«مراسم فارغ‌التحصیلی بدون حجاب»؛ دانشجویان بسیجی خواهان استعفای رئیس دانشگاه شریف شدند

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۸
در ادامه واکنش‌ها به «حضور بدون حجاب اجباری دانشجویان دختر در مراسم فارغ‌التحصیلی پردیس کیش دانشگاه شریف» و با وجود استعفای رئیس این پردیس، جمعی از نیروهای بسیج با حضور در مقابل دفتر ریاست، خواهان استعفای رسول جلیلی از ریاست دانشگاه شریف شدند.

همزمان نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها تایید کرد که مصطفی رستمی، نماینده خامنه‌ای در دانشگاه‌ها، نیز در این مراسم حضور داشته اما دقایقی پیش از حضور دانشجویان دختر بدون «حجاب اجباری» در جایگاه، به اتفاق امام جمعه کیش سالن را ترک کرده‌اند.

کانال «روزنامه شریف» که رویدادهای دانشگاه صنعتی شریف را پوشش می‌دهد از اعتراض «جمعی از اعضای بسیج دانشجویی» به رییس دانشگاه شریف خبر داد.

این کانال نوشت که روز شنبه ۲۹ آبان «جمعی از اعضای بسیج که از دست رئیس این دانشگاه در ارتباط با عدم رعایت حجاب اجباری در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجوهای پردیس کیش گله‌مند هستند، با چسباندن پول‌های تقلبی در مقابل دفتر ریاست» اعتراض خود را نشان دادند.

«روزنامه شریف» افزود که حضور دانشجویان دختر بدون حجاب اجباری در مراسم فارغ‌التحصیلی پردیس کیش «بهانه‌ای» به «دست بسیج و دیگر نهادهای مرتبط با آن در بیرون دانشگاه داده که یک‌بار دیگر برای برکناری رئیس دانشگاه تلاش کنند.»

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در حال حاضر رسول جلیلی است که از ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ تاکنون با حکم علی خامنه‌ای به عنوان «عضو حقیقی» شورای عالی فضای مجازی منصوب شده است. از رسول جلیلی که روابط نزدیکی با رهبر جمهوری اسلامی دارد به عنوان یکی از گردانندگان «سرکوب دیجیتالی» نام برده می‌شود.

دولت آمریکا در سال ۱۳۹۱ رسول جلیلی و دو شرکت «امن‌افزار گستر شریف» و «پیک‌آسا» را به دلیل «ارتباط در سانسور، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم» تحریم کرده است.

کانال «شریف تودی» نیز در گزارشی با اشاره به واکنش‌ مقام‌های حکومتی به حضور بدون حجاب اجباری شماری از دانشجویان دختر در مراسم فارغ‌التحصیلی پردیس کیش دانشگاه شریف، نوشت: «مسائل به‌مراتب مهم‌تر و اولویت‌دارتری هیچ‌وقت با چنین پیگیری‌ها و برخوردهای سریع و ضربتی مواجه نمی‌شود.»

در این گزارش با اشاره تلویحی به وعده برخی مقام‌های حکومتی مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حمله پارسال نیروهای امنیتی به دانشجویان در محوطه داخلی دانشگاه شریف، آمده که آن «کمیته‌های حقیقت‌یاب و پیگیری، هیچ خروجی و نتیجه‌ای» نداشتند.

از سوی دیگر «نهاد نمایندگی» رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای تایید کرد که مصطفی رستمی، نماینده علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها، در «مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه شریف» حضور داشته است.

با این حال این نهاد عنوان کرد که مصطفی رستمی که روز پنج‌شنبه به دعوت امام جمعه کیش در این جزیره حضور داشته، «فقط ۲۰ دقیقه‌ در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان پردیس کیش» حضور داشته که در این مدت «موضوع خلاف شئون و ضوابط در جلسه اتفاق نیفتاده» است.

در اطلاعیه نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها از «حضور دختران دانشجو بدون حجاب در مراسم فارغ‌التحصیلی» به عنوان «رفتارهای غلط» یاد شده و آمده که «رفتارهای غلط در انتهای مراسم و پس از خروج» رئیس این نهاد، روحانیان دیگر و امام جمعه کیش از مراسم رخ داده است.

نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها همزمان خواهان برخورد با همه کسانی شد که در محیط دانشگاهی، تن به حجاب اجباری نمی‌دهند.

در اطلاعیه این نهاد آمده است: «گلایه و تذکر به رئیس دانشگاه صنعتی شریف و رئیس پردیس کیش» داده شده و این نهاد در انتظار «اقدام دانشگاه در برخورد» با این مورد و «پیشگیری از وقوع تخلفات مشابه» است.

این نهاد همزمان از انتشار ویدیوی حضور بدون حجاب دختران دانشجو در مراسم فارغ‌التحصیلی پردیس کیش دانشگاه شریف انتقاد کرد و مدعی شد که «ضریب دادن به آسیب‌های رخ داده در این محیط برای بدبین کردن ذهن متدینین و جامعه نسبت به دانشگاه» انجام شده است.

در میانه واکنش‌ها به مراسم فارغ‌التحصیلی بدون حجاب اجباری، روز شنبه کانال تلگرامی امیرکبیر گزارش داد که در پی تهدید وزارت‌های علوم و اطلاعات، علی سلک غفاری رئیس پردیس کیش شریف «مجبور به استعفا» شده است.

مراسم دانش‌آموختگی ۸۱ نفر از دانشجویان پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش، روز پنج‌شنبه، ۲۵ آبان، برگزار شد.
در ویدئویی که از مراسم فارغ‌التحصیلی این دانشجویان در فضای مجازی منتشر شده است، اغلب دختران دانشجو با لباس و کلاه فارغ‌التحصیلی اما «بدون حجاب اجباری» و با «موهای باز» روی جایگاه ایستاده‌اند.

پیشتر و در شامگاه جمعه علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، حضور بدون حجاب اجباری دختران دانشجو در این مراسم را «ناهنجاری» خواند و از دستور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، برای برخورد با افراد مرتبط با این مراسم خبر داد.

آقای شمسی‌پور همچنین تاکید کرد که طبق دستور وزیر علوم «با متخلفین در هر سطحی برخورد قانونیِ جدی انجام خواهد شد.»

روابط عمومی دانشگاه شریف نیز روز شنبه در بیانیه‌ای حضور بدون حجاب اجباری دختران دانشجو در مراسم فارغ‌التحصیلی پردیس کیش را «ناهنجاری» خواند و آن را محکوم کرد.

در مقابل واکنش‌های حکومتی، شماری از کانال‌های نزدیک به فعالان دانشجویی با تحسین اقدام دانشجویان دختر پردیس کیش دانشگاه شریف، «جشن فارغ‌التحصیلی بدون حجاب اجباری» را «دهن‌کجی به موجودیت جمهوری اسلامی» توصیف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *