نیویورک‌تایمز: انفجار خطوط لوله انتقال گاز ایران کار اسرائیل بود

By | ۱۴۰۲-۱۱-۲۸

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه ۲۷ بهمن به نقل از دو مقام غربی و یک استراتژیست نظامی وابسته به سپاه پاسداران از حملات مخفیانه اسرائیل در این هفته به دو خط لوله اصلی گاز در داخل ایران خبر داد؛ حملاتی که جریان استفاده از گاز برای مصارف خانگی و صنعتی را در استان‌هایی با جمعیت میلیونی مختل کرد.

دو مقام غربی همچنین گفتند، اسرائیل عامل انفجار پنج‌شنبه در یک کارخانه شیمیایی در شهر قدس بود.

این روزنامه آمریکایی می‌گوید، این حملات تازه نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در جنگ غیر مستقیمی است که اسرائیل و ایران سال‌ها از طریق هوا، زمین، دریا و حملات سایبری به راه انداخته‌اند.

این گزارش می افزاید، اسرائیل مدت‌هاست که سایت‌های نظامی و هسته‌ای در داخل ایران را هدف قرار داده و دانشمندان و فرماندهان هسته‌ای ایران را در داخل و خارج از کشور ترور کرده است. اسرائیل همچنین حملات سایبری را برای از کار انداختن سرورهای متعلق به وزارت نفت جمهوری اسلامی انجام داده است که باعث آشفتگی در پمپ بنزین‌ها در سراسر کشور شده است.

مقامات و تحلیلگران به نیویورک تایمز گفته‌اند، انفجارهای اخیر بخشی از زیرساخت‌های انرژی ایران که صنایع، کارخانه‌ها و میلیون‌ها غیرنظامی به آن متکی هستند را هدف قرار داد و نشانه تشدید جنگ مخفیانه‌ای است که جبهه‌ای تازه در آن گشوده شده است.

در پی وقوع دست‌کم دو انفجار در استان‌های فارس و چهارمحال‌وبختیاری در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن، وزیر نفت آن‌ها را «خرابکارانه و تروریستی» عنوان کرده بود.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، گفت: «ساعت یک بامداد توسط شبکه عملیات‌های خرابکارانه تروریستی در دو سه منطقه خطوط انتقال گاز انفجار صورت گرفت.»

خبرگزاری تسنیم نیز در خصوص این انفجارها نوشت: «در ساعت ۱:۵۰ بامداد امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن دو خط از چهار خط لوله گاز سراسری که از شهرستان بروجن می‌گذرد دچار انفجار و آتش‌سوزی و موجب رعب و وحشت مردم شهر‌های بروجن، بلداجی و گندمان شد، به طوری که مردم منازل مسکونی خود را ترک کردند و به خیابان‌ها آمدند.»

مقامات غربی و استراتژیست نظامی سپاه به نیویورک تایمز گفته‌اند که حملات اسرائیل «به خط لوله گاز مستلزم شناخت عمیق [تل آویو] از زیرساخت‌های ایران و هماهنگی دقیق است، به‌ویژه اینکه دو خط لوله همزمان در چندین نقطه مورد اصابت قرار گرفته‌اند.»

نیویور تایمز می افزاید، یکی از مقامات غربی آن را «یک حمله نمادین بزرگ خوانده‌است که تعمیر آن برای ایران نسبتاً آسان بود و آسیب نسبتا کمی به غیرنظامیان وارد کرده‌است. اما به گفته این مقام، با گسترش درگیری در سراسر خاورمیانه و افزایش تنش بین ایران و دشمنانش، به ویژه اسرائیل و ایالات متحده، این اقدامات، هشداری جدی برای تهران، درباره آسیب‌هایی که اسرائیل می‌تواند وارد کند.»

مقامات غربی گفتند که اسرائیل، روز پنجشنبه نیز انفجار جداگانه‌ای در داخل یک کارخانه شیمیایی در حومه تهران انجام داده‌است که یک محله در اطراف آن را لرزانده و منجر به گسترش دود و آتش در منطقه شده‌است؛ هرچند مقامات محلی گفته‌اند که انفجاری که در این کارخانه که روز پنجشنبه رخ داد، ناشی از تصادف در مخزن سوخت کارخانه بوده‌است.

فرماندار شهرقدس نیز در این خصوص گفته بود:«ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه پنجشنبه در شهرقدس صدای یک انفجار مهیب شنیده شد و به محض ایجاد این انفجار پیگیری‌های لازم انجام و مشخص شد حادثه ناشی از وقوع حریق در مخازن شیمیایی یک شرکت خصوصی تولید مواد شیمیایی بوده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *