دو بمب‌گذاری در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان؛ شمار کشته‌ها از ۱۰۰ نفر گذشت

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۳

رسانه‌های حکومتی در ایران روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ از وقوع دست‌کم دو انفجار در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در کرمان خبر دادند که بر اثر این انفجارها تا کنون ۱۰۳ نفر کشته و ۱۴۱ نفر زخمی شده‌اند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

معاون استانداری کرمان ساعاتی پس از این دو انفجار اعلام کرد که «این حادثه یک حمله تروریستی» بوده است.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از «برخی از منابع مستقر در کرمان که در صحنه انفجار امروز حضور دارند» نوشت: «در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمبگذاری شده وجود داشت که عامل یا عاملین این حادثه ظاهراً با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند.»

حساب «سپاه سایبری پاسداران» در تلگرام نوشته است که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها در اثر این حادثه «بالاست».

خبرگزاری فارس عصر چهارشنبه ابتدا از شنیده شدن صدای «یک انفجار مهیب» در یکی از محورهای منتهی به گلزار شهدای کرمان خبر داد و سپس خبرگزاری مهر از شنیده شدن «صدای انفجار دوم» خبر داد.

خبرگزاری ایرنا هم نوشته که انفجار اول در ۷۰۰ متری محل دفن قاسم سلیمانی و انفجار دوم در یک کیلومتری محل دفن او رخ داده است.

به نوشته این خبرگزاری، حاضران با شنیدن صدای مهیب انفجار با سرعت در حال ترک خیابان‌های منتهی به گلزار شهدای کرمان هستند. آمبولانس‌ها نیز در حال حرکت به سمت محل انفجار هستند.

روابط عمومی اورژانس کشور در گفت‌وگو با تسنیم محل انفجار اول را در زیرگذر گنبد جبلیه و انفجار دوم را در درگاه قلی‌بیگ اعلام کرده و گفته است: «مصدومان عمدتاً به دلیل ازدحام جمعیت و فرار مردم از صدای مهیب، دچار مصدومیت شده‌اند.»

به گفته رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان، «این حادثه علی‌رغم همه تدابیر امنیتی و ایمنی رخ داده» و اکنون همه حاضران از محل تخلیه شده‌اند.

برنامه چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در این محل در حال انجام بود.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در واکنش به این انفجارها گفته که عوامل به گفته او، این «جنایات» باید «منتظر پاسخ کوبنده و قاطع دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ایران باشند».

احمد وحیدی در توضیح این انفجارها به تلویزیون دولتی ایران گفت: در ساعت سه بعدازظهر «اولین انفجار رخ می‌دهد و هنگامی که باقی زائران به کمک مصدومان می‌آیند انفجار دوم در ساعت ۱۵:۲۰ رخ می‌دهد و تعدادی دیگر از افراد در حادثه دوم دچار حادثه می‌شوند».

به ادعای او، «این جنایت علیه افرادی شد که به‌دنبال عشق خود و اسطوره مقاومت‌شان یعنی حاج قاسم بودند».

تلویزیون حکومتی ایران عصر چهارشنبه خبر داد که هیئت دولت جمهوری اسلامی روز پنجشنبه را «عزای عمومی» اعلام کرده است.

در همین حال، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیامی، این انفجارها را «در ظالمانه بودن و ددمنشی» شوک‌آور خوانده است و با «تسلیت» به رهبران جمهوری اسلامی، گفته که «تروریسم در همه اشکال آن محکوم است».

قاسم سلیمانی ۱۳ دی‌ سال ۹۸ در عراق به فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، کشته شد؛ پس از آن مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از «انتقام سخت» سخن گفته‌اند.

در آستانه چهارمین سالگرد مرگ قاسم سلیمانی، رضی موسوی از قدیمی‌ترین «مستشاران» سپاه پاسداران در سوریه و «از همراهان» قاسم سلیمانی در روز چهارم دی در حمله به منطقه زینبیه دمشق کشته شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی اسرائیل را مسئول این حمله معرفی کرده‌اند و می‌گویند «انتقام» خون او را خواهند گرفت. اسرائیل انجام این حمله را نه تأیید کرده است و نه تکذیب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *