گزارش‌های استفاده از قطعات و لاستیک «اجاره‌ای» برای معاینه فنی تأیید شد

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۴

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تأیید کرد که برخی افراد برای دریافت گواهی معاینه فنی، از قطعات اجاره‌ای روی خودروهای خود استفاده می‌کنند و گفت این کار «جان شهروندان» را به خطر می‌اندازد.

پیش از این و همزمان با افزایش ۳۰ درصدی در میزان حق بیمه شخص ثالث نیز رسانه‌ها در داخل ایران از افزایش تقاضا برای پرداخت «قسطی» حق بیمه و پیش‌بینی ناتوانی مردم در بیمه کردن خود خبر داده بودند.

شادی مالکی روز چهارشنبه ۲۴ آبان به خبرگزاری ایسنا گفت چون شماره سریال کاتالیست روی کارت خودروها ثبت نمی‌شود، امکان تشخیص اجاره‌ای بودن آن هنگام معاینه فنی وجود ندارد.

او خبر داد که جلسه با شرکت‌های سازنده کاتالیست برای جلوگیری از این کار نتیجه نداشته است و خواستار آن شد که شماره سریال این قطعه مانند شماره سریال شاسی در کارت خودرو و سند ماشین قید شود.

کاتالیست یا کاتالیزور قطعه‌ای است که گازهای سمی ناشی از احتراق سوخت در موتور خودروها را تصفیه می‌کند و استفاده از آن برای کاهش آلودگی هوا ضروری است.

مالکی همچنین خبر داده است که برخی رانندگان هنگام مراجعه برای دریافت معاینه فنی، از «لاستیک اجاره‌ای» استفاده می‌کنند یا اگر چند خودرو داشته باشند، لاستیک‌های آنها را با یکدیگر تعویض می‌کنند.

این در حالی است که رسانه‌های ایران ۲۲ مهر امسال خبر دادند که وزارت صمت با افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر خودروها موافقت کرده است.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی روز ۲ آبان در یک نشست خبری گفت ۸۰ درصد قطعات خودرو در ایران وارداتی است و واردکنندگان رسمی ارز مورد نیاز تخصیص داده نمی‌شود و به همین دلیل این قطعات گران شده‌اند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، تورم شدید و مداوم و مشکلات گوناگون اقتصادی طی سال‌های اخیر در ایران باعث گسترش فقر و ناتوانی مردم از برآورده کردن نیازهای اولیه خود شده است.

به نظر می‌رسد استفاده از قطعات اجاره‌ای برای دریافت گواهی معاینه فنی نیز به‌دلیل افزایش شدید قیمت‌های قطعات خودرو در ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *