علی خامنه‌ای از عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ تمجید و کار آنها را «بزرگ» توصیف کرد

By | ۱۴۰۲-۱۰-۲۶

علیرغم انتقادهای جهانی از حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، رهبر جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی به تعریف و تمجید از آنها پرداخت و مدعی شد که آنها «به مجاری حیاتی اسرائیل» ضربه زده‌اند.

گروه حوثی‌های شیعه یمن موسوم به انصارالله که سال‌هاست از حمایت مالی و نظامی چشمگیر جمهوری اسلامی برخوردارند، در آذرماه گذشته به همه شرکت‌های کشتیرانی هشدار داد که اگر با اسرائیل همکاری کنند، در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرند.

یک سخنگوی این گروه با اعلام «ممنوعیت» در خصوص حرکت «تمامی کشتی‌ها» به سمت اسرائیل گفت اگر مواد غذایی و داروهای مورد نیاز به نوار غزه نرسد، کشتی‌هایی که در دریای سرخ به سوی بنادر اسرائیل می‌روند، «صرف‌ نظر از ملیت‌شان، هدف نیروهای نظامی ما قرار می‌گیرند».

پس از هفته‌ها حمله این گروه به کشتی‌های باری، نیروهای آمریکا و بریتانیا در پاسخ به حملات شبه نظامیان حوثی به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن، شامگاه پنج‌شنبه هفته گذشته در عملیات مشترکی ده‌ها موضع این شبه نظامیان را هدف حمله قرار دادند.

سپس، رئیس‌‌ جمهور آمریکا اعلام کرد که واشینگتن به ایران یک «پیام خصوصی» درباره حوثی‌ها و حملات آنها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ رسانده است، پیامی که وزیر خارجه ایران دریافتش را تأیید کرد، اما گفت که موضع حوثی‌ها همچنان تداوم حملات‌شان در دریای سرخ تا پایان جنگ غزه است.

علی خامنه‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه، برای امامان جمعه سراسر کشور در تهران سخنرانی می‌کرد، در اظهاراتی که به نظر می‌رسد پاسخی به همین رخدادها باشد از اقدامات حوثی‌های شیعه تعریف و تمجید و دعا کرد که «مجاهدت و مقاومت» آنها «تا زمان پیروزی ادامه پیدا کند».

او گفت: «کاری که آنها در پشتیبانی از مردم غزه انجام دادند درخور تحسین است. این‌ها به مجاری حیاتی رژیم صهیونیستی ضربه زدند،… از آمریکا نترسیدند.»

اظهار نظر علی خامنه‌ای یادآور گفته او درباره گروه افراطی حماس در واکنش به حمله‌اش به خاک اسرائیلدر روز ۱۵ مهرماه گذشته است که گفت «ما پیشانی و بازوی طراحان» این حمله را «می‌بوسیم و به آنها افتخار می‌کنیم».

گروه حماس توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا گروه تروریستی اعلام شده، اما از حمایت قابل توجه حکومت در ایران برخوردار است.

«حضور مردم در انتخابات هم وظیفه است و هم حق»

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه برای چندمین‌بار در ماه جاری بار دیگر بر حضور مردم در انتخابات اسفندماه آینده تأکید کرد و آن را «هم وظیفه و هم حق» آنها دانست.

رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی به انتخاب رهبر هم اشاره کرد و گفت که مردم «حق دارند» در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کرده و کسانی را که قرار است جانشین او را انتخاب کنند خود تعیین کنند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در حالی قرار است روز ۱۱ اسفند در ایران برگزار شود که کاهش شدید مشارکت در انتخابات پیشین مجلس و ریاست‌ جمهوری، به‌ دنبال اعتراض‌های سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۱، آشکارا موجب نگرانی مقامات حکومتی به‌ویژه علی خامنه‌ای شده است.

او در چند مناسبت مختلف، این انتخابات را «بسیار مهم» خوانده، در دیدار با زنان از آنها خواسته که «همسران و فرزندان خود را به فعالیت در انتخابات وادار کنید» و در نهایت مدعی شده که «مخالفت با انتخابات مخالفت با اسلام است».

با این حال، رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی‌ها نه به رد صلاحیت گسترده نامزدها اشاره کرده، نه به بی‌اعتنایی حکومت به خواسته‌های مردمی از جمله آزادی پوشش و مشکلات معیشتی و معرفی و مجازات عاملان و آمران خشونت علیه شهروندان در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، سایت خامنه‌ای، رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *