واکنش‌ها به توهین “اسکول نظام” به سرود یار دبستانی من

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۹

اجرای سرود «یار دبستانی من» با شعری متفاوت در برنامه «سید خندان» صدا و سیما انتقاد‌های زیادی به دنبال داشته است. بسیاری با بازنشر کلیپی از این اجرا در شبکه‌های اجتماعی آن را مضحک و مبتذل و هجو خوانده‌اند. این اجرا با این جمله شروع می‌شود: «سرود یار دبستانی من، نسخه کیک». شعر این اجرا با این ابیات آغاز می‌شود: «یار دبستانی من، ببین چقدر گنده شدی، چند ساله دانشگاه می‌ری خیلی پژوهنده شدی. هک شده اسم من و تو تو لیست ترم مشروطی‌ها، شامپوی خوابگاه می‌خوریم، ماهی تن با لوبیا.» ‌(فیلم زیر)

شعر «یار دبستانی» سروده منصور تهرانی است و برای فیلم «از فریاد تا ترور» با صدای فریدون فروغی ساخته شده بود اما نسخه‌ای از آن با بازخوانی جمشید جم بین عموم مردم شناخته‌شده‌تر است.

اجرای هجو «یار دبستانی» در برنامه «سید‌خندان» پخش شد که مجری آن محمد‌رضا شهبازی است. این پاسدار دهان دریده پیش‌تر خود را «اسکول نظام» خوانده بود. از آن زمان تاکنون، کاربران شبکه‌های اجتماعی از این مجری پرحاشیه با عنوان «اسکول نظام» نام می‌برند.

به گفته کاربران، هجو چنین سرودی ناشی از ناتوانی صداوسیما در مواجهه با جنبش‌ دانشجویی و ساختن نسخه‌ای اصل از یک ترانه و سرود تبلیغاتی مختص خود است. یک کاربر به بیت «دشتِ بی‌فرهنگی ما هرزه تمومِ علفاش …» سرود اصلی اشاره کرد و به کنایه گفت که برنامه سیدخندان شبکه دو قصد داشت همین مساله را نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *