صدور کیفرخواست برای ماشاالله کرمی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و توهین به رهبر

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۹

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان خبر داد ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، از معترضان اعدام شده در جریان خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، به ارتکاب پنج جرم متهم شده است.

بر اساس این گزارش در روز چهارشنبه ۲۹ آذر، کیفرخواست ماشاالله کرمی و هشت فرد بازداشت شده دیگر از سوی شعبه ۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب کرج صادر شده است.

این افراد به «عضویت در دسته‌‎جات و جمعیت به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، «اهانت به مقدسات» و «توهین به رهبری» متهم شده‌اند.

پیش از این و در روز ۱۹ آذر کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان خبر داده بود کرمی با اتهام‌هایی نظیر «کلاهبرداری» و «سوءاستفاده از احساسات مردم» روبه‌رو شده است که این موارد نهایتا در کیفرخواستی که روز چهارشنبه منتشر شد، ذکر نشده‌اند.

اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که وکالت علی شریف‌زاده، وکیل ماشاالله کرمی تا کنون در این پرونده پذیرفته نشده و در نتیجه او قادر به مطالعه پرونده نبوده است.

ماشاالله کرمی ۳۱ مرداد امسال با یورش نیروهای وزارت اطلاعات به خانه‌اش در کرج بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.

ماموران در زمان بازداشت کرمی شماری از لوازم الکترونیکی از جمله لپ‌‌تاپ و تلفن همراه او و اعضای خانواده‌اش را ضبط کردند و با خود بردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کارت‌‌های بانکی ماشاالله کرمی و خانواده‌اش مسدود شده‌اند.

ماشاالله کرمی در تاریخ ششم آبان از بازداشتگاه اداره اطلاعات کرج به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از بازداشت کرمی، ماموران چندین بار دیگر به خانه‌ او یورش بردند. به دنبال این حملات، همسر و فرزند او به ناچار خانه را ترک کردند.

محمدمهدی کرمی، جوان ۲۱ ساله‌ای بود که در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی و پارسا رضادوست، از کشته‌شدگان خیزش انقلابی ایرانیان، به اتهام کشتن یک نیروی بسیجی به نام روح‌الله عجمیان بازداشت شد.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی حکم به محکومیت ۱۶ نفر در این پرونده داد که از میان آن‌ها، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، ۱۷ دی سال گذشته اعدام شدند.

پیش از این گزارش‌های متعددی درباره شکنجه محمدمهدی کرمی و دیگر متهمان این پرونده برای اخذ اعتراف اجباری از آنان منتشر شده بود.

علاوه بر کرمی و حسینی، جمهوری اسلامی شش نفر دیگر را با نام‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، مجید کاظمی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و میلاد زهره‌وند، در ارتباط با خیزش انقلابی مردم ایران اعدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *