بازار طی شش ماه دوم سال ارائه می دهند.به گزارش گسترش نیوز،طبق آخرین آمارهای رسمی، در نیمه اول سال جاری، رکود مهم ترین بازیگر حوزه مسکن به شمار می رود. بعضی مشاوران املاک ادعا کردند که در طی ماه های اخیر معاملات به نوعی قفل شده و میزان خرید و فروش نیز به شکل فزاینده ای کاهش پیدا کرده است.

تورم و افرایش قیمت مصالح ساختمانی در ادامه رشد تورم عمومی، اولین تاثیر قابل توجه به حساب می آید که صنعت مهم ساختمان‌سازی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ در ادامه این روند نامطلوب و نگران کننده، افزایش قیمت زمین نیز عملا خرید خانه را برای بخش بزرگی از جامعه به امری محال بدل کرده و از این رهگذر شاهد کاهش ملموس قدرت خرید مردم هستیم.گسترش نیوز در راستا و جهت بررسی آخرین وضعیت بازار مسکن، گفت و گویی با بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن و راه و شهرسازی انجام داده که در ادامه می خوانید.

نیاز به مسکن در سال آینده بیشتر می شود
بیت الله ستاریان درباره رکود فعلی در بخش ساخت و ساز و خرید و فروش بیان کرد: در سه، چهار ماه اخیر بخش مسکن هنوز آن حالت رکود اصلی و واقعی خود را نشان نداده و در شرایط انتظار قرار دارد. فعل و انفعال روشن و خاصی از نظر اقتصادی رخ نمی دهد و در این حالت، معاملات کلانی را در حوزه مسکن مشاهده نمی کنیم. این رویه تاثیر منفی خود را بر این حوزه گذاشته و در ادامه درخواست صدور پروانه های ساخت نیز کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: میزان تولید نسبت به سال گذشته افت چشمگیری داشته و با ادامه این وضعیت، نیاز به مسکن در سال آینده به مراتب بیش از تولید خواهد شد. کسری تولید مسکن یک مسئله قدیمی و همیشگی است و حالا با این تغییرات، میزان تولید به شدت پایین می آید. این امر به افزایش تقاضا در سال بعد منجر می شود و از این حیث باید فکری برای این وضعیت آشفته شود.

پرداخت وام هیچ‌گاه بهترین راه حل نیست 
ستاریان در ارتباط با تاثیر گرانی ها بر بازار مسکن و خروج این بازار از حالت سرمایه‌ای اظهار کرد:  تغییر بهای یک کالا نسبت به کالای دیگر، یک حالت سرمایه‌ای را ایجاد می کند و این امر اجتناب ناپذیر است. مسکن در طول ۵۰ سال گذشته، نزد اذهان عمومی یک کالای سرمایه‌ای محسوب شده و تا امروز نیز این وضعیت وجود دارد. در اقتصاد ایران، کالای دیگری برای جایگزینی وجود ندارد و این حوزه برای حفظ ارزش پول حائز اهمیت است و مردم نیز حساب ویژه‌ای روی این کالای حیاتی باز کردند.

وی در خصوص وام های اعطایی به مردم برای خرید خانه و تاثیر مثبت آن ها بر رفع نیاز عامه گفت: پرداخت وام هیچ‌گاه بهترین راه حل نیست و این مسئله را نمی‌توان کتمان کرد. وجود کسری و کمبود در بازار، پرداخت وام را دچار چالش می کند و با پرداخت هر وجهی تحت عنوان وام و حتی افزایش این مبالغ، هیچ تغییری در قدرت مردم ایجاد نمی شود.

کارشناس حوزه مسکن افزود: برای ایجاد تغییر در میزان تقاضا، اقدام به پرداخت وام می شود اما در اکثر مواقع این راهکار جوابگو نیست. تا زمانی چالش های اساسی بازار مسکن مرتفع نشود، با پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان هم دردی از مردم دوا نمی شود. ابتدا باید از افزایش قیمت افسار گسیخته در بازار مسکن جلوگیری شود و سپس اقدام به اجرایی کردن طرح های دیگر کرد.

اهمیت توجه به تغییرات قیمتی مصالح
ستاریان در رابطه با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا و تاثیر آن بر بهای مسکن عنوان کرد: یکی از مهم ترین بخش های صنعت ساختمان را مصالح ساختمانی و مباحث مربوط به آن تشکیل می دهد. گستره این صنعت، به اندازه نیمی از صنعت کشور محسوب شده و آمار و ارقام نیز بیانگر همین مطلب است. در حدود ۶۰ درصد از صنایع کشور، به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بخش صنعت ساختمان درگیر است و از این حیث باید نگاه ویژه تری نسبت به این موضوع شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: هرنوع دخل و تصرف و اعمال تغییر در این بخش، تاثیر مستقیمی بر وضعیت کلی بازار مسکن دارد؛ بنابراین مسئولان باید در رابطه با مصالح ساختمانی و تغییرات قیمتی آن، نهایت دقت و مدیریت لازم را به کار بگیرد. ۶۵ درصد از بحث قیمت تمام شده ساخت مسکن به مصالح ساختمانی مربوط می شود و این امر بیانگر تاثیر شگرف مصالح بر بهای مسکن های ارزان قیمت است.

این خانه‌ها باید در سبد مردم قرار گیرند
کارشناس راه و شهرسازی درباره طرح پرحرف و حدیث مسکن اقتصادی و ساخت خانه های کوچک متراژ به گسترش نیوز گفت: خانه های ۲۵ متری را نمی توان یک الگوی مناسب برای حوزه مسکن دانست و این بحث اصلا نباید مطرح شود. این نوع خانه ها می توانند صرفا در سبد نیازهای مسکنی مردم قرار بگیرند و متقاضیان نیز بایستی چنین دیدی نسبت به طرح مذکور داشته باشند.

ستاریان در ادامه به گسترش نیوز گفت: به عنوان مثال، نمی توان در یک مجتمع مسکونی تمام واحدها را ۲۵ متری درنظر گرفت و نیازهای عامه را در همین متراژ محدود کرد. در این مجتمع از ۲۵ متر تا ۱۰۰ متری باید وجود داشته باشد که در این صورت ایرادی متوجه این طرح نخواهد بود. با مطرح سازی و اجرایی کردن چنین طرح هایی، عملا شاهد تقسیم بندی مردم و نیازهای آن ها هستیم که این مورد مورد تایید من نیست.

او تصریح کرد: در سبد مسکن مردم بایستی متراژهای مختلف وجود داشته باشد تا به نیازهای متفاوت پاسخ لازم داده شود. در این ارتباط تفکیک سازی نباید صورت بگیرد؛ زیرا که با عدم توجه و اعتنا به خواست یک جامعه آماری، صرفا صورت مسئله را پاک کردیم و دردی از مردم نیز دوا نخواهد شد. سخن از ساخت خانه های کوچک متراژ، ناخودآگاه یک زنگ خطر را برای ما به صدا در می آورد.

گورخوابی در شأن مردم است؟
این کارشناس در ادامه مطرح کرد: در طراحی این نوع خانه‌ها باید نهایت دقت و مهندسی صورت بگیرد تا با ایجاد فضاهای مناسب، تمام مسائل مهم و حائز اهمیت خانوارها به این نحو درنظر گرفته شود. البته من به شخصه با برخی نقدهای وارده به این طرح توسط مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس مشکل دارم؛ دوستان مدعی شدند که این طرح در شأن و منزلت مردم ایران نیست. پرسش من در این باره این است که آیا کارتن‌خوابی، حلبی نشینی و گورخوابی در شأن مردم است؟

ستاریان ادامه داد: مسئولان بهتر است که ابتدا فکری به حال این شرایط کنند و سپس از منزلت اجتماعی سخن به میان آورند. این قبیل اظهارنظرهای عجیب، ریشه در ناآگاهی و عدم اطلاعات لازم دارد که متاسفانه هیچ گاه برای آن راهکاری ارائه نشده است.او در خصوص وضعیت بازار مسکن در شش ماه دوم سال گفت: به احتمال زیاد در انتهای شش ماه دوم شاهد بروز تغییرات قیمتی در بازار مسکن و شدت گرفتن آن باشیم. افزایش قیمت در بازار فعلی نیز وجود دارد ولی به صورت رکود تورمی نمود پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *