سلمان سامانی ,مقام سابق جمهوری اسلامی در آستانه اخراج از کانادا؛ «نمی‌دانستم مافوق‌ام دستور کشتار می‌دهد»

By | ۱۴۰۲-۱۱-۲۰

سلمان سامانی باوجود سابقه کار در سطوح عالی سیستم جمهوری اسلامی از طریق ویزای گردشگری از آنکارا وارد کانادا شد و در مواجه‌ با پرسش‌ها درباره سوابق‌اش گفت «سوء‌تفاهم شده است»

سلمان سامانی مقام سابق جمهوری اسلامی ایران که در آستانه اخراج از کانادا قرار دارد در جلسه استماعی که روز پنجشنبه برگزار شد مدعی شد از اینکه مافوق‌اش دستور کشتار معترضان را در آبان ۹۸ صادر کرد، «بی‌اطلاع» بوده است.

به گزارش گلوبال‌نیوز، سید سلمان سامانی که در دولت حسن روحانی قائم مقام وزارت کشور بود در جلسه استماع هیات مهاجرت و و پناهندگی کانادا مدعی شد که از فرمان‌‌های مافوق خود درباره استفاده از نیروی کشنده علیه معترضان اطلاعای نداشته است.

براساس این گزارش، سامانی به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور وقت گزارش می‌داد.

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به نقل از رحمانی فضلی درباره کشتار آبان ۹۸ گفته است که وزیر کشور وقت درباره اینکه چرا فقط به سر و سینه معترضان شلیک شد، گفته بود که «به پا هم زدیم.»

سامانی تا سال ۲۰۲۱ در سمت خود باقی‌ماند و سپس به کانادا رفت. سامانی باوجود سابقه کار در سطوح عالی سیستم جمهوری اسلامی ایران از طریق ویزای گردشگری از آنکارا وارد کانادا شد.

او سپس با پرسش‌هایی درباره سوابق همکاری‌‌اش با جمهوری اسلامی مواجه شد اما مدعی شد که «سوء‌تفاهم» است و در نقض حقوق بشر دست نداشته و در کشتار معترضان نیز شریک نبوده است.

او حتی مدعی است که در جهت حفاظت از حقوق بشر کار کرده است.

آژانس سرویس خدمات مرزی کانادا قصد دارد او را به عنوان یک مقام عالی جمهوری اسلامی از کانادا اخراج کند.

او دومین مقام جمهوری اسلامی است که با خطر اخراج از کانادا مواجه شده است.

پیش‌تر کانادا حکم اخراج مجید ایرانمنش، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دولت حسن روحانی را صادر کرده بود.

آژانس خدمات مرزی کانادا می‌گوید روی پرونده ۸۶ مقام احتمالی جمهوری اسلامی ایران که در کانادا زندگی می‌کنند تحقیق کرده است و از این تعداد

۴۰ پرونده بسته شده است. دلیل بسته شدن این پرونده‌ها حضور نداشتن این افراد در کانادا یا پیدا نشدن ارتباطی با جمهوری اسلامی عنوان شده است.

اما از پرونده‌های باقی‌مانده ۱۰ فرد به عنوان مقام جمهوری اسلامی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

گلوبال‌نیوز می‌گوید یکی از این افراد پیش از اینکه آژانس خدمات مرزی کانادا جلسه استماع را درباره او به جریان بیاندازد، کانادا را ترک کرده است.

همچنین تا هشتم ژانویه ۲۰۲۴ نیز ۸۲ ویزا لغو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *