واکنش شدید پاکستان به حمله موشکی؛ سفیر جمهوری اسلامی اجازه ورود ندارد

By | ۱۴۰۲-۱۰-۲۷

مقامات پاکستان ایران را به کشتن دو کودک در یک حمله موشکی در خاک خود متهم کردند و آن “نقض غیرقانونی” حریم هوایی خواندند. پاکستان می‌گوید سفیر ایران اجازه بازگشت ندارد و تمام تماس‌های آتی سطح بالای دیپلماتیک لغو خواهند شد.

وزارت خارجه پاکستان امروز چهارشنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی‌ماه) اعلام کرد به دلیل حمله موشکی ایران به خاک پاکستان که منجر به کشته شدن دو کودک شده است، نماینده ایران در اسلام آباد را به دلیل “نقض بی‌دلیل” حریم هوایی این کشور احضار کرده است. این وزارتخانه گفت: «نقض حاکمیت پاکستان کاملا غیرقابل قبول است و ممکن است عواقب جدی داشته باشد.»

بر اساس آخرین خبرها، وزارت امور خارجه پاکستان در پی اولین بیانیه خود، در همین روز اعلام کرد که پاکستان روز چهارشنبه سفیر خود را از ایران فراخوانده است و مانع از بازگشت سفیر تهران به اسلام‌آباد می‌شود.

به گزارش رویترز، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گفت: «نقض بی‌دلیل و آشکار شب گذشته حاکمیت پاکستان توسط ایران، نقض قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور ملل متحد است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات پاکستان می‌گویند، در این حمله موشکی دو کودک کشته و سه دختر زخمی شدند. وزارت خارجه پاکستان هیچ اطلاعاتی درباره محل وقوع این حمله ارائه نکرده است.

با این حال، کاربران در پلتفرم‌های آنلاین از انفجارهایی در استان بلوچستان در غرب پاکستان خبر دادند که با ایران مرزی نزدیک به هزار کیلومتر دارد. رسانه‌های پاکستانی از شهر پنجگور نام برده‌اند.

تاکنون واکنشی از سوی مقامات جمهوری اسلامی به این اتهامات نشان داده نشده است. با این حال، خبرگزاری دولتی ایران، نورنیوز، در شبکه‌‌های اجتماعی اکس (توییتر سابق) گزارش داد که این حمله دو مقر مهم گروه جهادی سنی “جیش العدل” در کشور همسایه را هدف قرار داده است. گفته شد که این مقرها “توسط موشک‌ها و پهپادها” نابود شده‌اند.

جنبش “جیش العدل” با صدور بیانیه‌ای، حمله پهپادی و موشکی به محل استقرار نیروهای خود را تایید کرده است. جمهوری اسلامی این گروه سنی‌مذهب را جدایی‌خواه می‌داند و آن را “جیش الظلم” می‌خواند.

“جیش العدل” در سال ۲۰۱۲ توسط اعضای سابق یک جنبش تندرو سنی‌مذهب تأسیس شد. در سال‌های اخیر، این گروه حملات متعددی را در ایران انجام داده و جمهوری اسلامی این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است. در ماه گذشته دسامبر، این گروه مسئولیت حمله‌ای به قرارگاه پلیس در شهر راسک واقع در جنوب شرقی ایران را بر عهده گرفت که ۱۱ کشته به بر جای گذاشت.

پاکستان و ایران بارها یکدیگر را متهم می‌کنند که به نیروهای افراطی اجازه می‌دهند از خاک خود به کشور دیگر حمله کنند. با این حال، به ندرت پیش آمده که هر دو طرف به طور رسمی در این مورد اظهارنظر کرده باشند.

وزارت خارجه پاکستان روز چهارشنبه گفت که “اقدام غیرقانونی” ایران به ویژه نگران‌کننده است، زیرا “کانال‌های ارتباطی متعدد” بین دو کشور وجود دارد.

این وزارتخانه افزود: «پاکستان همواره گفته است که تروریسم یک تهدید مشترک برای همه کشورهای منطقه است که نیاز به اقدام هماهنگ دارد.» در این بیانیه آمده است: «این گونه اقدامات یکجانبه با روابط حسن همجواری سازگار نیست و می‌تواند اعتماد دوجانبه را به شدت تضعیف کند.»

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی کوتاه پیش از این حمله، اهدافی را در عراق و سوریه بمباران کرده بود. سپاه پاسداران ادعا کرد یک “ستاد جاسوسی” سرویس مخفی اسرائیل موساد را در حومه اربیل، پایتخت اقلیم خودمختار کردستان عراق منهدم کرد. علاوه بر این، راکت‌ها به محل ملاقات فرماندهان شبه‌نظامیان جهادی دولت اسلامی (داعش) در سوریه شلیک شده است.

این حملات سپاه پاسداران در اقلیم کردستان، با واکنش شدید مقامات عراق روبرو شد.

شکایت عراق به شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق درباره حمله سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به اربیل گفته است که “این حمله اقدام خصمانه واضحی علیه عراق بود”.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، السودانی افزود: «این حمله تحول خطرناکی است که روابط قوی عراق و ایران را تضعیف می‌کند.»

وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که روز سه‌شنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی‌ماه) به دلیل حمله موشکی جمهوری اسلامی که افراد غیر نظامی را در شهر اربیل هدف قرار داده و موجب جان باختن غیر نظامیان بی‌گناه و زخمی شدن افراد دیگر و آسیب دیدن اموال عمومی و خصوصی شده، از ایران به شورای امنیت و سازمان ملل شکایت کرده است.

این بیانیه می‌افزاید که این شکایت‌ها در دو نامه، یکی به دبیرکل سازمان ملل و دیگری به رئیس شورای امنیت از طریق نمایندگی دائم عراق در نیویورک تحویل داده شده و در آنها تأکید شده که این حملات نقض آشکار حاکمیت ارضی عراق و امنیت ملت عراق است.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، حمله موشکی به اربیل را “غیرقابل توجیه” خوانده و تأثر خود را در مورد کشته و زخمی شدن دست کم ۱۰ غیرنظامی ابراز کرده است.

سفیر ایران در سازمان ملل: حملات با رعایت کامل تعهدات بین‌المللی بوده

در حالی که عراق به شورای امنیت و سازمان ملل بابت حمله روز گذشته ایران شکایت کرده، ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل اجرای این عملیات را حق خود دانسته است.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحده در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و سفیر فرانسه بعنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشته‌ است که «یک مرکز جاسوسی مورد استفاده گروه‌های تروریستی ضد ایرانی مرتبط با رژیم اسرائیل در اربیل، منطقه کردستان عراق، هدف قرار گرفت. این مرکز به عنوان پایگاهی برای عملیات اطلاعاتی و خرابکارانه در ایران بوده است.»

سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل می‌افزاید: «عملیات ضد تروریستی جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب با هدف قرار دادن دقیق پایگاه‌های گروه‌های تروریستی و رعایت کامل تعهدات بین‌المللی ایران به ویژه حقوق بشردوستانه بین‌المللی انجام گرفته است.»

مقامات عراق این ادعاهای جمهوری اسلامی را رد می‌کنند و کمیته‌ای برای اثبات “دروغ بودن” ادعاهای جمهوری اسلامی تشکیل داده‌اند.

در یک بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است، نخست‌وزیر عراق تصمیم گرفت کمیته‌ای به ریاست مشاور امنیت ملی برای تحقیق درباره این حمله و گردآوری اطلاعات برای حمایت از موضع بین‌المللی دولت، ارائه شواهد و اطلاعات دقیق تشکیل دهد و متعاقبا نتایج این تحقیقات برای تنویر افکار عمومی عراق و جهان نسبت به حقایق و “اثبات دروغ بودن ادعاهای نهادهای پشت این اقدامات محکوم شده اعلام خواهد شد”.

مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، با انتشار بیانیه‌ای درباره حمله موشکی صبح امروز سپاه به اربیل گفت: «همگان می‌دانند که اربیل از سال ۲۰۲۰ تا به الان از جانب سپاه و نیروهای هم‌پیمان آن ده‌ها بار مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفته و این حملات نشان‌دهنده ظلم آشکار علیه ملت کرد است.»

بارزانی در بیانیه خود تأکید کرد، افرادی که پشت این حملات هستند به خوبی می‌دانند که تهمت‌ها، بهانه‌ها و ادعاهایشان بی‌اساس است و این تجاوزها و ظلم‌هایی که بر اربیل و مردم اقلیم کردستان عراق روا می‌دارند برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات خودشان است.

بر اساس آخرین خبرها، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در اعتراض به حملات موشکی ایران به شهر اربیل کردستان عراق، دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس را لغو کرده است.

دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *