فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا: ایران مستقیماً در حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها دست دارد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۲

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه اعلام کرد که ایران مستقیماً در حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها دست دارد.

دریادار برد کوپر روز دوشنبه دوم بهمن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت ایران در حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها در طول جنگ اخیر در غزه، به صورت «خیلی مستقیم» دخالت دارد.

او حاضر نشد به این پرسش پاسخ دهد که آیا جمهوری اسلامی حملات انفرادی حوثی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن را هدایت کرده است، اما اذعان کرد که حملات مربوط به ایران از تهدیدهای پیشین این کشور که محدود به خلیج فارس و تنگه هرمز بود به آب‌های سراسر خاورمیانه گسترش یافته است.

ایران و گروه حوثی‌ها که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، هنوز واکنشی به اظهارات فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین نشان نداده‌اند.

حوثی‌ها یک گروه شبه‌نظامی شیعه هستند که از سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن، را در کنترل خود دارند و از سال ۲۰۱۵ با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که از دولت تبعیدی یمن حمایت می‌کنند، در جنگ هستند.

این گروه از دو ماه پیش و در حمایت از گروه افراطی حماس که با اسرائیل در حال جنگ است، دست‌کم ۳۴ حمله به کشتی‌ها از طریق آبراه‌های منتهی به کانال سوئز در مصر انجام داده است.

گروه حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و آمریکا قرار دارد. حوثی‌های یمن نیز اخیرا بار دیگر به فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده افزوده شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا در روزهای اخیر هفت حمله هوایی به پایگاه‌های نظامی حوثی‌ها انجام داده است.

منابع یمنی روز یکم بهمن اعلام کردند که در سلسله‌حملات مشترک هوایی آمریکا و بریتانیا علیه اهداف متعلق به حوثی‌ها، تا کنون «بیش از ۷۵ تن» کشته شده‌اند.

پس از این حملات و افزایش گشت‌زنی‌های دریایی آمریکا و متحدانش در منطقه، به نظر می‌رسد که حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها کاهش یافته است. با این حال پیامدهای حملات اخیر این گروه بر اقتصاد جهانی ادامه دارد، زیرا بسیاری از کشتی‌ها مجبور به دور زدن مسیر اصلی و طولانی کردن راه خود از جنوب آفریقا شده‌اند.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در گفتگوی امروز خود ضمن اشاره به «گسترش تهدید نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران و توزیع تسلیحات این کشور از دریای سرخ تا آن سوی اقیانوس هند» تأکید کرد: «ایالات متحده، ایران را مسئول حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین به کشتی‌ها می‌‌داند.»

دریادار کوپر با تکرار مواضع اخیر کشورهای غربی گفت: «ایران آشکارا [گروه‌های نیابتی] را تأمین مالی و مجهز می‌کند و به آن‌ها آموزش می‌دهد.»

او حملات اخیر به کشتی‌ها در خاورمیانه را بدترین حملات از زمان به اصطلاح «جنگ تانکرها» در دهه ۱۹۸۰ اعلام کرد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ف.ع/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *