اعترافات خواندنی؛ استفاده از هواپیماهای مسافربری و باری به عنوان «سپر انسانی» ابتکار قاسم سلیمانی بود

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۳

– عزیز نصیرزاده جانشین فعلی ستادکل نیروهای مسلح (فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰) در چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در مصاحبه با «تسنیم» گفته «سلیمانی در سخت‌ترین شرایط احساس بن‌بست نمی‌کرد» و «در جایی که هواپیمای سی‌-۱۳۰ ما روی باند فرودگاه حلب در تیررس داعش قرار داشت معتقد بود هواپیما باید بنشیند» و نشست!
– «عمدتاً حاج قاسم وقتی می‌خواست به سوریه برود با هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ خلبان قوجاوند می‌رفت…» روز ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۷ این خلبان با محموله گوشت‌های قرمز یخزده از قزاقستان به «اشتباه» بجای فرودگاه «پیام» کرج در فرودگاه نظامی «فتح» سپاه در همان نزدیکی فرود آمد اما به علت کوتاه بودن طول باند متوقف نشد و در نهایت به دیوارهای انتهای فرودگاه و ویلاهای پشت دیوار برخورد کرد. در این سانحه ۱۶ نفر از جمله یک زن کشته شدند.
– در همین مصاحبه نصیرزاده به خاطره‌ای از سیدرضی موسوی مسئول لجستیک سپاه قدس در سوریه پرداخته. وی روایت می‌کند: «یکبار هواپیمای ۷۴۷ نیروی هوایی در دمشق نشسته بود و بارش را که خالی می‌کرد رژیم صهیونیستی فرودگاه دمشق را زد و هواپیمای ما آسیب دید. لذا حدود دو ماه می‌رفتیم تا هواپیما را آماده کنیم و به کشور برگردانیم؛ در آن زمان ایشان به ما خیلی کمک کرد، هم در تأمین قطعات و هم در هماهنگی رفت و آمد نیروها و پشتیبانی کارها».

ترور رضی موسوی مسئول لجستیک «سپاه قدس» در دمشق با چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همزمان شد. هر دوی آنها سال‌ها برای تجهیز گروه‌های شبه‌نظامی همکاری تنگاتنگ داشتند.

خبرگزاری «تسنیم» در رابطه با فعالیت‌های آنها با عزیز نصیرزاده جانشین فعلی ستادکل نیروهای مسلح (فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰) مصاحبه کرده است.

نصیرزاده در این مصاحبه خاطراتی از سلیمانی و موسوی نقل کرده که درواقع اعتراف به نقش آنها در حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه زیر عنوان «محور مقاومت» است. وی در این مصاحبه تأیید می‌کند که قاسم سلیمانی پای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را به جنگ سوریه کشاند. مشارکتی که ادعا شد هدف از آن «دفاع از حرم» است اما اساساً اجرای فرمان علی خامنه‌ای برای حفظ بشار اسد در قدرت با هدف گسترش «عمق استراتژیک» آنهم در بغل گوش اسرائیل بود.

یکی از امتیازاتی که با چراغ سبز خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا برای نیروهای مسلّح در سال‌های اخیر داده شده شریک کردن آنها در منافع معدودی از باندهای مافیایی حکومتی در تجارت‌های سودآور است که اساساً ربطی به مأموریت نیروهای مسلح ندارند.

یکی از این مأموریت‌ها مربوط به واردات چند تُن گوشت یخزده از قزاقستان با هواپیمای باری ۷۰۷ نیروی هوایی ارتش بود. روز ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۷ این هواپیما به «اشتباه» بجای فرودگاه «پیام» کرج در فرودگاه نظامی «فتح» سپاه پاسداران در همان نزدیکی فرود آمد اما به علت کوتاه بودن طول باند متوقف نشد و در نهایت به دیوارهای انتهای فرودگاه و ویلاهای پشت دیوار برخورد کرد. در این سانحه ۱۶ نفر از جمله یک زن کشته شدند و یک نفر که مهندس پرواز بود جان سالم به در برد.

خلبان این هواپیما «غفور قوجاوند» بود که تصاویری از وی در کنار قاسم سلیمانی در چند وبسایت منتشر شده است. اکنون پنج سال بعد از این سانحه، نصیرزاده نقل می‌کند که «عمدتاً سلیمانی وقتی می‌خواست به سوریه برود با هواپیمای این خلبان می‌رفت… این خلبان [قوجاوند] تعریف می‌کرد هر‌موقع حاج قاسم به هواپیما می‌آمد تا به سوریه برود، در کابین می‌نشست و بعد از پشت شانه‌های من را ماساژ می‌داد و می‌گفت شما زحمت می‌کشید و مدت طولانی پرواز می‌کنید… لذا ویژگی‌های خاص اینچنینی حاج قاسم اطرافیانش را جذب می‌کرد.»

پیش از این نیز از سوی چند سپاهی و همچنین یکی از خلبانان شرکت «ماهان ایر» در مورد سوء استفاده قاسم سلیمانی از هواپیماهای مسافربری و باری به عنوان «سپر انسانی» روایت‌های دیگری نقل شده بود.

کاپیتان امیر اسداللهی خلبان هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان خرداد ۱۳۹۹ در یک مصاحبه گفته بود «خرداد سال ۹۲ قرار بود با هفت تُن بار ممنوعه به سمت دمشق پرواز کنیم. علاوه بر بار، تقریباً ۲۰۰ مسافر هم داشتیم که حاج قاسم یکی‌شان بود.»

نصیرزاده در بخش دیگری از این مصاحبه توضیح داد، سلیمانی گروه‌های مختلف «محور مقاومت» افغانستان، یمن، عراق و سوریه و سایر نقاط را که حتا گاهی با هم درگیر بودند به همدیگر وصل کرد و بین آنها اتحاد برقرار کرد.

وی روایت کرده «سلیمانی در سخت‌ترین شرایط احساس بن‌بست نمی‌کرد و در آن موقع مشورتی با نیروی هوایی ارتش داشت که در هر صورت باید به محل‌هایی که محاصره‌‌اند کمک‌های انسان‌دوستانه برسانیم، شاید ما خودمان آنقدر معتقد نبودیم که هواپیماهای سی‌-۱۳۰ تا این میزان مؤثر واقع شوند ولی ایشان این تشخیص را داد و احساس کرد که ما یک ظرفیت‌هایی داریم و الان به درد می‌خورد، چیزی که ما قبلا آن را تجربه نکرده بودیم.»

یکی از این موارد نشستن و برخاستن هواپیماهای باری نیروی هوایی از روی باند فرودگاه حلب در سوریه بود که نیمی از آن در تیررس داعش قرار داشت و احتمال هدف قرار داد هواپیما زیاد بود. نصیرزاده می‌گوید حتا در این شرایط هم سلیمانی «معتقد بود هواپیما باید بنشیند… ما روی کاغذ محاسبه می‌کردیم و می‌گفتیم نباید این پرواز انجام شود و ایشان می‌گفت می‌شود و لذا خودش در هواپیما نشست و این پرواز هم انجام شد.»

اگرچه نصیرزاده در این مصاحبه ادعا کرده پروازهای نیروی هوایی جمهوری اسلامی در سوریه «در راستای فعالیت‌های انسان‌دوستانه و کمک به مظلومین بود و ما کار جنگی انجام نمی‌دادیم» اما پیشینه‌ی این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که قاسم سلیمانی در پوشش هواپیمای مسافربری و باری محموله‌های ممنوعه به سوریه منتقل می‌کرده است.

در همین مصاحبه نیز نصیرزاده به خاطره‌ای از سیدرضی موسوی مسئول لجستیک سپاه قدس در سوریه پرداخته است. وی روایت می‌کند: «یکبار هواپیمای ۷۴۷ نیروی هوایی در دمشق نشسته بود و بارش را که خالی می‌کرد رژیم صهیونیستی فرودگاه دمشق را زد و هواپیمای ما آسیب دید. لذا حدود دو ماه می‌رفتیم تا هواپیما را آماده کنیم و به کشور برگردانیم؛ در آن زمان ایشان [سیدرضی موسوی] به ما خیلی کمک کرد، هم در تأمین قطعات و هم در هماهنگی رفت و آمد نیروها و پشتیبانی کارها.»

معاون ستادکل نیروهای مسلح در ادامه می‌گوید: «رضی موسوی از این دست کارها که هیچوقت گفته نشده زیاد داشته‌اند که در گمنامی انجام می‌داد و من حتی دیدم برخی از همکاران و دوستان سپاهی هم ایشان را نمی‌شناسند در حالی که اینهمه فعالیت کرده بود؛ دلیل‌اش کار در گمنامی این شهید بزرگوار بود که  صفت مردان خدا این است یعنی کارها را نمایشی و برای ویترین انجام نمی‌دهند.»

با وجود این «گمنامی» به نظر می‌رسد سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل به اندازه کافی او را می‌شناختند!

نقش قاسم سلیمانی و سیدرضی موسوی در جنایت علیه مردم سوریه در همدستی با بشار اسد ابعاد پنهان زیادی دارد اما در یکی از این موارد محمود چهارباغی فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در سوریه نقل می‌کند که با اجازه سلیمانی آنقدر روی شهر العیس و شهرک‌های تحت کنترل مخالفان بشار اسد در حومه حلب در سال دی‌ماه  ۱۳۹۹ بمب ریختند تا آنها مجبور شدند شهر را ترک کنند.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *