تشدید فشار بر خانواده‌های دادخواه برای «دریافت دیه و امضا ختم پرونده» معترضان کشته شده

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۲

خانواده‌های دادخواه: «خون و هدف» معترضان کشته شده را با پول و حکومت معامله نمی‌کنیم

خانواده‌های تعدادی از معترضان کشته شده در جریان خیزش سراسری از تشدید فشار دستگاه‌های حکومتی خبر می‌دهند و می‌گویند که نیروهای حکومتی آنها را برای «دریافت دیه» و «ارایه امضا» که به ختم پرونده منجر خواهد شد، تحت فشار و تهدید قرار داده‌اند. این خانواده‌های دادخواه تاکید کردند که هرگز از دادخواهی دست بر‌نمی‌دارند و حاضر نیستند «خون و هدف» فرزندان خود را با «پول» معامله کنند.

افزایش فشار دستگاه‌های حکومتی بر خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده برای «دریافت دیه» و «امضایی که به بسته شدن پرونده کشته شدن این معترضان منجر می‌شود» در آستانه سفر چهاردهم بهمن ماه ندا الناشف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران صورت گرفته است.

با این حال مشخص نیست که این فشارها با این سفر ارتباط مستقیمی دارد یا دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی جمهوری اسلامی اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

فاطمه حیدری، خواهر دادخواه جواد حیدری معترض کشته شده در قزوین، افزایش فشار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی بر تعدادی از خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده را تایید کرد.

خواهر دادخواه جواد حیدری به تشدید فشارها بر خانواده دادخواه محمدرضا اسکندری، معترض کشته شده در شهر پاکدشت استان تهران اشاره کرد و در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «بیش از یک سال است که محمدرضا اسکندری را با گلوله جنگی کشتند و در تمام این مدت خانواده‌‌اش را اذیت کردند و حتی نگذاشتند برای محمدرضا سالگرد بگیرند» اما «حالا فشار می‌آوررند که بیایید امضا کنید و پول دیه‌ بگیرید.»

او همچنین از خانواده میلاد سعیدیان‌جو، معترض کشته شده در ایذه را به عنوان یکی دیگر از خانواده‌های دادخواه نام برد که تحت چنین فشارهایی قرار دارند.

فاطمه حیدری نوشت: میلاد سعیدیان‌جو را با گلوله‌ جنگی کشتند. خانواده‌اش رو بر سر مزار میلاد کتک زدند و بازداشت‌شان کردند. توی خیابان تهدید جانی شدند» و «زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد را بارها زندانی و از محل کارش اخراج کردند» اما «حالا امروز تلفن زده‌اند که باید بیایید امضا کنید و دیه بگیرید.»

همزمان برادر میلاد سعیدیان‌جو، از معترضان کشته شده در شهر ایذه استان خوزستان، با انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی تشدید فشار بر خانواده خود برای «دریافت دیه» و «امضا» برای ختم پرونده کشته شدن او را تایید کرد اما گفت که خانواده سعیدیان‌جو هرگز حاضر به دریافت یه نمی‌شوند.

امید سعیدیان‌جو در صفحه اینستاگرام خود عکسی از پیکر بی‌جان برادر خود میلاد سعیدیان‌جو پس از کشته شدن به‌دست نیروهای حکومتی منتشر کرد و او را «شهید راه آزادی» خواند.

امید سعیدیان‌جو نوشت: «ما خانواده میلاد سعیدیان‌جو بارها اعلام کردیم به دنبال تقاص قاتلین هستیم» و «حتی اگر هزاران گرفتاری مالی هم داشته باشیم پول خون به نا حق ریخته میلاد را نمی‌گیریم.»

برادر میلاد سعیدیان‌جو تاکید کرد که «خون به نا حق ریخته شده میلاد هیچ وقت با پول معامله نخواهد شد.»

همزمان خانواده دادخواه حامد سلحشور، یکی دیگر از کشته‌شدگان خیزش سراسری در ایذه نیز در اینستاگرام نوشتند: «تمام ثروت ما آن نگاه پاکت بود که از دستش دادیم و تا زنده‌ایم فراموش نمی‌کنیم.»

نرگس شهپرنیا، خواهر دادخواه رضا شهپرنیا از معترضان کشته شده در کرمانشاه، در صفحه اینستاگرام خود با تاکید بر اینکه «پا پول و دیه نمی‌گیریم، ما پول خون نمی‌گیریم»، نوشت: «خون به ناحق ریخته شده رضا هیچ وقت با پول معامله نمی‌شود و نخواهد شد.»

خواهر دادخواه رضا شهپرنیا تاکید کرد که این خانواده دادخواه حاضر به دریافت دیه و امضای ختم پرونده کشته شدن این معترض جوان نیستند بلکه به دنبال شناسایی و معرفی و مجازات نیروهای حکومتی‌اند که در کشتار فرزندشان نقش داشته‌اند.

رضا شهپرنیا، معترض ۲۳ ساله روز ۲۹  شهریور ۱۴۰۱ در نخستین روزهای خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی در کرمانشاه هنگام حضور در اعتراضات خیابانی از فاصله نزدیک هدف شلیک سلاح ساچمه‌زن نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامیقرار گرفت و کشته شد.

امین و شبنم اسکندری، پدر و خواهر دادخواه محمدرضا اسکندری از معترضان کشته شده در خیزش سراسری نیز با انتشار متنی در اینستاگرام و شبکه اجتماعی اکس، از تشدید فشار نیروهای حکومتی برای «دریافت دیه» خبر دادند و گفتند که به هیچ عنوان حاضر به دریافت پول خون این جوان معترض نیستند.

پدر دادخواه محمدرضا اسکندری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ما پول و دیه نمی‌گیریم، ما پول خون نمی‌گیریم، ما دیه نمی‌گریم.»

او خطاب به مقام‌های حکومتی نوشت: «آن پول مبارک سفره‌هایتان باشد» اما «ما با جان شیرین محمدرضا، هدف و جوانیش، معامله نمی‌کنیم .محمدرضا یک قهرمان است.»

محمدرضا اسکندری، جوان ۲۵ ساله، نیز شب ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری و در جریان اعتراضات خیابانی شهر پاکدشت استان تهران با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد.

در همین حال لیلا مهدوی، مادر دادخواه سیاوش محمودی، نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از این نوجوان کشته شده به‌دست نیروهای حکومتی، نوشت: «تا آخرین نفس از خون به ناحق ریخته‌ات نخواهم گذشت.»

لیلا مهدوی افزود: خون دل خوردم تا بزرگ شوی. به این راحتی از خونت نخواهم گذشت. یک جان دارم آن هم فدای راه پسرم و میهنم.»

مادر دادخواه سیاوش محمودی همچنین خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «بین من و شما، سیلابی از خون است.»

دستگاه‌های حکومتی در ایران از چند ماه پیش بر شدت فشارها بر خانواده‌های دادخواه افزوده‌اند و علاوه بر «منع برگزاری مراسم سالگرد معترضان کشته شده»، در مرداد و شهریور همزمان با سالگرد مهسا امینی و آغاز خیزش سراسری، بر شتاب بازداشت خانواده‌های دادخواه افزودند و ده‌ها نفر از اعضای معترضان کشته شده را احضار و بازداشت کردند.

در حال حاضر تعدادی از خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ و خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ همچنان زندانی‌اند یا تحت بازداشت موقت قرار دارند.

منوچهر بختیاری، پدر دادخواه پویا بختیاری معترض کشته شده در اعتراضات آبان ۹۸، که نزدیک به دو سال است زندانی شده به تازگی حکم حبس سنگین دیگری نیز دریافت کرده است.

ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری نیز بیش از یک سال و نیم است که بازداشت شده و دستگاه قضایی او را به اتهام اصرار بر دادخواهی به زندان زنجان تبعید کرده است.

ماشاالله کرمی، پدر دادخواه محمدمهدی کرمی معترض اعدام شده، نیز از سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه در بازداشت به‌سر می‌برد.

از آغاز شکل‌گیری جمهوری اسلامی در ایران تاکنون سوابق متعددی از اعمال فشار، بازداشت و زندانی کردن خانواده‌های مخالفان و معترضان کشته شده ثبت شده است و حتی در مواردی بستگان دادخواه زندانیان سیاسی اعدام شده نیز سال‌ها زندانی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *