رئیسی و پوتین در مسکو دیدار کردند؛ تاکید بر گسترش روابط تجاری

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۷

رؤسای جمهور ایران و روسیه طی دیداری در مسکو، بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز پنج‌شنبه ۱۶ آذرماه در دیدار با ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین گفت ایران و روسیه همکاری خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و کار دانش بنیان دارند و گام‌های بهتری می‌تواند در جهت منافع دو کشور و دولت برداشته شود.

خبرگزاری تاس روسیه نیز از قول آقای پوتین گزارش داده است ورود ایران به توافق‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت‌های بیشتری برای گسترش تعاملات ایجاد می‌کند.

او گفت امضای این توافق‌نامه می‌تواند در اجلاس اواخر ماه جاری این اتحادیه انجام شود.

اعضای اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. با امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد بخش اعظمی از تجارت ایران با این کشورها از تعرفه معاف خواهد شد.

آمارهای اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد صادرات این کشور به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال گذشته خورشیدی یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار و وارداتش از پنج کشور عضو این اتحادیه ۱.۸ میلیارد دلار بوده است.

حدود یک چهارم از کل تجارت ایران با این اتحادیه، مربوط به بازرگانی میان ایران و روسیه بوده است.

آقای رئیسی در این دیدار همچنین همتای روس خود را برای سفر به تهران دعوت کرد و آقای پوتین از این دعوت استقبال کرد. ولادیمر پوتین روز گذشته میزبان عربستان و امارات بود.

دیدار رؤسای جمهور دو کشور در حالی است که جمهوری اسلامی به خاطر ارسال صدها پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین با انتقادهای گسترده مواجه شده و کشورهای غربی چندین بسته تحریمی علیه ایران وضع کرده‌اند.

همچنین طی ماه‌های گذشته گزارش‌های ضد و نقیضی از آماده شدن روسیه برای تحویل جنگنده‌های «سوخو ۳۵» به ایران در ازای دریافت پهپادها و موشک‌های بیشتر از جمهوری اسلامی منتشر شده است.

از زمان حملات روسیه به اوکراین در فوریه پارسال، ایران و شرکت گازپروم روسیه چندین تفاهم‌نامه نفت و گاز امضا کرده‌اند و مشخص نیست آیا این شرکت روسی در نهایت قصد تبدیل این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد و سرمایه‌گذاری در ایران را دارد یا نه.

پیشتر مقامات جمهوری اسلامی ارزش تفاهم‌نامه‌های امضا شده با گازپروم را «۴۰ میلیارد دلار» عنوان کرده بودند.

انتظار از این شرکت روسی برای سرمایه‌گذاری در ایران در حالی است که بنا بر گزارش رسمی خود این شرکت، درآمدش در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی تنها کمی بیش از سه میلیارد دلار بوده که هشت برابر کمتر از دور مشابه پارسال است.

از طرفی بدهی گازپروم نیز در همین دوره با رشدی ۲۰ درصدی به ۶۱ میلیارد دلار جهش کرده است.

گازپروم انحصار صادرات گاز از طریق خطوط لوله روسیه را در دست دارد و بزرگترین بازار خود، اتحادیه اروپا، را به خاطر تحریم‌های غرب از دست داده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، تاس، اتاق بازرگانی، گازپروم و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *