هشدار علی خامنه‌ای نسبت به «تردید، تأمل و تعلل» در بین «خواص»

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۶

علی خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۶ بهمن طی یک سخنرانی برای همافران نیروی هوایی ارتش، در مورد دچار شدن افرادی که او از آنها با عنوان «خواص» یاد کرد به «تردید، تأمل و تعلل» ابراز نگرانی کرده و گفت که «امروز جبهه دشمن برای خواص برنامهٔ خاص دارد.»

رهبر جمهوری اسلامی در مورد تعریف خود از «خواص» نیز توضیح داد که منظور او «آدم‌های مثلاً باسواد دانشمند» نیست و افزود که «خواص یعنی آدم‌های نام و نشان دار … که تابع جَوّ نیستند.»

او که خطاب به فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش سخن می‌گفت، اظهار کرد که «امروز جبهه دشمن برای خواص برنامهٔ خاص دارد، برای خواص در کشور خود ما و در خیلی از جاهای دیگر برنامه دارند، اینها را دچار تردید کنند، دچار تأمل کنند، دچار تعلل کنند، … اینها را جذب کنند برای اینکه در بزنگاه‌ها، در نقاط حساس، در آن جایی که لازم است که یک اقدامی انجام بدهند، انجام ندهند و آن شتابدهندگی‌ای که از خواص متوقع است، آن صورت نگیرد.»

علی خامنه‌ای سپس افزود که «اینها می‌توانند برای پرشور کردن انتخابات پیش رو نقش‌آفرینی کنند. اینها می‌توانند در موارد حساس برای کشور کار انجام بدهند… این‌ها بایستی جهت عمومی حرکت جامعه را حفظ کنند و نگذارند این حرکت دچار انحراف بشود. اگر خواص جامعه از این وظیفه غفلت بکنند، حوادثی که پیش خواهد آمد، ضربه‌های تاریخی به ملتها می‌زند.»

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همزمان انتخابات مجلس خبرگان رهبری که قرار است روز ۱۱ اسفند برگزار شود، اولین انتخابات در ایران پس از سرکوب اعتراضات سراسری سال گذشته است.

شواهد نشان می‌دهد که اکنون چالش حکومت برای مشارکت در انتخابات محدود به مخالفان، اقشار خاکستری و اصلاح‌طلبان نیست بلکه شامل طیفی از طرفداران حکومت هم می‌شود که اصطلاحاً به‌عنوان «خودی‌ها» توصیف می‌شوند.

رهبر جمهوری اسلامی اما توضیح بیشتری در مورد علت تأکید و تمرکز سخنرانی خود بر موضوع «تردید خواص» در سخنرانی ویژه برای فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش نداد.

در روزهای اخیر با ادامه حملات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به نظامیان آمریکایی در منطقه، بحث حمله احتمالی هوایی به خاک ایران در میان برخی سیاستمداران آمریکایی بالا گرفته و یک روز پیش از سخنرانی روز دوشنبه علی خامنه‌ای، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به این که آمریکا قصد دارد حملات بیشتری علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در خاورمیانه انجام دهد، حاضر به رد کردن احتمال حمله آمریکا به داخل ایران نشد.

ابراز نگرانی رهبر جمهوری اسلامی نسبت به وضعیت «خواص» در حکومت خود، مسبوق به سابقه است و او روز ۲۶ مرداد امسال هم در اولین دیدارش با فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران پس از اعتراضات سراسری پارسال، آنان را از «لغزش» و «به زمین خوردن» احتمالی برحذر داشت.

علی خامنه‌ای در جریان اعتراضات گسترده مردمی پارسال علیه حکومت نیز، همواره درباره وضعیت «خواص» هشدار داده بود.

در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی»، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، حمید اباذری، مشاور فرمانده کل سپاه، اذعان می‌کند که فرماندهان ارشد و «مسئولان درجه یک نظام» مقابل رهبر جمهوری اسلامی «ایستادند».

در دی‌ماه گذشته و در جریان اعتراضات گسترده آن سال، غلامحسین غیب‌پرور، جانشین علی خامنه‌ای در قرارگاه زمینی امام علی، طی یک سخنرانی، با تأکید بر این که «نباید در چنین شرایطی دچار تردید شویم» از «دستگاه دیپلماسی» به دلیل عدم «برخورد انقلابی» و از «برخی خواص» به دلیل «سکوت» و «تنها گذاشتن انقلاب» در اعتراضات اخیر شکایت کرد.

این گونه اظهارات که در آن روزها بارها تکرار شد، در حالی مطرح شد که پیشتر در بخشی از بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس که توسط گروه هکری «بلک‌ریوارد» هک شده بود، آمده بود که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از نزدیک‌ترین افراد به خود، گلایه کرده بود «که چرا برخی خواص سکوت کردند؟»

با استفاده از ایسنا و گزارش‌های رادیو فردا؛ پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *