تلاش دوباره علی خامنه‌ای برای تشویق به شرکت در انتخابات: «مخالفت با انتخابات مخالفت با اسلام است»

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۳

در ادامه تلاش رهبر جمهوری اسلامی برای ترغیب رأی‌دهندگان به مشارکت در انتخابات آتی، او روز چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه، بار دیگر با تأکید بر اهمیت شرکت در انتخابات، مخالفت با آن را «مخالفت با جمهوری اسلامی» و حتی «مخالفت با اسلام» خواند.

علی خامنه‌ای که روز چهارشنبه با گروهی از مداحان و شعرای حکومتی دیدار داشت گفت: «انتخابات یک وظیفه است و هر کسی با انتخابات مخالفت کند با جمهوری اسلامی و اسلام مخالفت کرده است.»

در چند انتخاباتی که در سال‌های گذشته در ایران برگزار شده، هر بار از میزان مشارکت رأی‌دهندگان به شکل چشمگیر کاسته شده، اتفاقی که حتی مقامات جمهوری اسلامی هم بارها به آن اشاره کرده‌اند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قرار است حدود دو ماه دیگر در ایران برگزار شود، و خامنه‌ای به پیشواز همین رخداد سیاسی در یک ماه گذشته در هر سخنرانی خود بیشترین تأکید را بر تشویق مردم به شرکت در انتخابات گذاشته است.

او روز دوم دی‌ماه با تأکید بر ضرورت شرکت در انتخابات و برگزاری «باشکوه» این دو انتخابات، خطاب به همه کسانی که «مخاطبانی» دارند گفته بود که «وظیفه‌ دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند».

رهبر جمهوری اسلامی روز ششم دی‌ماه پا را از این نیز فراتر گذاشت و در دیدار با شماری از زنان خواست که همسران و فرزندان خود را «وادار» کنند در انتخابات فعال باشند. وب‌سایت او بعدا واژه «وادار» را در متن سخنرانی به «ترغیب» تغییر داد.

با این حال خامنه‌ای در این سخنرانی‌ها نه به رد صلاحیت گسترده نامزدها اشاره کرده و نه به بی‌اعتنایی حکومت به خواسته‌های مردمی از جمله آزادی پوشش و معرفی و مجازات عاملان و آمران خشونت علیه شهروندان در اعتراضات ۱۴۰۱.

در عوض، او روز چهارشنبه با اشاره‌ای گذرا به پرونده‌های فساد سیاسی و مالی و اقتصادی کلان مدعی شد که «یکی از نقاط قوت نظام اسلامی مبارزه با فساد است».

علی خامنه‌ای گفت: «به محض آن که فسادی در جایی ظاهر می‌شود و دولت و مسئولان قضایی و دیگر بخش‌ها آن مقابله می‌کنند، عده‌ای می‌گویند فساد وجود دارد؛ بله فساد وجود دارد، اما نقطه ضعف تحمل فساد و کمک به آن است و مبارزه با فساد نقطه قوت است.»

ادعای مبارزه با فساد، در «نظام اسلامی» و در دولت ابراهیم رئیسی، در حالی است که پرونده‌های فساد مالی که در سال‌های گذشته برملا شده هر یک از دیگری کلان‌تر شده است؛ به طوری که در پرونده تازه‌ترین نمونه یعنی «چای دبش» صحبت از فساد نزدیک به چهار میلیارد دلار است.

فساد ناشی از رانت و انحصار در واردات با توسل به زد و بندها با نهادهای حکومتی سال‌هاست که یکی از معضلات اقتصادی کشور است؛ به طوری که آخرین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل که اوایل سال جاری میلادی منتشر شد، نشان می‌دهد که ایران در میان ۱۸۰ کشور، از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۴۷ و در کنار دو کشور اوگاندا و افغانستان قرار گرفته است.

همزمان رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در حالی شرکت در انتخابات را امری دینی و مربوط به اسلام توصیف کرده که همین هفته گذشته ده‌ها تن از فعالان سیاسی و مدنی داخل ایران در بیانیه‌ای راه برون‌رفت کشور از بن‌بست بحران‌ها را «تفکیک دین و حکومت» و دست‌ زدن به «نافرمانی مدنی» معرفی کردند.

منابع: وب‌سایت رسمی خامنه‌ای، رادیوفردا/ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *