همدستان کلاهبردار فراری: از صادق بوقی و خواهران منصوریان تا صدها بازیگر حکومتی

By | ۱۴۰۲-۱۱-۲۷

فروشگاه‌هایی همچون موبایل موسوی، حامی مالی باشگاه استقلال تهران، نیز به روش کوروش‌ کمپانی فعالیت می‌کنند

کلاهبرداری چند هزار میلیارد تومانی امیرحسین شریفیان، مالک شرکت «کوروش کمپانی»، و فرار او از کشور در ۲۴ ساعت اخیر به مهم‌ترین خبر مورد توجه شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

بر اساس گزارش مال‌باختگان و رسانه‌های داخل ایران، این فرد با سوءاستفاده از بی‌توجهی دستگاه‌های نظارتی و همچنین با حمایت شمار زیادی از هنرمندان، ورزشکاران، و اثرگذاران (اینفلوئنسرهای) ایرانی در شبکه‌های مجازی در یک سال گذشته مدعی فروش محصولات شرکت آمریکایی اپل، مانند مک‌بوک، آیفون۱۳، و آیفون۱۴ با قیمتی بسیار کمتر از نرخ واقعی آن در ایران شد. البته، زمان تحویل کالای خریده‌شده را به چندماه پس از دریافت مبلغ کلی محصول موکول می‌کرد.

این روش فروش محصولات با قیمتی کمتر از قیمت‌ اعلام‌شده شرکت تولیدکننده را، که در واقع نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود، نخستین بار چارلز پانزی، شهروند آمریکایی، در دهه ۱۹۲۰ ابداع کرد که از آن پس «ترفند پانزی» نام گرفت. اما در سال‌های اخیر و به‌دلیل بی‌توجهی قوه قضایی جمهوری اسلامی در ایران نیز گسترش یافته است.

ترفند پانزی به این صورت است که سود سرمایه‌گذاران اولیه با پول سرمایه‌گذاران نسل دوم پرداخت می‌شود و با این روش اعتماد افراد جلب می‌شود. سپس، این روند آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که در نهایت طراحان اولیه ترفند نتوانند به نسل‌هایی که دیرتر وارد شده‌اند سودی پرداخت کنند. اینجا است که دیگر زنجیره کلاهبرداری به خانه آخر می‌رسد و مالکان شرکت متواری می‌شوند.

در ماه‌های اخیر و پیش از متواری شدن مالک شرکت کوروش کمپانی نیز شماری از شهروندان ساکن تاکستان در استان قزوین در اعتراض به سرقت سرمایه‌شان به‌دست چند شرکت مدعی فروش خودروهای ارزان‌قیمت مقابل ساختمان نهادهای قضایی و حکومتی در قزوین و تهران تجمع کرده بودند. حتی در یکی از این تظاهرات اعتراضی در شامگاه جمعه ۱۳ بهمن کار به تیراندازی وکیل شرکت پیش‌فروش خودرو به سمت معترضان کشید که به کشته شدن یک مال‌باخته منجر شد.

اما اکنون بسیاری از مال‌باختگان «کوروش کمپانی» دلیل اصلی اعتماد به این شرکت و از دست رفتن سرمایه‌شان را تبلیغات و حمایت وسیع گروه زیادی از هنرمندان، ورزشکاران، و چهره‌های اثرگذار (اینفلوئنسرهای) در شبکه‌های مجازی از این شرکت و اطمینان‌ دادن به شهروندان برای واریز مبالغ گوناگون به حساب امیرحسین شریفیان می‌دانند. این شهروندان مال‌باخته از قوه قضایی جمهوری اسلامی خواستار برخورد قانونی با این چهره‌های معروف شده‌اند.

در تصویرهای منتشرشده در صفحه رسمی کوروش کمپانی در اینستاگرام نیز دیده می‌شود که ده‌ها هنرمند و ورزشکار و اینفلوئنسر در یک سال اخیر با دریافت مبالغی از کوروش کمپانی یا دریافت رایگان گوشی‌های آیفون ۱۳ و ۱۴ حاضر شده‌اند بدون تحقیق یا بی‌توجه به غیرعادی بودن نحوه فعالیت تجاری امیرحسین شریفیان از او حمایت کنند. از آن جمله‌اند خواهران منصوریان، یوسف تیموری، هادی ساعی، محسن ابراهیم‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، محسن افشانی، الهام پاوه‌نژاد، منوچهر هادی، علیرضا بیرانوند، اکبر عبدی، مریم مومن، نیوشا ضیغمی، بهرنگ ‌علوی، سیدجواد هاشمی، یوسف صیادی، متین ستوده، رضا شفیعی‌جم، صادق بوقی، حسن ریوندی، بهرنگ علوی، زبیر نیک‌نفس، هادی چوپان.

در اوضاع کنونی اقتصاد ایران که، بنا بر آمارهای رسمی، در آن بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران زیر خطر فقر زندگی می‌کنند، و همچنین با توجه به سیاست‌های علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی که حضور مستقیم شعبه‌های کالاهای شناخته‌شده جهانی در ایران و فروش اقساطی آن‌ها به ایرانیان را ناممکن کرده است، اینکه شماری از شهروندان بخواهند با قیمت‌هایی ارزان و کمتر از نرخ واقعی مالک گوشی‌های تلفن‌ همراه گران‌قیمت و لوکس خارجی شوند دور از انتظار نیست. همین وضع به کلاهبرداران فرصت می‌دهد که با سوءاستفاده از ناآگاهی این گروه از شهروندان و همچنین منفعت‌طلبی هنرمندان و ورزشکاران ایرانی نهایت استفاده مالی را ببرند و دست‌آخر هم ناگهان به کشورهای دیگر فرار کنند.

حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، در واکنش به افزایش انتقادها از این گروه و از چهره‌های معروف روز ۲۷ بهمن‌ ضمن اشاره به بازداشت پدر مالک کوروش کمپانی وعده داد: «متاسفانه در جریان فعالیت‌های کوروش کمپانی برخی افراد سرشناس و شناخته‌شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده‌اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد.»

حسین رحیمی افزود: «با بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهره‌های شناخته‌شده و سلبریتی‌ها، با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه، اقدام به ثبت‌نام از شهروندان کرده‌ا‌‌ند. متهم اصلی این پرونده هم قبل از تشکیل پرونده متواری شده است.»

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا توضیح نداد که پیش از متواری شدن این فرد و در زمانی که کوروش کمپانی تبلیغات گسترده‌ای درباره تحویل ۴۵ روزه می‌کرد که به بدقولی‌های این شرکت و حتی پلمب شدن چندروزه ساختمان شرکت انجامید، چرا دستگاه‌های انتظامی و قضایی برای بازداشت او و جلوگیری از خروج سرمایه او به خارج از ایران اقدام نکرده‌اند.

نکته مهم دیگری که شماری از مال‌باختگان «کوروش کمپانی» به آن اشاره کرده‌اند این است که چرا دستگاه‌های نظارتی و قضایی جمهوری اسلامی اکنون سراغ دیگر شرکت‌هایی مانند کوروش کمپانی نمی‌روند که همچنان در ایران فعالیت می‌کنند و مانع از دست رفتن سرمایه‌ ده‌ها هزار شهروند دیگر نمی‌شوند.

یک نمونه از این شرکت‌ها «موبایل موسوی»، فروشگاه گوشی تلفن همراه در شهر آمل در استان مازندران، است که بخش عمده‌‌ای از اعتماد عمومی را از طریق تبلیغ نامش روی پیراهن باشگاه استقلال تهران به دست آورده است. این شرکت آیفون‌های ۱۳ و ۱۴ را به قیمت‌ ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان، یعنی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان کمتر از قیمت واقعی آن در بازار ایران و حتی بیش از پنج میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه‌ آیفون پیش‌فروش می‌کند. عده‌ای زیادی از فوتبالیست‌ها و دیگر ورزشکاران و هنرمندان ایرانی نیز در یک سال گذشته این فروشگاه را تبلیغ کرده‌اند.

با توجه به این‌که قیمت تبلیغات با حضور ورزشکاران معروف، به‌ویژه اعضای تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، از پانصد میلیون تا سه میلیارد تومان متغیر است، این سوال پیش آمده است که موبایل موسوی، با پیش‌فروش کردن گوشی‌های آیفون به قیمتی کمتر از قیمت کارخانه، چه سودی به دست آورده است که هم حامی مالی باشگاه استقلال شده و هم مبالغ هنگفتی برای تبلیغات در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *