سرقت ۱۰۰ میلیارد تومانی علایم و تجهیزات ایمنی و روشنایی جاده‌ها در هر سال

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۰

رضا اکبری، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از سرقت سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان علایم و تجهیزات ایمنی و روشنایی در سطح جاده‌های ایران خبر داد.

اکبری روز شنبه ۲۰ آبان به خبرگزاری ایلنا گفت عمده تجهیزات و تابلوهای ایمنی دزدیده‌شده در ضایعاتی‌ها فروخته می‌شوند و ممکن است خود پیمانکاران هم مقصر باشند.

با این‌حال به گفته او، بسیاری از این وسایل معمولا از سوی اقشار کم‌درآمد و مبتلا به اعتیاد دزدیده می‌شوند.

اکبری در زمستان ۱۴۰۰ هم به افزایش سرقت از تجهیزات جاده‌های ایران اشاره کرده و گفته بود چون سارقان از اقشار فقیر جامعه هستند، مجازات آن‌ها عملا ممکن نیست.

او دو سال پیش هشدار داده بود سرقت تابلو‌ها و علایم و تجهیزات جاده‌ای هم در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان و کرمان و هم در حوالی پایتخت افزایشی چشم‌گیر داشته است.

معاون سازمان راهداری در گفت‌وگوی جدید خود تاکید کرد: «این دزدی‌ها تنها به جاده‌های کشور محدود نمی‌شود و در داخل شهرها به ویژه شهر تهران میزان سرقت‌ها بسیار بیشتر است.»

به گفته اکبری، دولت برای مقابله با این دزدی‌ها، مواد اولیه این تجهیزات و علایم را از مواد باارزشی مانند آهن به مصالح بی‌ارزشی چون کامپوزیت تغییر داده است.

علاوه بر این، در سال‌های اخیر خبرهای زیادی از قطع برق یک منطقه یا اختلال در آن به دلیل «دزدیدن» سیم‌های برق منتشر شده که به گفته ناظران، ناشی از گسترش فقر بوده است.

اخیرا نیز گزارش شد سرقت موارد این‌چنینی به لوله‌هایی رسیده که آب در آن‌ها جریان دارد و از سوی دیگر بحران‌هایی چون فرونشست را تشدید می‌کند.

پس از فرونشست بخش‌هایی از بزرگراه آزادگان در تهران، مهدی چمران، رییس شورای شهر پایتخت روز سوم مرداد گفت دلیل این اتفاق «سرقت لوله آب» بود.

چمران با اشاره به «سرقت لوله‌های آب و سیم و کابل‌های برق» گفته بود: «متاسفانه پس از سرقت قطعاتی از پل هوایی، کابل‌های برق و دریچه‌های آب در سطح شهر، شاهد سرقت لوله‌های آب هستیم.»

هرچند که یک روز بعد علیرضا زاکانی، شهردار تهران سخنان چمران را رد کرد اما در عین‌حال گفت سرقت لوله‌های آب در تهران را نه تکذیب می‌کند و نه تایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *