استادان دانشگاه اراک: با مازوت‌سوزی سلامت یک میلیون نفر را جداً به خطر انداخته‌اید

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۶

چند روز پس از اعلام خبر آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند، جمعی از استادان دانشگاه صنعتی اراک در بیانیه مشترکی خواستار توقف استفاده این نوع سوخت بسیار آلوده‌کننده شدند.

همزمان، این احتمال مطرح شده که صنعت سیمان کشور هم «وارد فاز مازوت‌سوزی» شود.

در بیانیه استادان دانشگاه صنعتی اراک که روز شنبه ۲۵ آذر منتشر شد، آمده که مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند، «سلامت بیش از یک میلیون شهروند مظلوم ساکن شهرهای اراک و شازند را با مخاطره جدی مواجه می‌کند».

این بیانیه با اشاره به ممنوعیت مازوت‌سوزی در قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، می‌افزاید: «ما استادان و دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اراک در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود از مسئولان ارشد استان مرکزی به‌ویژه استاندار و نمایندگان مردم اراک و شازند در مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم، پیگیری‌های جدی برای متوقف کردن مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند در ماه‌های سرد پیش رو را با جدیت انجام دهند.»

مازوت آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است و باعث آلودگی شدید هوا می‌شود اما ایران برای جبران کسری گاز دست به مازوت‌سوزی‌های گسترده در صنایع و نیروگاه‌های برقی زده است.

امضاکنندگان این بیانیه «آمادگی کامل خود را برای ارائه راهکارها و پیشنهادهای علمی به مسئولان مربوطه استانی و ملی در حوزه سولفورزدایی مازوت، ذخیره‌سازی گاز، مشاوره و طراحی نیروگاه‌های تولید برق با منابع تجدیدپذیر، نصب فیلترهای مناسب برای نیروگاه و … در جلسات تخصصی و کارشناسی» اعلام کردند.

نزدیک به یک هفته پیش، مسئولان با اذعان بر این‌که قصد دارند در نیروگاه حرارتی شازند باری دیگر مازوت بسوزانند، از شهروندان به این دلیل «عذرخواهی» کردند.

این در حالی است که آمارهای تازه وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی سال گذشته دست‌کم ۲۶ هزار ایرانی به دلیل آلودگی فزاینده هوا جان خود را از دست داده‌اند.

سال گذشته تهران فقط سه روز هوای سالم را تجربه کرد، اما مقامات جمهوری اسلامی همواره مازوت‌سوزی در استان تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور را انکار می‌کنند.

بر اساس یک گزارش محرمانه وزارت نفت که به دست رادیو فردا رسیده بود، پارسال به طور متوسط روزانه ۲۵ میلیون لیتر مازوت با ترکیب گوگرد بسیار بالای ۳.۵ درصدی به همراه ۱۱۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است.

در حالی که آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند اعتراضاتی برانگیخته، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان روز شنبه ۲۵ آذر توقف تولید در کارخانه‌های تولید سیمان را غیرممکن دانست و گفت در صورت قطعی گاز، کارخانه‌ها ممکن است از سوخت مازوت استفاده ‌کنند.

حمید فرمانی افزود: «برخی شرکت‌ها بی‌تردید در صورت قطع گاز از مازوت برای تداوم تولید استفاده می‌کنند.»

به گفته این مقام صنفی، براساس توافقاتی که در پروانه شرکت‌های سیمانی آمده، سوخت مازوت به عنوان سوخت جایگزین تعریف شده و واحد‌های تولیدی هم بر همین بنا طراحی شده‌اند.

این احتمال در شرایطی مطرح می‌شود که چشم‌اندازی برای بهبود آلودگی هوا در شهرهای ایران وجود ندارد.

سازمان هواشناسی روز شنبه با انتشار اطلاعیه ای نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و تداوم آلودگی هوای کشور تا روز دوشنبه آینده هشدار داد.

با استفاده از ایلنا و گزارش‌های رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *