ندا الناشف، معاون کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، در «سکوت کامل» به ایران سفر کرد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۸

با وجود اعتراض‌ها و انتقادها درباره برنامه سفر ندا الناشف، معاون کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، دفتر حقوق بشر سازمان ملل انجام سفر او به ایران را تایید و اعلام کرد که خانم الناشف با مقامات جمهوری اسلامی در ایران دیدار کرده است.

راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، در ای‌میلی به رادیو فردا تایید کرد که «معاون کمیساریای عالی به سفر خود به ایران پایان داد» و اکنون در سفر دیگری در قطر به سر می‌برد.

خانم شامداسانی به رادیو فردا گفت: «به طور کلی، قرار بود این بازدید بر روی تعامل مستقیم در سطح بالا با مقامات دولتی و نهادها متمرکز باشد تا تعامل عمومی. ما معمولاً درباره بازدیدهایی از این دست اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم.»

پیشتر اعلام شده بود که خانم الناشف در روزهای ۱۳ تا ۱۶ بهمن‌ به ایران سفر می‌کند.

شامداسانی به صدای آمریکا نیز گفت که خانم الناشف بر اساس همین تاریخ به ایران سفر کرد.

این در حالی است که هیچ رسانه‌ای در ایران درباره چنین سفری اطلاع‌رسانی نکرده است.

همچنین مشخص نیست که این مقام بلندپایه سازمان ملل متحد با چه مقام یا مقام‌هایی در ایران دیدار داشته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل افزود که از نگرانی‌های گروه‌های حقوق بشر در مورد سوءاستفاده‌های تبلیغاتی مقام‌های تهران از این سفر آگاه است، اما مطمئن است که این امر کار سازمان ملل را تضعیف نخواهد کرد.

پیشتر اعلام شده بود که خانم الناشف برای بررسی «اعدام» و «حقوق زنان» در ایران دیدارها و گفت‌وگوهایی را انجام می‌دهد؛ دو موضوع حساسی که در دهه‌های گذشته همواره در پرونده‌های حقوق بشری ایران مطرح بوده است.

ایران به‌نسبت جمعیت خود بیشترین آمار موارد اجرای حکم اعدام در جهان را ثبت می‌کند و نقض حقوق زنان از سوی جمهوری اسلامی به حدی رسیده که یکی از گسترده‌ترین اعتراضات سراسری را در سال گذشته در ایران به راه انداخت.

رسانه‌های دولتی ایران خبر داده بودند که قرار است دیدارهایی میان الناشف و مقام‌های جمهوری اسلامی صورت گیرد، اما هیچ گزارشی از دیدارهای او در زمان حضورش در این کشور منتشر نکردند.

از بیانیه دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز مشخص نیست که آیا الناشف از زندان‌های ایران بازدید کرده است یا نه.

شامداسانی گفت: «تعامل مستقیم الناشف در سطح عالی با مقامات و نهادهای [ایرانی] ابزار بسیار مهمی» برای پیگیری توصیه‌های کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد معروف به گزارشگران ویژه و همچنین کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی در مورد ایران است که در ارتباط با سرکوب مرگبار اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» تشکیل شد.

ایران به هیچ‌یک از گزارشگران ویژه یا هیأت حقیقت‌یاب اجازه بازدید از کشور را نداده است و مأموریت‌های آن‌ها را سیاسی می‌داند.

در روزهای اخیر اعلام خبر سفر قریب‌الوقوع خانم الناشف موجی از واکنش‌ها را میان فعالان حقوق بشر و حتی زندانیان سیاسی در ایران به راه انداخت.

شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح، حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ و تشکل‌های کوییر ایران ازجمله افراد و گروه‌هایی بودند که به این خبر واکنش نشان دادند و خواستار تغییر شرایط سفر یا تجدیدنظر در زمان آن شدند.

۲۴ نهاد حقوق‌بشری فعال در حوزه ایران نیز در نامه‌ای مشترک خطاب به الناشف اعلام کردند که در وضعیت «خاص» ایران، «زمان این بازدید، زمینه و شیوۀ» انجام آن «نگرانی‌های بسیار جدی را ایجاد می‌کند».

شماری از نویسندگان داخل و خارج از کشور از خانم الناشف خواستند سفر خود را در شرایط کنونی لغو کند یا تا آماده شدن نتیجۀ تحقیق کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه مارس به تعویق بیندازد.

همچنین رادیوفردا نامه‌ای از زندانیان سیاسی زندان قزلحصار کرج را دریافت کرد که در آن از معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای دیدار و گفت‌وگو با آن‌ها دعوت شده بود.

بر اساس گزارش‌های رادیو فردا و صدای آمریکا/م.ت/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *