آمریکا پیش از انفجارهای کرمان به ایران هشدار داده بود؛ «منابع آگاه ایرانی» تکذیب کردند

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۶

مقام‌های آمریکایی می‌گویند پیش از حمله به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، ایالات متحده در یک «پیام خصوصی» به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» قصد انجام «حمله تروریستی» در ایران را دارد.

این در حالی است «منابع آگاه ایرانی» در گفت‌وگو با ایرنا هشدار اطلاعاتی واشینگتن به تهران درباره انفجارهای کرمان را رد کردند.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه ۵ بهمن در اظهاراتی که به صورت کتبی در اختیار رادیوفردا قرار گرفت، اعلام کرد که این اقدام واشینگتن بر اساس سیاست «هشدار دادن» آمریکا در این زمینه بوده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، به رادیوفردا گفت: «پیش از حمله تروریستی داعش در سوم ژانویه (۱۳ دی) در کرمان، دولت آمریکا یک هشدار خصوصی به ایران مبنی بر وجود تهدید تروریستی در داخل مرزهای ایران ارسال کرد.»

رادیو فردا مطلع شده است که هشدار خصوصی آمریکا به مقام‌های ایرانی بیشتر از یک هفته قبل از حمله به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در شهر کرمان داده شده بود.

مقام آمریکایی در ادامه توضیح خود افزود: «دولت ایالات متحده یک سیاست دیرینه «وظیفه هشدار دادن» را دنبال کرد که در همه دولت‌های آمریکا برای هشدار به دیگر دولت‌ها در برابر تهدیدات مرگبار بالقوه اجرا شده است.»

او تأکید کرد: «ما این هشدارها را تا حدی به این دلیل ارائه می‌کنیم که نمی‌خواهیم شاهد از دست رفتن جان بی‌گناهان در حملات تروریستی باشیم.»

واکنش‌ها در ایران

این در حالی است که «منابع آگاه ایرانی» در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا، گزارش‌ها در خصوص «هشدار اطلاعاتی واشینگتن به تهران درباره حمله» کرمان را رد کردند.

یک منبع آگاه دیپلماتیک روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا، گزارش وال استریت جورنال مبنی بر هشدار اطلاعاتی آمریکا به ایران پیش از وقوع انفجارهای کرمان را «رد کرد.»

یک مقام آگاه امنیتی نیز در این زمینه به ایرنا گفته است: «اگر پیامی امنیتی از سوی آمریکا رد و بدل شده باشد، با هدف در امان ماندنش از پاسخ ایران بوده است.»

در جریان دو «انفجار انتحاری» در روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه‌ در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در شهر کرمان بیش از ۹۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

یک روز پس از این انفجارها، «داعش خراسان» که شاخه‌ای از گروه «دولت اسلامی» است، مسئولیت انجام آنها را بر عهده گرفت.

روز پنجشنبه، روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال گزارش داد که مقامات آمریکایی گفتند که پیش از این حمله، واشینگتن مخفیانه به ایران هشدار داده بود که داعش در حال آماده شدن برای انجام حمله تروریستی در اوایل ماه جاری میلادی است.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی گفتند که اطلاعات ارسال شده به ایران در مورد موقعیت مکانی و زمان ارسال آن قدر کافی و به موقع بود که تهران می‌توانست برای خنثی کردن این حمله یا کاهش تلفات آن اقدام کند.

با وجود این هشدار، ایران نتوانست از بمب‌گذاری‌های انتحاری در شهر کرمان در جنوب شرقی ایران جلوگیری کند.

در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی در لفاظی‌های مرسوم خود، آمریکا و اسرائیل را در این زمینه متهم کردند که این اتهام فورا از سوی واشینگتن رد شد.

مقامات آمریکایی اعلام نکردند که از چه کانال هایی برای هشدار دادن به ایران استفاده کردند.

پس از حمله به سفارت آمریکا در تهران، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شده است.

بر اساس گزارش وال استریت جورنال و رادیو فردا؛ م.ت/ع.م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *