علی خامنه‌ای خواستار توقف رشد نقدینگی در ایران شد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۰

علی خامنه‌ای در دیدار با فعالان اقتصادی خواستار توقف یا کاهش رشد نقدینگی در ایران شد و ادعا کرد نارضایتی‌های تولیدکنندگان، «نشان‌دهندهٔ عمل نکردن دولت به تذکرات» او در سال گذشته است.

رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه، در دیدار با «حدود هزار نفر از فعالان اقتصادی» گفت «موانع درون دولتی»‌ که برای فضای کسب‌وکار به وجود آمده باید با «تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور و مدیریت معاون اول» برطرف شود.

او در صحبت‌های خود به محتوای «تذکرات» سال گذشته‌اش یا مواردی که باید دولت ابراهیم رئیسی در مورد آن‌ها «تصمیم‌گیری» کند، اشاره‌ای نکرد.

خامنه‌ای با وجود این انتقادها گفت: «کاهش و توقف رشد نقدینگی سیاست درستی است و تلاش‌های دولت در این زمینه تا حدی موثر بوده است.»

نظر رهبر جمهوری اسلامی در مورد کنترل نقدینگی در حالی است که نرخ دلار آمریکا در معاملات امروز بازار غیررسمی ارز ایران، به بیش از۵۹ هزار تومان رسید.

بر اساس گزارش‌ها از ایران، یورو نیز روز سه‌شنبه به بیش از ۶۴ هزار تومان و پوند بریتانیا هم نزدیک به ۷۵ هزار تومان در معاملات امروز بازار آزاد ایران معامله شدند.

ارزش پول ملی ایران از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی معرفی می‌شود، ۱۵ درصد سقوط کرده است.

مقام‌های دولتی و رسانه‌های نزدیک به حکومت اواخر دی ماه وعده دادند با فروکش کردن «التهاب‌های منطقه‌ای» نرخ ارز در ایران پایین می‌آید، اما از آن زمان تا به حال به دنبال افزایش تنش‌ها، بهای ارزهای خارجی در ایران سیر صعوی مداوم داشته است.

رشد بی‌رویه نقدینگی، از جمله عوامل مهم در افزایش میزان تقاضا برای کالاها و خدمات و در نتیجه افزایش تورم به حساب می‌آید.

آن‌طور که اعلام بانک مرکزی ایران اعلام کرده، حجم نقدینگی تا پایان مهر ماه سال جاری به ۷ هزار و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنرانی امروز خود همچنین خواستار حل اختلافات میان بخش دولتی و خصوصی شد و محدودیت‌های ایجاد شده برای بخش خصوصی را «تحریم‌ها و کم‌کاری برخی دولت‌های گذشته» عنوان کرد.

او به دهه ۹۰ خورشیدی در ایران که دو سال اول آن را محمود احمدی‌نژاد و هشت سال بعدی را حسن روحانی، رئیس‌جمهور بودند، اشاره و آن را دهه‌ای معرفی کرد که «خیلی پیشرفت خوبی برای ما نبود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *