حج عمره ۱۴۰۲ ایرانی‌ها به طور رسمی لغو شد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۲۷

سازمان حج و زیارت از لغو رسمی عمره ۱۴۰۲ خبر داد و اعلام کرد که وجوه ثبت ‌نام‌‌کنندگان به آن‌ها عودت داده خواهد شد.

غلامرضا رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت، روز جمعه ۲۷ بهمن، علت این تصمیم را «نامشخص بودن زمان صدور مجوز ورود هواپیماهای ایران به عربستان و طولانی شدن این روند» عنوان کرده است.

او گفته سازمان حج و زیارت تصمیم گرفته است که «وجوه واریزی همه ثبت نام‌کنندگان را به حسابشان بازگرداند».

به گفته آقای رضایی برای عمره ۱۴۰۲، ۳۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند که عودت وجوه آن‌ها از ۲۸ بهمن آغاز شد و قرار است طی سه تا چهار روز کاری تمام شود.

پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض نخستین گروه زائران ایرانی حج عمره قرار بود ۱۳ دی عازم عربستان شوند، اما پرواز آن‌ها به دلیل آن‌چه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را «اختلاف فنی میان دو سازمان شرکت هواپیمایی» خوانده بود، لغو شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اما حدود یک ماه بعد گفت: «تاکنون اعلام رسمی و یا غیر رسمی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عربستان دال بر وجود اختلافات فنی واصل نشده است.»

ریاض علت خودداری از صدور مجوز به پروازهای ایرانی را تاکنون اعلام نکرده است، اما مقامات جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بودند زائران با هواپیماهای «ایران ایر» و «معراج» که با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو هستند، قرار است به عربستان سعودی پرواز کنند.

عربستان سعودی روابط سیاسی و تجاری خود با ایران را از زمان حمله حامیان تندروی جمهوری اسلامی به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد در ۱۲ دی‌ ۱۳۹۴ قطع کرد.

با این حال اسفند ۱۴۰۱ دو کشور با میانجی‌گری چین و با پیش‌شرط‌هایی از طرف عربستان سعودی از عادی‌سازی روابط خبر دادند.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، خبرگزاری صداوسیما و رادیوفردا؛ ف.ع./ ب.ب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *